Odkazy na další weby

Nejnovější zpravodajství

Nabídka pozemků ve vlastnictví města vhodných k výstavbě rodinného domu
Nabídka pozemků ve vlastnictví města vhodných k výstavbě rodinného domu

Odbor rozvoje a životního prostředí zpracoval vůbec první ucelený přehled všech pozemků ve vlastnictví města, které jsou dle územního plánu vhodné k výstavbě rodinného domu.

Výroční zpráva Odboru rozvoje a životního prostředí městského úřadu Šluknov za rok 2023
Výroční zpráva Odboru rozvoje a životního prostředí městského úřadu Šluknov za rok 2023

Odbor rozvoje a životního prostředí (ORŽP) předkládá výroční zprávu o činnosti odboru za rok 2023. Činnost odboru byla zajišťována v souladu s Organizačním řádem Městského úřadu Šluknov a schváleným rozpočtem. V roce 2023 ORŽP hospodařil s téměř polovinou celkového objemu rozpočtu města Šluknov a jeho pracovníci se přímo podíleli na realizaci hlavních investičních akcí ve městě.

Svoz popela z uhlí

Jako město máme nabídku na svoz popela z uhlí (vzniklý z topení v bytových jednotkách, rodinných domech, rekreačních objektech apod.), který teď odkládáte do černých nádob na směsný komunální odpad.

AKTUALIZOVÁNO - Město Šluknov nabízí k prodeji pozemky z nově zasíťované lokality "Jihozápad" nad rybníkem Zezulák
AKTUALIZOVÁNO - Město Šluknov nabízí k prodeji pozemky z nově zasíťované lokality "Jihozápad" nad rybníkem Zezulák

V minulém roce jsme dokončili výstavbu inženýrských sítí pro výstavbu 29 pozemků nad rybníkem Zezulák (k dispozici je až na hranici pozemků splašková a dešťová kanalizace, přípojka NN a vodovod).

Den otevřených dveří ZUŠ Rumburk
Den otevřených dveří ZUŠ Rumburk

V úterý 28. 5. 2024 od 13 do 17 hodin.

Volby do Evropského parlamentu 2024 - Informace pro občany jiného členského státu EU

Právo volit na území ČR do Evropského parlamentu má každý občan jiného členského státu EU, který alespoň druhý den voleb, tj. 8. 6. 2024, dosáhne věku 18 let a je po dobu nejméně 45 dnů před druhým dnem voleb (tj. 23. 4. 2024) přihlášen k trvalému nebo přechodnému pobytu na území ČR.

Změna otevírací doby v městské knihovně ve Šluknově

V dubnu 2024 bude knihovna otevřená v úterý a ve čtvrtek od 8:00 do 12:00 a od 12:30 do 16:00.

Zobrazit všechny

Vybrané životní situace

Odbor vedení města

Žádost o poskytnutí informace

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Podle článku 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod jsou státní orgány a orgány územní samosprávy povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení ústavního práva na informace podrobněji rozvádí zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který je účinný již od ledna 2000.

DOTČENÉ INSTITUCE - KDO JE "POVINNÝM SUBJEKTEM" DLE ZÁKONA O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM

Zákon o svobodném přístupu k informacím mezi povinné subjekty zařazuje také územně samosprávné celky a jejich orgány a to bez výjimky všechny, bez ohledu na počet obyvatel či skutečnost zda vykonávají státní správu v přenesené působnosti či nikoliv. Informace o své činnosti je proto povinna poskytovat i obec, ve které je jediným "úředníkem" uvolněný starosta obce.

JEDNOTLIVÉ KROKY (POSTUP) ŘEŠENÍ - POSKYTOVÁNÍ INFORMACE NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI

1. Posoudit, zda podaná žádost o informace splňuje zákonem stanovené podmínky

Podat žádost o informaci může jakákoli fyzická či právnická osoba bez jakéhokoliv omezení. Podmínkou podané žádosti o informace není trvalé bydliště či sídlo v dané obci. Žadatel rovněž není povinen jakkoli zdůvodňovat, proč jej konkrétní informace zajímá. Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Pokud jde o formální stránku žádosti je povinna fyzická osoba uvést své jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu (není-li přihlášena k trvalému pobytu, pak adresu bydliště) a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování může být také elektronická adresa.

