Právo svobodného přístupu k informacím upravuje zákon číslo 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Zákon stanovuje povinnost orgánům státní správy a orgánům územní samosprávy tj. zejména obcím poskytovat informace. Žadatelem o informaci může být právnická nebo fyzická osoba.
Město Šluknov poskytuje informace
1. zveřejněním (z vlastní iniciativy města)
2. na základě žádosti
- ústní (bez práva na odvolání a soudní přezkum, žádost se neeviduje)
- písemné nebo telekomunikačním zařízením za podmínek, že platí lhůty k vyřízení a právo žadatele na stížnost nebo odvolání
Město Šluknov neposkytuje informace
- jejichž poskytnutí vylučuje zákon (např. § 7 - 11 zákona 106/1999 Sb.)
Lhůty stanovené zákonem pro vyřízení
- 7 dní - po obdržení žádosti město sdělí, že věc nepatří do jeho působnosti a věc se proto odkládá
- 7 dní - po obdržení žádosti město sdělí, že požadovaná informace je zveřejněna a kde
- 7 dní - po obdržení žádosti město vyzve žadatele k upřesnění žádosti a stanoví mu lhůtu do 30 dnů od doručení výzvy
- 15 dní - po doručení žádosti město vydá informaci (tuto lhůtu lze prodloužit o maximálně 10 dní s tím, že žadatel je o prodloužení lhůty informován)
- 15 dní - po obdržení rozhodnutí o odmítnutí informace nebo po marném uplynutí lhůty k jejímu poskytnutí může žadatel podat odvolání
- 15 dní - po uplatnění odvolání rozhodne o odvolání odvolací orgán
Procesní stránka
Procesní stránku naplňování zákona o svobodném přístupu k informacím v podmínkách města Šluknov upravují „Pravidla pro zajištění přístupu k informacím". Za koordinaci činnosti na úseku poskytování informací odpovídá tajemník.
Informace na městě Šluknov poskytují jednotliví zaměstnanci v rámci své funkční příslušnosti stanovené organizačním řádem.
Pokud není žadatel s ústní odpovědí nebo s odkazem na zveřejněnou informaci spokojen musí podle zákona uplatnit písemnou žádost.
Obdrženou písemnou žádost o informaci lze vyřídit tímto způsobem
- poskytnutím informace - tj. poskytnutím písemného dokladu, ústní odpovědí nebo nahlédnutím do písemností
- odložením žádosti - je-li žádost neúplná a žadatel ji přes výzvu nedoplnil, nebo se žádost nevztahuje k působnosti města
- odmítnutím žádosti - pokud není žadateli vyhověno rozhodnutím s náležitostmi dle § 15 odst. 2 zákona 106/1999 Sb.
Rozhodnutí o odmítnutí písemné žádosti k podání požadované informace vydává příslušný odbor městského úřadu podle funkční příslušnosti určené organizačním řádem. Rozhodnutí podepisuje vedoucí odboru a proti takovým rozhodnutím je právo na odvolání.
Odvolání proti rozhodnutí řeší Krajský úřad Ústeckého kraje.