Matriční doklad je veřejnou listinou, která obsahuje údaje zapsané v matriční knize. Jedná se o přísně zúčtovatelné tiskopisy opatřené zvláštními zajišťovacími prvky proti jejich padělání a pozměnění.
Matričními doklady jsou rodný, oddací a úmrtní list a doklad o registrovaném partnerství. Rodným listem se prokazuje narození, oddacím listem se prokazuje uzavření manželství, dokladem o registrovaném partnerství se prokazuje vznik registrovaného partnerství a úmrtním listem se prokazuje úmrtí.
- zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o matrikách")
- vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "správní řád")
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o správních poplatcích")
Zápisy ve svazcích matričních knih jsou neveřejné s výjimkou případů stanovených zákonem o matrikách. Výjimku tvoří případy, kdy matriční úřad vydá fyzické osobě matriční doklad nebo povolí nahlédnout do matriční knihy a činit z ní v přítomnosti matrikáře výpisy, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství nebo knihy registrovaného partnerství a 30 let u knihy úmrtí.
Před uplynutím těchto zákonem stanovených lhůt vydá matriční úřad rodný, oddací nebo úmrtní list nebo povolí nahlédnout do matričních knih narození, uzavření manželství nebo úmrtí a činit výpisy z nich v přítomnosti matrikáře pouze oprávněným subjektům podle § 25 zákona o matrikách:
- fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny (manžel, partner, rodiče, děti, prarodiče, vnuci a pravnuci), jejím sourozencům a zmocněncům těchto osob,
- pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
- statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949,
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
Dále matriční úřad vydá školským zařízením pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči rodný list fyzické osoby umístěné v těchto zařízeních.
Matriční úřad vydá úmrtní list fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.
Registrující matriční úřad vydá doklad o registrovaném partnerství nebo povolí nahlédnout do knihy registrovaného partnerství a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře podle § 25a pouze:
- fyzické osobě, které se zápis týká, nebo jejímu zmocněnci,
- pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků, nebo
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
Požádá-li fyzická osoba o vydání matričního dokladu (rodný, oddací, úmrtní list, doklad o registrovaném partnerství) prostřednictvím zmocněnce, musí být její podpis na plné moci úředně ověřen.
Přísnější podmínky jsou stanoveny pro nahlížení do svazku matričních knih a s tím související vydávání matričních dokladů v případě, že jde o zápisy osvojení. Nahlížet do těchto zápisů mohou pouze osvojitelé a po dosažení věku 12 let i osvojenec. V případě, že soud rozhodl o utajení osvojení, může do zápisu nahlížet pouze osvojitel, osvojenec až po nabytí svéprávnosti.
V případech kdy matka dítěte požádala o utajení své osoby v souvislosti s porodem (§ 37 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů), může do zápisu narození dítěte nahlédnout pouze matka dítěte a po dovršení věku 12 let i dítě.
Matriční doklad lze vydat pouze z uzavřeného zápisu v matriční knize. Není proto možné, aby například po uzavření manželství byl ihned vystaven oddací list ještě před provedením zápisu o uzavření manželství do svazku matriční knihy.
Matriční doklad lze vystavit pouze na předepsaném tiskopise. Vzory matričních tiskopisů jsou uvedeny v příloze č. 2 vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Údaje se vyplňují strojopisně nebo pomocí výpočetní techniky. Kopie prvního vydaného matričního dokladu nebo matričního dokladu po provedení dodatečného záznamu nebo opravy zápisu se založí do sbírky listin. Kopie každého dalšího matričního dokladu se založí do spisové dokumentace.
Údaje v matričních dokladech se uvádějí podle stavu ke dni, kdy se matriční doklad vydává.
Názvy obcí, okresů a státu se uvádějí názvem existujícím v době vydání matričního dokladu. Na žádost lze původní název uvést do poznámky matričního dokladu.
Matriční doklad vydaný z matriční knihy vedené v jiném než českém jazyce se vydává v českém jazyce. Na žádost fyzické osoby, které se zápis týká, může být její jméno uvedeno na matričním dokladu podle původního zápisu, tj. v jiném než českém jazyce. Tato skutečnost se vyznačí do matriční knihy.
