Rada města Šluknov se na své 32. schůzi dne 08.01.2024 usnesením č. 15/32R/2024 usnesla vydat ve smyslu § 101 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění (dále jen zákon o obcích) tento jednací řád.
Čl. 1
Úvodní ustanovení
- Jednací řád Rady města Šluknov (dále jen rady) upravuje přípravu, svolávání, jednání, průběh jednání, usnášení, kontrolu plnění usnesení a vyhotovení zápisu ze schůze rady.
- O otázkách neupravených tímto jednacím řádem, popř. o dalších zásadách svého jednání, rozhoduje rada v mezích zákona o obcích a dalších právních předpisů, pokud mají vztah k činnosti rady.
Čl. 2
Pravomoci rady
- Rada je výkonným orgánem města v oblasti samostatné působnosti a ze své činnosti odpovídá zastupitelstvu obce.
- Rada rozhoduje ve věcech vyhrazených jí zákonem o obcích nebo jiným zákonem, rada zabezpečuje rovněž rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti města, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu města nebo pokud si je zastupitelstvo města nevyhradilo.
- Rozhodování ve věcech města jako jediného společníka obchodní společnosti je vyhrazeno radě. Usnesení rady v působnosti valné hromady je rozhodnutím jediného společníka obchodní společnosti. Usnesení rady v působnosti valné hromady se uvozuje větou “Rada města v působnosti valné hromady” s uvedením názvu obchodní společnosti. Pokud se o rozhodnutí valné hromady v souladu s obchodním zákoníkem pořizuje notářský zápis, musí mít rozhodnutí formu notářského zápisu. Na jednání rady v působnosti valné hromady a přijímání usnesení se vztahují ustanovení zákona o obcích.
- Rada může zřídit jako své iniciativní a poradní orgány komise, které jí předkládají svá stanoviska a náměty.
Čl. 3
Svolání, příprava, program a průběh schůze
- Rada se schází ke svým schůzím podle potřeby, její schůze jsou neveřejné. Schůzi svolává starosta města do 2 dnů před dnem jednání. V případě jeho nepřítomnosti svolá jednání místostarosta.
- Schůze rady probíhají obvykle v kanceláři starosty. V případě potřeby může rada jednat i v jiných objektech na území města Šluknov.
- Rada je schopna se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů.
- Členové rady jsou povinni zúčastňovat se schůze rady, v případě nepřítomnosti jsou povinni omluvit se starostovi s uvedením důvodu.
- Přípravu schůze rady organizuje starosta na základě připomínek a námětů členů rady a zastupitelstva města, tajemníka městského úřadu a vedoucích pracovníků úřadu.
- Návrhy členů rady nebo zastupitelstva se předkládají podle obsahu buď ústně na schůzi rady nebo písemně formou důvodových zpráv.
- Písemné materiál, určené pro schůzi rady, předkládá navrhovatel tajemníkovi v dostatečném předstihu. Materiály obsahují: název materiálu, jeho obsah a návrh usnesení.
- Písemné materiály pro členy rady města jsou rozesílány elektronickou poštou nejméně dva dny před jednáním.
- Program schůze rady navrhuje starosta.
- Program může být dle potřeby doplněn o další navrhované body. Návrhy na doplnění programu mohou vznášet členové rady.
- Schůzi rady řídí starosta, místostarosta nebo pověřený člen rady (dále jen předsedající). Schůze rady se dále účastní tajemník s hlasem poradním.
- Předsedající řídí hlasování, jeho výsledek zjišťuje a vyhlašuje. Ukončuje a přerušuje schůzi a dbá o to, aby měla pracovní charakter a věcný průběh. Není-li při zahájení schůze přítomna nadpoloviční většina všech členů rady, ukončí předsedající schůzi a svolá novou, k témuž nebo zbývajícímu programu.
- K hlavním projednávaným bodům schůze jsou podle potřeby přizváni zpracovatelé, kteří podávají bližší vysvětlení. Délka vystoupení není časově omezená, předsedající může v případě potřeby diskuzní příspěvek omezit. Pokud by člen rady nesouhlasil s omezením svého výstupu, rozhodne o věci s konečnou platností rada hlasováním.