Pokud žádost o informace nesplňuje některé z formálních požadavků, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění žádosti o informace. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným subjektem odložena. K odložení žádosti o informace může dojít i proto, že se nevztahuje k působnosti povinného subjektu (typicky jsou požadovány informace o činnosti obchodní společnosti vlastněné obcí - zde je však na místě obrátit se s žádostí o informace na obchodní společnost, která je rovněž povinným subjektem). Ze strany žadatele o informaci může být takový postup (odložení žádosti) posouzen jako nečinnost (neposkytnutí informace a zároveň nevydání rozhodnutí o odmítnutí informace). Žadatel může nechat postup obce přezkoumat nadřízený orgán (krajský úřad) na základě včas podané stížnosti.

Pokud je žádost o informace nesrozumitelná, a nebo pokud není zřejmé, jaká informace je požadována, a nebo pokud je formulována příliš obecně, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným odmítnuta. Do rozhodnutí o odmítnutí informace může žadatel podat odvolání.

2. Posoudit, zda je na místě informaci poskytnout nebo odmítnout, případně zároveň částečně poskytnout a částečně odmítnout, a v zákonné lhůtě tak učinit

Pokud žádost o informace splňuje zákonem stanovené předpoklady (viz bod 1), je povinný subjekt povinen žádost o informace vyřídit ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení žádosti o informace (případně od data doplnění žádosti o informace).

Vyřízením žádosti o informace ve lhůtě 15 dnů se rozumí:
a) poskytnutí informace (ve lhůtě 7 dnů lze informaci poskytnout také odkazem na již zveřejněnou informaci, viz § 6 zákona);
b) vydání rozhodnutí o odmítnutí informace;
c) předložení licenční nabídky ve smyslu § 14a. Může se jednat například o uzavření licenční smlouvy k počítačovému programu, ve kterém lze nalézt žadatelem požadované informace. Licenční smlouva může být sjednána i za úplatu, avšak zároveň nesmí požadovaná úplata překročit nárok povinného subjektu na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace dle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím;
d) v určitém smyslu je vyřízením žádosti o informaci také včasné vyčíslení náhrady nákladů spojených s poskytnutím informace, blíže viz bod správní a jiné poplatky.

Lhůtu pro poskytnutí informace lze v odůvodněných případech jednou prodloužit o deset dní. Přípustné důvody stanoví § 14 zákona o svobodném přístupu k informacím.

3. Anonymizovat chráněné informace a zároveň vydat rozhodnutí o odmítnutí informace

Před poskytnutím informace je třeba zajistit znečitelnění chráněných údajů. Chráněnými informacemi jsou zejména tyto informace:
- Utajované informace dle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.
- Osobní údaje o fyzických osobách (s výjimkou osobních údajů o příjemcích veřejných prostředků; o těchto osobách se může uveřejnit jejich jméno, příjmení, rok narození a obec dle trvalého bydliště).
- Obchodní tajemství.
- Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem.
- Další omezení stanovené v § 11 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jestliže povinný subjekt některé informace neposkytne, musí zároveň ve stejném rozsahu a ve stejné lhůtě vydat rozhodnutí o odmítnutí informace, a tam své důvody pro neposkytnutí informace řádně odůvodnit. Žadatel se může do rozhodnutí o odmítnutí informace odvolat k nadřízenému orgánu (krajské úřady). O možnosti podat odvolání ve lhůtě 15 dnů je třeba žadatele poučit ve vydaném rozhodnutí o odmítnutí informace.

4. Zveřejnit poskytnuté informace na webových stránkách obce

Pokud povinný subjekt na základě žádosti o informace poskytne žadateli informaci, je povinen poskytnutou informaci zároveň ve lhůtě 15 dnů zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. V zákonem stanovených případech (§ 5 odst. 3 zákona) postačí zveřejnit tzv. doprovodnou informaci. Osobní údaje o žadateli musí být v případě zveřejnění informace na webových stránkách obce anonymizovány.

