Zastupitelstvo města Šluknov na základě usnesení č. 6/03Z/2015 z 3. zasedání ZM ze dne 12.03.2015 vydává ve smyslu § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích) tento jednací řád.
Článek 1
Úvodní ustanovení
- Jednací řád zastupitelstva města upravuje zásady a způsob přípravy, svolávání, jednání, usnášení zastupitelstva města a vyhotovení zápisu ze zasedání zastupitelstva města.
- O otázkách neupravených tímto jednacím řádem rozhoduje zastupitelstvo města v souladu se zákonem o obcích. Není-li otázka upravena zákonem o obcích, rozhoduje zastupitelstvo města v jeho mezích.
- Hovoří-li se o „občanu" ve spojení s právem vyjadřovat svá stanoviska k projednávaným věcem, zejména k návrhu rozpočtu města a k závěrečnému účtu města za uplynulý kalendářní rok, má se tím na mysli:
a) fyzická osoba, státní občan České republiky, hlášená ve městě k trvalému pobytu, která dosáhla věku 18 let;
b) fyzická osoba, která vlastní na území města nemovitost a dosáhla věku 18 let;
c) fyzická osoba, cizí státní občan, hlášená ve městě k trvalém pobytu a dosáhla věku 18 let, avšak jen pokud tak stanoví vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána.
Článek 2
Zastupitelstvo města
Zastupitelstvo města je složeno z členů zastupitelstva právoplatně zvolených ve volbách do zastupitelstev obcí v počtu 15 členů.
Článek 3
Svolání a příprava zasedání zastupitelstva města
- Přípravu zasedání zastupitelstva města zabezpečuje starosta spolu s místostarostou a městským úřadem. Zasedání zastupitelstva města svolává starosta postupem dle § 92 zákona o obcích.
- Pozvánka na zasedání zastupitelstva města je členům zastupitelstva města zaslána v elektronické podobě e-mailem nejméně 7 dní před jeho konáním. Pozvánka obsahuje místo, dobu a navržený program zasedání. Spolu s pozvánkou jsou zpravidla zaslány v elektronické podobě materiály k navrženému programu zasedání. Informaci o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zveřejní městský úřad na úřední desce alespoň 7 dní před tímto zasedáním.
- Člen zastupitelstva města omlouvá svou nepřítomnost na zasedání zastupitelstva města u starosty.
- Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům zastupitelstva města komplexně posoudit problematiku a přijmout účinná opatření. Příslušný odbor MěÚ na požádání zodpoví členům zastupitelstva města případné dotazy, a to osobně na pracovišti, telefonicky nebo e-mailem (tím není dotčeno ustanovení § 82 zákona o obcích).
- Materiály pro zasedání zastupitelstva města obsahují:
a) název materiálu;
b) důvodovou zprávu;
c) návrh usnesení.
- Důvodová zpráva obsahuje zpravidla:
a) zhodnocení dosavadního stavu;
b) odůvodnění navrhovaných opatření;
c) ekonomický dopad na rozpočet města.
Článek 4
Zasedání zastupitelstva města
- Zasedání zastupitelstva města řídí starosta (dále „předsedající"), neurčí-li zastupitelstvo města jinak.
- Předsedající nejprve konstatuje schopnost usnášení se zasedání zastupitelstva města.
- Zastupitelstvo města nejprve hlasuje o navrženém programu zasedání. Pokud byly uplatněny pozměňující návrhy programu zasedání, dá předsedající hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o programu jako celku.
- Předsedající jmenuje z přítomných členů zastupitelstva města ověřovatele zápisu ze zasedání zastupitelstva (nejméně dva).
- Body programu zasedání zastupitelstva uvede zpravidla stručným úvodním slovem předkladatel, případně předsedající.
- Do diskuse ke každému bodu programu zasedání zastupitelstva se přihlašují členové zastupitelstva města, přizvaní hosté nebo občané zvednutím ruky. Pořadí určuje a slovo uděluje předsedající, přičemž přednost mají členové zastupitelstva města.
- Zastupitelstvo města může rozhodnout na návrh předsedajícího o omezujících opatřeních, jako jsou délka nebo četnost vystoupení k jednotlivým bodům programu. Diskuse musí být věcná k projednávanému bodu programu zasedání. Předsedající může odebrat diskutujícímu slovo, pokud jeho příspěvek nebude souviset s projednávaným bodem programu.
