ZÁKLADNÍ INFORMACE O SOCIÁLNÍ PRÁCI

S účinností od 01. 01. 2012 podle ustanovení § 92, 93 a 93a zákona č. 108/2006 Sb.,
o sociálních službách, a podle ustanovení § 7, 63, 64 a 65 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, vstoupila v platnost povinnost realizace činností sociální práce v přenesené působnosti na obecních úřadech.

Sociální práce patří do skupiny pomáhajících profesí, zaměřuje se na nerovné podmínky, společenské bariéry a nespravedlnosti dotýkající se životů jednotlivců, rodin, skupin
a komunit. Zastává zásady zachování lidské důstojnosti, solidarity a společenské spravedlnosti.

Základní informace k životní situaci a pomoc při řešení

Nepříznivá sociální situace – nezaměstnanost, nízký příjem, zdravotní postižení apod. Nepříznivá sociální situace může vzniknout v důsledku ztráty zaměstnání, nízkého příjmu, závislostí např. na návykových látkách, zdravotního postižení, nemoci apod.

Definice nepříznivé sociální situace pro účely zákona o sociálních službách je oslabení nebo ztráta schopnosti z důvodu věku, nepříznivého zdravotního stavu, pro krizovou sociální situaci, životní návyky a způsob života vedoucí ke konfliktu se společností, sociálně znevýhodňující prostředí, ohrožení práv a zájmů trestnou činností jiné fyzické osoby nebo z jiných závažných důvodů řešit vzniklou situaci tak, aby toto řešení podporovalo sociální začlenění a ochranu před sociálním vyloučením

Vzhledem k tomu, že komplexní sociální práce je velmi rozsáhlá a nelze vymezit všechny možné oblasti pomoci sociálního pracovníka, doporučujeme, aby se klienti obrátili na konkrétního zaměstnance s žádostí o informaci, pomoc či spolupráci. Níže je uvedený podrobnější rozsah jednotlivých agend odboru.

Jednotlivé agendy Odboru sociálních věcí, které reagují na vznik nepříznivé sociální situace

 

SOCIÁLNÍ PRÁCE

Úsek sociální práce zajišťuje pomoc a sociální poradenství osobám, které se nacházejí
v nepříznivých životních situacích například z důvodu nezaměstnanosti, zadluženosti, ztráty bydlení, zdravotního postižení, závislosti a zprostředkovává poskytnutí sociální služby nebo jiné formy pomoci.

Nejčastější životní situace, které sociální pracovník řeší:

  • pomáhá při orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby (např. pečovatelská služba, azylové domy, domovy pro seniory, odlehčovací služby),
  • poskytuje poradenství v návaznosti na jednotlivé dávkové systémy sociální ochrany obyvatelstva (např. dávky důchodového a nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením),
  • poskytuje administrativní pomoc při vyplňování nebo kontrole žádostí o různé typy dávek,
  • poskytuje pomoc při vyřizování osobních dokladů,
  • pomáhá překonávat problémy s hledáním či udržením zaměstnání (např. pomoc při sestavení životopisu, výběru vhodného zaměstnání, hledání vhodné agentury práce),
  • asistuje při nácviku zvládání sociálních i praktických dovedností (např. hospodaření s finančními prostředky),
  • pomáhá při řešení finančních problémů (např. doprovod na jednání s věřiteli, sjednávání splátkového kalendáře, pomoc při zajištění kontaktu s exekutory),
  • poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami (např. poradna při finanční tísni),
  • řeší problémy související se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení, 
  • poskytuje poradenství pro osoby propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody nebo výkonu vazby.

Sociální pracovník se zaměřuje na sociální práci s:

  • osobami se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním,
  • osobami pečujícími o osoby závislé na péči jiné osoby,
  • osobami, které mají narušenou schopnost právně jednat, osobami omezenými ve svéprávnosti, jejich podpůrci, zástupci či opatrovníky,
  • osobami, které žijí rizikovým způsobem života,
  • osobami, které ztratily přístřeší nebo se nacházejí v nejistém či neadekvátním bydlení,
  • osobami nezaměstnanými a osobami s materiálními problémy,
  • oběťmi agrese, trestné činnosti a domácího násilí,
  • imigranty, uprchlíky
  • rodinami s dětmi,
  • osobami vyžadující péči druhé osoby (pečovatelskou péči),
  • osobami – zvláštními příjemci dávek důchodového pojištění (novými i stávajícími),
  • osobami ohrožené sociálním vyloučením
  • osoby ohrožené rizikovým způsobem života
  • seniory
  • osobami propuštěnými v výkonu trestu

 

VEŘEJNÉ OPATROVNICTVÍ

Úsek veřejného opatrovnictví zajišťuje výkon opatrovnictví osob, kterým bylo ustanoveno město Šluknov opatrovníkem. Poskytuje také poradenství při stanovení opatrovníka, při omezení svéprávnosti osoby nebo v oblasti výkonu opatrovnictví.         

         

ZVLÁŠTNÍ PŘÍJEMCE DŮCHODU 

Obecní úřad ustanoví zvláštního příjemce v případech, kdy by se výplatou dávky dosavadnímu příjemci nedosáhlo účelu, kterému má dávka sloužit, nebo kdyby tím byly poškozovány zájmy osob, které je příjemce důchodu povinen vyživovat, anebo nemůže-li oprávněný, popřípadě jeho zákonný zástupce nebo opatrovník, výplatu přijímat. Žádost o ustanovení zvláštního příjemce důchodu je uložena na webových stránkách města Šluknov, nebo je k dispozici
u pracovnice úseku sociální práce a terénní práce. K žádosti je třeba doložit doklad totožnosti žadatele i oprávněné osoby a doklad o přiznání důchodu (důchodový výměr).