SPRÁVNÍ A JINÉ POPLATKY

Poskytování informací veřejnosti je v zásadě bezplatné, neboť se jedná o realizaci ústavou zaručeného práva na informace. Povinný subjekt však má v odůvodněných případech nárok na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace. Bližší podmínky stanoví § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pokud povinný subjekt požaduje za poskytnutí informace úhradu, musí své požadavky sdělit žadateli před poskytnutím informace a to zásadně ve lhůtě pro poskytnutí informace, jinak nárok na náhradu nákladů zaniká. Výzva k úhradě nákladů musí být řádně odůvodněná a musí rovněž obsahovat poučení o možnosti podat proti tomuto vyčíslení stížnost k nadřízenému orgánu. Sazebník úhrad zveřejňuje povinný subjekt na svých webových stránkách.

Povinný subjekt může požadovat uhradit tyto náklady:
a) náklady spojené s pořízením kopií,
b) náklady spojené s opatřením technických nosičů dat,
c) poštovné,
d) mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Pokud je informace poskytována na základě licenční smlouvy, nesmí smluvená úplata překročit náklady, které by jinak povinnému subjektu při vyřizování žádosti o informace vznikly.

Poplatky za poskytnutí informace jsou stanoveny v Sazebníku úhrad za poskytování informací na příslušný kalendářní rok, který naleznete ke stažení v pdf zde.

Další účastníci (dotčené osoby)

V některých případech mohou být podanou žádostí o informace dotčeny práva jiných fyzických či právnických osob, které v takovém případě musí být povinným subjektem obeslány, aby se k věci mohly vyjádřit. Typicky se může jednat o žádosti týkající se platových poměrů úředníků, případně o obchodní tajemství obsažené v uzavřené obchodní smlouvě.

Opravné prostředky

Žadatel se může proti způsobu vyřízení podané žádosti o informace bránit opravnými prostředky. Pokud obec na základě podaného opravného prostředku své rozhodnutí sama nezmění, je povinna spis spolu s podaným opravným prostředkem postoupit nadřízenému orgánu (krajský úřad) k rozhodnutí.

Jedná se o tyto možnosti:
a) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. a) - žadatel nesouhlasí s poskytnutím informace odkazem na již zveřejněnou informaci,
b) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. b) - stížnost na nečinnost - v zákonné lhůtě 15 dnů (či prodloužené lhůtě 25 dnů) nebyla poskytnuta informace, ani předložena licenční nabídka a zároveň nebylo vydáno ani rozhodnutí o odmítnutí informace,
c) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. c) - stížnost na nečinnost - informace byla poskytnuta pouze částečně a ve zbytku nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí informace,
d) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. d) - žadatel nesouhlasí s výší úhrady za poskytnutí informace, případně s výší odměny v nabídnuté licenční smlouvě,
e) odvolání do rozhodnutí o odmítnutí informace dle § 16 zákona.

 

Náležitosti žádosti naleznete ve směrnici č. 2/2013.

Za vyřizování žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. odpovídá tajemnice úřadu pí Ing. Bc. Ivana Lukešová. Dle zákona žadateli bude informace poskytnuta do 15 dnů od doručení žádosti.

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K uplatnění žádosti není třeba žádný doklad. Žadatel předloží pouze žádost.

Soubory ke stažení

clanky10384/zadost_o_poskytnuti_informace.doc93 kBŽádost o poskytnutí informaceVloženo: 09. 03. 2020, 13:17h
clanky10384/smernice_c._2_-_2013_-_pravidla_pro_zajisteni_pristupu_k_informacim.pdf541 kBSměrnice č. 2/2013 - pravidla pro zajištění přístupu k informacímVloženo: 11. 05. 2018, 18:44h

Odbor ekonomický

Žádost o poskytnutí informace

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Podle článku 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod jsou státní orgány a orgány územní samosprávy povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení ústavního práva na informace podrobněji rozvádí zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který je účinný již od ledna 2000.

DOTČENÉ INSTITUCE - KDO JE "POVINNÝM SUBJEKTEM" DLE ZÁKONA O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM

Zákon o svobodném přístupu k informacím mezi povinné subjekty zařazuje také územně samosprávné celky a jejich orgány a to bez výjimky všechny, bez ohledu na počet obyvatel či skutečnost zda vykonávají státní správu v přenesené působnosti či nikoliv. Informace o své činnosti je proto povinna poskytovat i obec, ve které je jediným "úředníkem" uvolněný starosta obce.