- Nikdo nesmí rušit průběh zasedání zastupitelstva města, předsedající může rušitele zasedání vykázat ze zasedací síně. Předsedající může též přerušit zasedání do zjednání pořádku.
- Zastupitelstvo města hlasuje aklamací (veřejně zdvíháním ruky). Na návrh člena zastupitelstva města může zastupitelstvo města rozhodnout, že hlasování bude tajné. Sčítání hlasů provádí zpravidla předsedající, pokud zastupitelstvo města neurčí jinak.
- V případě uplatnění protinávrhu dá předsedající hlasovat nejdříve o tomto protinávrhu. V případě uplatnění více protinávrhů dá předsedající hlasovat o těchto protinávrzích postupně od posledního navrženého. Pokud dojde ke schválení jednoho z protinávrhů, o dalších protinávrzích (resp. původním návrhu) se již nehlasuje.
- V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, hlasuje zastupitelstvo města nejprve o variantě doporučené předsedajícím.
- Jestliže předložený návrh nezískal při hlasování potřebnou většinu hlasů, může se zastupitelstvo města na návrh předsedajícího usnést na dohadovacím řízení. Předsedající v tomto případě vyzve skupiny členů zastupitelstva města, aby jmenovaly po jednom zástupci pro toto řízení, a zasedání zastupitelstva města přeruší. Dohadovacímu řízení předsedá předsedající. Dojde-li k dohodě, která nasvědčuje tomu, že upravený návrh získá potřebnou většinu hlasů, předsedající obnoví přerušené zasedání zastupitelstva města, přednese upravený návrh a dá o něm hlasovat. Předsedající obnoví přerušené zasedání zastupitelstva města i v případě, že nedojde k dohodě. Nezíská-li ani upravený návrh potřebnou většinu, prohlásí předsedající návrh za neschválený.
- Průběh zasedání zastupitelstva města je zaznamenáván v digitální podobě na DVD, které slouží jako podklad pro vyhotovení zápisu a zároveň v písemné podobě zapisovatelkou (pověřený zaměstnanec úřadu, zpravidla sekretářka).
- Zasedání zastupitelstva města ukončuje předsedající po vyčerpání bodů programu v okamžiku, kdy se ujistí, že žádný z oprávněných subjektů již nenavrhuje zařazení dalšího bodu programu.
Článek 5
Zápis a usnesení ze zasedání zastupitelstva města
- V zápisu ze zasedání zastupitelstva města se uvede:
a) místo a doba (datum a čas - zahájení a ukončení) zasedání;
b) počet přítomných členů zastupitelstva města;
c) jména přítomných a nepřítomných (omluvených a neomluvených) členů zastupitelstva města (přílohou zápisu je prezenční listina);
d) jméno osoby, která zasedání řídí;
e) jména ověřovatelů zápisu;
f) schválený program zasedání;
g) průběh zasedání;
h) průběh a výsledek hlasování;
i) přijatá usnesení;
j) další skutečnosti, které by se dle rozhodnutí zastupitelstva města měly uvést v zápise;
k) datum pořízení zápisu.
- Zápis ze zasedání zastupitelstva města podepisují starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. Poté je uložen na městském úřadě k nahlížení.
- Městský úřad vyhotovuje též samostatně výpis z usnesení, který podepisují starosta a místostarosta nebo jiný člen zastupitelstva, který se zúčastnil příslušného zasedání.
- O průběhu jednání zastupitelstva se pořizuje zápis, za jehož vyhotovení odpovídá tajemník úřadu nebo jiný pověřený zaměstnanec úřadu. Tajemník, nebo jím pověřený zaměstnanec úřadu, vede také evidenci usnesení (úkolů) z jednotlivých zasedání a soustřeďuje zprávy o jejich plnění.
- Zápis se vyhotovuje do 10 dnů po skončení zasedání zastupitelstva a podepisuje jej starosta, místostarosta a určení ověřovatelé. Za pořízený zápis se považuje takový, pod kterým jsou podepsáni starosta, místostarosta a určení ověřovatelé.
Článek 6
Závěrečná ustanovení
- Tento Jednací řád Zastupitelstva města Šluknov nabývá účinnosti dnem schválení zastupitelstvem města, tzn. 13.03.2015.
- Tímto jednacím řádem se ruší Jednací řád Zastupitelstva města Šluknov, schválený dne 08.03.2012.
Mgr. Eva Džumanová
starostka
Mgr. Bc. Rudolf Sochor
místostarosta