Na žádost občana, který je příslušníkem národnostní menšiny, uvede se jeho jméno, popřípadě jména, a příjmení v matričním dokladu v jazyce národnostní menšiny znaky přepsanými do podoby, ve které se zobrazují v informačních systémech veřejné správy. Vzniknou-li pochybnosti o správné pravopisné podobě jména nebo příjmení, je občan povinen předložit doklad vydaný znalcem. Jde-li o společné příjmení manželů, uvede se příjmení v jazyce národnostní menšiny pouze se souhlasem druhého manžela, popřípadě jejich nezletilého dítěte staršího 15 let. Do matriční knihy se vyznačí, že byl vydán matriční doklad s uvedením jména a příjmení v jazyce národnostní menšiny. Další matriční doklady se vydávají s uvedením jména a příjmení v této podobě (§ 26 odst. 3 zákona o matrikách).
Na postup při vydávání matričních dokladu se použije správní řád. Žádost o vydání matričního dokladu může být matričnímu úřadu podána ústně do protokolu, písemně, elektronicky podepsaná uznávaným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím datové schránky žadatele. Žádost musí obsahovat: údaje o žadateli (jméno a příjmení, datum narození, adresu trvalého pobytu, případně adresu pro doručování, oprávněnost zájmu), jméno a příjmení osoby, jíž se matriční událost týká, a dále datum a místo matriční události. Dojde-li žádost správnímu orgánu, který není k vydání matričního dokladu věcně či místně příslušný, bezodkladně jí usnesením postoupí příslušnému matričnímu úřadu a současně o tom uvědomí žadatele.
Jakmile příslušný matriční úřad obdrží žádost, je zahájeno správní řízení. Matrikář ověří, zda žádost podala osoba, které může být matriční doklad vydán. Od 1. 7. 2012 jsou funkční základní registry a orgány veřejné moci mají povinnost potřebné údaje ověřovat z těchto registrů. Potřeba požadovat od žadatele listiny k prokázání oprávněnosti je proto minimální. Příbuzenský poměr lze v převážné většině případů ověřit v základních registrech, požadavek na předložení listiny žadatelem tak přichází v úvahu zejména k prokázání skutečnosti, že vydání matričního dokladu je nezbytné pro uplatnění práv žadatele před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků, dále pak k prokázání skutečnosti, že žadatel o úmrtní list je vypravitelem pohřbu, případně v jiných případech, kdy nelze tvrzenou skutečnost ověřit v základních registrech.
Pokud je žadatel osobou oprávněnou k vydání matričního dokladu a zápis v matriční knize je uzavřen, matrikář vyhotoví matriční doklad; v tomto případě se nevydává správní rozhodnutí. Vydání prvopisu matričního dokladu po narození dítěte, uzavření manželství, vzniku registrovaného partnerství či úmrtí, stejně tak jako vydání dokladu po provedení dodatečného záznamu či opravě zápisu nepodléhá správnímu poplatku. V případě žádosti o vydání stejnopisu matričního dokladu žadatel uhradí správní poplatek ve výši 100 Kč s výjimkou případů osvobozených od správního poplatku dle zákona o správních poplatcích.
Nejsou-li splněny podmínky pro vystavení matričního dokladu, vydá matriční úřad zamítavé správní rozhodnutí.
Vystavený matriční doklad zašle matriční úřad oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou nebo jej předá žadateli osobně po prokázání jeho totožnosti. Matriční doklad je rovněž možné zaslat matričnímu úřadu, který poskytl podklady pro zápis do matriční knihy, k jeho předání. Tento způsob je nejčastěji využíván v případě prvopisů matričních dokladů vystavených zvláštní matrikou (zápisy narození, uzavření manželství, vzniku registrovaného partnerství nebo úmrtí státního občana ČR, ke kterým došlo v cizině).
Požádá-li osoba o zaslání matričního dokladu do ciziny, zašle matriční úřad tento doklad na doručenku do vlastních rukou, byl-li uhrazen správní poplatek za jeho vydání nebo je-li jeho vydání od úhrady správního poplatku osvobozeno. Pokud nebyl poplatek za vydání matričního dokladu uhrazen a jeho vydání není od správního poplatku osvobozeno, zašle matriční úřad žadateli matriční doklad prostřednictvím zastupitelského úřadu České republiky. Má-li být matriční doklad použit v cizině, zašle matriční úřad na základě žádosti vydaný matriční doklad úřadu s rozšířenou působností, nebo krajskému úřadu k ověření pravosti podpisu matrikáře a pravosti otisku úředního razítka.