JEDNOTLIVÉ KROKY (POSTUP) ŘEŠENÍ - POSKYTOVÁNÍ INFORMACE NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI

1. Posoudit, zda podaná žádost o informace splňuje zákonem stanovené podmínky

Podat žádost o informaci může jakákoli fyzická či právnická osoba bez jakéhokoliv omezení. Podmínkou podané žádosti o informace není trvalé bydliště či sídlo v dané obci. Žadatel rovněž není povinen jakkoli zdůvodňovat, proč jej konkrétní informace zajímá. Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Pokud jde o formální stránku žádosti je povinna fyzická osoba uvést své jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu (není-li přihlášena k trvalému pobytu, pak adresu bydliště) a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování může být také elektronická adresa.

Pokud žádost o informace nesplňuje některé z formálních požadavků, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění žádosti o informace. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným subjektem odložena. K odložení žádosti o informace může dojít i proto, že se nevztahuje k působnosti povinného subjektu (typicky jsou požadovány informace o činnosti obchodní společnosti vlastněné obcí - zde je však na místě obrátit se s žádostí o informace na obchodní společnost, která je rovněž povinným subjektem). Ze strany žadatele o informaci může být takový postup (odložení žádosti) posouzen jako nečinnost (neposkytnutí informace a zároveň nevydání rozhodnutí o odmítnutí informace). Žadatel může nechat postup obce přezkoumat nadřízený orgán (krajský úřad) na základě včas podané stížnosti.

Pokud je žádost o informace nesrozumitelná, a nebo pokud není zřejmé, jaká informace je požadována, a nebo pokud je formulována příliš obecně, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným odmítnuta. Do rozhodnutí o odmítnutí informace může žadatel podat odvolání.

2. Posoudit, zda je na místě informaci poskytnout nebo odmítnout, případně zároveň částečně poskytnout a částečně odmítnout, a v zákonné lhůtě tak učinit

Pokud žádost o informace splňuje zákonem stanovené předpoklady (viz bod 1), je povinný subjekt povinen žádost o informace vyřídit ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení žádosti o informace (případně od data doplnění žádosti o informace).

Vyřízením žádosti o informace ve lhůtě 15 dnů se rozumí:
a) poskytnutí informace (ve lhůtě 7 dnů lze informaci poskytnout také odkazem na již zveřejněnou informaci, viz § 6 zákona);
b) vydání rozhodnutí o odmítnutí informace;
c) předložení licenční nabídky ve smyslu § 14a. Může se jednat například o uzavření licenční smlouvy k počítačovému programu, ve kterém lze nalézt žadatelem požadované informace. Licenční smlouva může být sjednána i za úplatu, avšak zároveň nesmí požadovaná úplata překročit nárok povinného subjektu na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace dle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím;
d) v určitém smyslu je vyřízením žádosti o informaci také včasné vyčíslení náhrady nákladů spojených s poskytnutím informace, blíže viz bod správní a jiné poplatky.

Lhůtu pro poskytnutí informace lze v odůvodněných případech jednou prodloužit o deset dní. Přípustné důvody stanoví § 14 zákona o svobodném přístupu k informacím.

3. Anonymizovat chráněné informace a zároveň vydat rozhodnutí o odmítnutí informace

Před poskytnutím informace je třeba zajistit znečitelnění chráněných údajů. Chráněnými informacemi jsou zejména tyto informace:
- Utajované informace dle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.
- Osobní údaje o fyzických osobách (s výjimkou osobních údajů o příjemcích veřejných prostředků; o těchto osobách se může uveřejnit jejich jméno, příjmení, rok narození a obec dle trvalého bydliště).
- Obchodní tajemství.
- Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem.
- Další omezení stanovené v § 11 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jestliže povinný subjekt některé informace neposkytne, musí zároveň ve stejném rozsahu a ve stejné lhůtě vydat rozhodnutí o odmítnutí informace, a tam své důvody pro neposkytnutí informace řádně odůvodnit. Žadatel se může do rozhodnutí o odmítnutí informace odvolat k nadřízenému orgánu (krajské úřady). O možnosti podat odvolání ve lhůtě 15 dnů je třeba žadatele poučit ve vydaném rozhodnutí o odmítnutí informace.