 

PEČOVATELSKÁ SLUŽBA

Poskytováním pečovatelských služeb pomáháme seniorům a osobám s tělesným postižením uspokojovat jejich bio-psycho-sociální potřeby, které si nejsou schopni zajistit sami nebo za dopomoci svých rodinných příslušníků. Prostřednictvím našich služeb (poskytováním služeb) pomáháme seniorům a osobám s tělesným postižením zůstat co nejdéle ve svém přirozeném domácím prostředí.

Pracovníci pečovatelské služby zajišťují:

  • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
  • pomoc při osobní hygieně
  • pomoc při zajištění stravy
  • pomoc při zajištění chodu domácnosti (úklid, nákupy, praní prádla apod.)
  • doprovod – na lékařská vyšetření, úřady apod.

 

PREVENCE KRIMINALITY

Prevence kriminality realizuje aktivity směřující k předcházení páchání trestných činů, k snižování jejich výskytu cestou zamezení páchání nebo neutralizaci příčin a podmínek vzniku trestných činů (kriminologických faktorů). Patří sem opatření, jejichž cílem je zmenšování rozsahu a závažnosti kriminality, ať již prostřednictvím omezení kriminogenních příležitostí nebo působením na potenciální pachatele a oběti trestných činů. Těžiště systému prevence je soustředěná na místní úroveň.

Tato oblast je převážně zajištěna manažerem prevence kriminality, který metodicky napomáhá subjektům realizujícím preventivní aktivity, realizuje preventivní aktivity ve spolupráci s MP Šluknov, analyzuje a shromažďuje data o vývoji trestné činnosti a negativních jevů a vyhodnocuje důsledky těchto analýz, připravuje a vyhodnocuje dotace v rámci programu PK při MVČR, odpovídá za vytváření strategie prevence kriminality ve městě a při její realizaci spolupracuje se zainteresovanými subjekty. Je kontaktní osobou pro krajského manažera PK.

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace?

Zvláštní podmínky nejsou stanoveny.

Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace?

Osobní návštěva sociálního pracovníka uvedeného viz níže, popřípadě telefonický kontakt

Kde, s kým a kdy můžete výše uvedené životní situace řešit?

Na webových stránkách města Šluknov, jsou kontakty na všechny sociální pracovníky odboru, které je možné kontaktovat telefonicky nebo osobně. Nejlépe pak v úředních dnech. Mimo úřední hodiny pouze na základě předchozí domluvy.

MĚSTO ŠLUKNOV
MĚSTSKÝ ÚŘAD ŠLUKNOV

 nám. Míru 1, 407 77 Šluknov
+420 412 315 300

podatelna@mesto-sluknov.cz

 www.mestosluknov.cz


Pověřená osoba

Ing. Hana Wagnerová

  • pověřena vedením Odboru sociálních věcí
  • realizace sociální práce ve Šluknově a Šluknovského výběžku
  • realizace výkonu veřejného opatrovnictví

( +420 412 315 370, +420 412 315 373

 +420 770 125 530

wagnerova@mesto-sluknov.cz

 

Úřední hodiny

Pondělí            7.30 – 11.30 a 12.30 – 16.30

Středa             7.30 – 11.30 a 12.30 – 16.30

 

Jaké doklady je nutné mít s sebou?

Při osobní návštěvě na úřadě průkaz totožnosti. Doložení dalších dokladů se odvíjí od konkrétního řešeného problému.

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici?

Žádný formulář není k dispozici.

Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit?

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

 

Jaké jsou lhůty pro vyřízení?

Sociální pracovník pracuje s klientem okamžitě, dle individuálních potřeb, popřípadě si domlouvá termíny dalších schůzek na základě dohody s klientem.

Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace?

Na řešení sociální situace se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby či instituce.

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány?

Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených úkolů tak, by byl naplněn cíl stanovené sociální práce s klientem.

Elektronická služba, kterou lze využít?

Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

Podle kterého právního předpisu se postupuje?

Práce sociálního pracovníka obce je vymezena:

 

Na základě § 63 odst. 3 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů a § 93a odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, jsou zaměstnanci obcí zařazeni jako sociální pracovníci oprávněni, na základě souhlasu osob, které se nacházejí v hmotné nouzi, v nepříznivé sociální situaci nebo jsou ohroženi sociálním vyloučení nebo se v tomto stavu nachází, vstupovat do obydlí, v němž tyto osoby žijí, s cílem vykonávat činnosti sociální práce.

Sociální pracovník se vždy musí prokázat průkazem sociálního pracovníka, který je vydán příslušným úřadem, tj. Městský úřad Šluknov.

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují?

Žádné opravné prostředky nejsou stanoveny.

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností?

Sankce za nedodržení povinností nejsou stanoveny.

Příslušné informace můžete získat také v rámci působení obce s rozšířenou působností.

Městský úřad Rumburk Městský úřad Rumburk
 tř. 9. května 1366/48, 408 01 Rumburk
+420 412 356 211, +420 412 356 264

epodatelna@rumburk.cz

 www.rumburk.cz


Související životní situace a návody, jak je řešit.

 

Popis byl naposledy aktualizován 23. 03. 2022

Buďte s námi ve spojení