Mají-li být doklady vydané matričním úřadem použity v cizině, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad provede na žádost jejich ověření.
Formulář žádosti o vydání matričního dokladu není stanoven.
Matriční doklad lze vystavit pouze na předepsaném tiskopise. Vzory matričních tiskopisů jsou uvedeny v příloze č. 2 vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Správní poplatky za vydání matričních dokladů stanoví položka 3 sazebníku zákona o správních poplatcích.
Předmětem poplatku není vydání prvopisu rodného, úmrtního nebo oddacího listu, vydání prvopisu dokladu o registrovaném partnerství, anebo vydání těchto matričních dokladů po provedení dodatečného záznamu o matriční skutečnosti, jíž se mění zápis v matriční knize již provedený.
Správní poplatek za vydání stejnopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství činí 100 Kč.
Poplatek nelze uhradit kolkovou známkou a je splatný před vydáním matričního dokladu.
Od poplatku za výpisy z matrik jsou osvobozeny církve, jde-li o matriky vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949.
Od poplatku jsou dále osvobozeny subjekty a úkony uvedené v § 8 zákona o správních poplatcích.
Vystavení prvopisu úmrtního listu nepodléhá správnímu poplatku. Poplatek za vystavení duplikátu úmrtního listu činní 100 Kč. Správní poplatek se vybírá v hotovosti při vydání duplikátu.
Působnost na úseku matrik vykonává matrikář. Podle § 9 zákona o matrikách může být matrikářem občan České republiky, který je zaměstnancem obce, prokázal odborné znalosti zkouškou u krajského úřadu, popřípadě zkouškou zvláštní odborné způsobilosti na úseku matrik a státního občanství podle zvláštního zákona.
Matrikář a tajemník matričního úřadu mají podle § 9 odst. 6 zákona o matrikách při výkonu matriční činnosti postavení úřední osoby.
Pokud nelze matriční doklad vydat bezodkladně, je matriční úřad povinen vydat doklad nebo rozhodnutí, kterým se zamítá vydání dokladu, nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení.
Sankce nejsou stanoveny.
Vedení matričních knih a úkony zabezpečované v souvislosti s vedením matričních knih jsou výkonem státní správy a podléhají kontrole výkonu přenesené působnosti podle zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) a podle ustanovení § 129 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Zákon o matrikách stanoví úřadu s rozšířenou působností povinnost provádět kontrolu vedení matričních knih a sbírek listin, a to u všech matričních úřadů ve svém územním obvodu nejméně jednou ročně. Krajský úřad kontroluje výkon přenesené působnosti na úseku matrik, užívání a změny jména a příjmení u úřadů s rozšířenou působností ve svém správním obvodu nejméně jednou ročně.
Pro matriční doklady, které jsou zákonem o matrikách prohlášeny za veřejné listiny, platí tzv. presumpce správnosti:
§ 53 správního řádu: "Listiny vydané soudy České republiky nebo jinými státními orgány nebo orgány územních samosprávných celků v mezích jejich pravomoci, jakož i listiny, které jsou zvláštními zákony prohlášeny za veřejné, potvrzují, že jde o prohlášení orgánu, který listinu vydal, a není-li dokázán opak, potvrzují i pravdivost toho, co je v nich osvědčeno nebo potvrzeno".
Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení. Odvolání se podává prostřednictvím matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění zákona č. 183/2017 Sb.
MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov
Odbor vnitřní správy
Matrika (přízemí, dveře č. 4)
Jana Galbavá
Tel.: 412 315 311, e-mail: galbava@mesto-sluknov.cz
Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě
Vypravitel pohřbu odevzdá na matrice občanský průkaz zemřelého, pokud ho již neodevzdalo přímo nemocniční zařízení. Dále vypravitel pohřbu předloží svůj doklad totožnosti a objednávku pohřební služby (popř. fakturu).