- Do diskuze k projednávané problematice se přihlašují účastníci schůze zvednutím ruky, po skončení diskuze hlasují členové rady o usnesení.
Čl. 4
Návrh usnesení
- Návrh usnesení předkládaný radě ke schválení vychází ze zpráv projednávaných tímto orgánem a z diskuze členů rady. Usnesení musí obsahově odpovídat výsledkům jednání. Závěry, opatření a způsob kontroly musí být v usnesení.
Čl. 5
Hlasování
- K platnému usnesení nebo rozhodnutí je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích členů.
- Vyžaduje-li povaha usnesení, aby rada hlasovala o jednotlivých bodech navrženého usnesení, stanoví jejich pořadí pro postupné hlasování předsedající.
- Byly-li uplatněny pozměňující návrhy, dá předsedající hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o ostatních částech návrhu.
- Nepřijme-li rada navržené usnesení, nebo žádnou z jeho předložených variant, předsedající s navrhovatelem vypracuje nový návrh usnesení.
- Hlasování se provádí veřejně zdvižením ruky pro návrh nebo proti návrhu, nebo se lze hlasování zdržet. Usnesení je přijato, hlasuje-li pro návrh nadpoloviční většina všech členů rady.
Čl. 6
Ukončení schůze
- Předsedající prohlásí zasedání za ukončené, byl-li program jednání vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo. Rovněž prohlásí zasedání za ukončené, klesl-li počet přítomných členů rady pod nadpoloviční většinu nebo z jiných závažných důvodů.
Čl. 7
Organizačně technické záležitosti schůze
- Rada pořizuje ze své schůze zápis, který podepisuje starosta spolu s místostarostou nebo jiným radním.
- Za vyhotovení zápisu odpovídá tajemník MěÚ nebo jiný pověřený zaměstnanec MěÚ. Tajemník MěÚ vede také evidenci usnesení (úkolů) z jednotlivých schůzí a soustřeďuje zprávy o jejich plnění.
- V zápise se uvádí: datum a místo jednání, hodina zahájení a ukončení, jména přítomných členů rady, jména omluvených členů rady s uvedením důvodu, program jednání, průběh diskuse, podané návrhy, výsledek hlasování – jmenovitě, podané dotazy a návrhy, schválené znění usnesení, další skutečnosti, které by se podle rozhodnutí členů rady měly stát součástí zápisu.
- Zápis ze schůze rady musí být pořízen do 15 dnů od jejího konání. Schválený zápis dosvědčuje průběh jednání a obsah usnesení. O námitkách člena rady proti zápisu rozhodne rada na nejbližší schůzi. Zápis ze schůze rady musí být uložen u obecního úřadu k nahlédnutí členům zastupitelstva obce.
- K informování veřejnosti se vyhotovuje výpis ze zápisu ze schůze rady, který obsahuje přijatá usnesení. Za shodu výpisu s originálem usnesení odpovídá tajemník MěÚ.
- Zápis i výpis přijatých usnesení ze zápisu ze schůze rady jsou uloženy v sekretariátu MěÚ. Občané mají právo nahlížet do výpisu usnesení ze zápisu ze schůze rady a pořizovat si z něj výpisy. Tímto jim však nevzniká právní nárok na poskytnutí kopií těchto dokumentů.
- Po vyhotovení zápisu jej obdrží e-mailem všichni členové zastupitelstva města a vedoucí odborů.
- Zveřejnění usnesení rady se provádí vyvěšením výpisu přijatých usnesení ze zápisu ze schůze rady na úřední desce MěÚ a na webových stránkách města.
Čl. 8
Zabezpečení a kontrola usnesení
- Rada na nejbližší schůzi provádí kontrolu usnesení (úkolů), které byly doposud přijaty na zasedáních rady. Zprávu o jejich plnění předkládá tajemník MěÚ.
Čl. 9
Závěrečná ustanovení
- Tímto jednacím řadem se ruší Jednací řád Rady města Šluknov ze dne 28.06.2010.
- Tento Jednací řád Rady města Šluknov nabývá účinnosti dnem schválení radou města tj. 08.01.2024.
Mgr. Bc. Rudolf Sochor, v. r. Ing. Tomáš Kolonečný, v. r.
místostarosta starosta