4. Zveřejnit poskytnuté informace na webových stránkách obce

Pokud povinný subjekt na základě žádosti o informace poskytne žadateli informaci, je povinen poskytnutou informaci zároveň ve lhůtě 15 dnů zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. V zákonem stanovených případech (§ 5 odst. 3 zákona) postačí zveřejnit tzv. doprovodnou informaci. Osobní údaje o žadateli musí být v případě zveřejnění informace na webových stránkách obce anonymizovány.

SPRÁVNÍ A JINÉ POPLATKY

Poskytování informací veřejnosti je v zásadě bezplatné, neboť se jedná o realizaci ústavou zaručeného práva na informace. Povinný subjekt však má v odůvodněných případech nárok na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace. Bližší podmínky stanoví § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pokud povinný subjekt požaduje za poskytnutí informace úhradu, musí své požadavky sdělit žadateli před poskytnutím informace a to zásadně ve lhůtě pro poskytnutí informace, jinak nárok na náhradu nákladů zaniká. Výzva k úhradě nákladů musí být řádně odůvodněná a musí rovněž obsahovat poučení o možnosti podat proti tomuto vyčíslení stížnost k nadřízenému orgánu. Sazebník úhrad zveřejňuje povinný subjekt na svých webových stránkách.

Povinný subjekt může požadovat uhradit tyto náklady:
a) náklady spojené s pořízením kopií,
b) náklady spojené s opatřením technických nosičů dat,
c) poštovné,
d) mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Pokud je informace poskytována na základě licenční smlouvy, nesmí smluvená úplata překročit náklady, které by jinak povinnému subjektu při vyřizování žádosti o informace vznikly.

Poplatky za poskytnutí informace jsou stanoveny v Sazebníku úhrad za poskytování informací na příslušný kalendářní rok, který naleznete ke stažení v pdf zde.

Další účastníci (dotčené osoby)

V některých případech mohou být podanou žádostí o informace dotčeny práva jiných fyzických či právnických osob, které v takovém případě musí být povinným subjektem obeslány, aby se k věci mohly vyjádřit. Typicky se může jednat o žádosti týkající se platových poměrů úředníků, případně o obchodní tajemství obsažené v uzavřené obchodní smlouvě.

Opravné prostředky

Žadatel se může proti způsobu vyřízení podané žádosti o informace bránit opravnými prostředky. Pokud obec na základě podaného opravného prostředku své rozhodnutí sama nezmění, je povinna spis spolu s podaným opravným prostředkem postoupit nadřízenému orgánu (krajský úřad) k rozhodnutí.

Jedná se o tyto možnosti:
a) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. a) - žadatel nesouhlasí s poskytnutím informace odkazem na již zveřejněnou informaci,
b) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. b) - stížnost na nečinnost - v zákonné lhůtě 15 dnů (či prodloužené lhůtě 25 dnů) nebyla poskytnuta informace, ani předložena licenční nabídka a zároveň nebylo vydáno ani rozhodnutí o odmítnutí informace,
c) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. c) - stížnost na nečinnost - informace byla poskytnuta pouze částečně a ve zbytku nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí informace,
d) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. d) - žadatel nesouhlasí s výší úhrady za poskytnutí informace, případně s výší odměny v nabídnuté licenční smlouvě,
e) odvolání do rozhodnutí o odmítnutí informace dle § 16 zákona.

 

Náležitosti žádosti naleznete ve směrnici č. 2/2013.

Za vyřizování žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. odpovídá tajemnice úřadu pí Ing. Bc. Ivana Lukešová. Dle zákona žadateli bude informace poskytnuta do 15 dnů od doručení žádosti.

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K uplatnění žádosti není třeba žádný doklad. Žadatel předloží pouze žádost.

Soubory ke stažení

clanky10384/zadost_o_poskytnuti_informace.doc93 kBŽádost o poskytnutí informaceVloženo: 09. 03. 2020, 13:17h
clanky10384/smernice_c._2_-_2013_-_pravidla_pro_zajisteni_pristupu_k_informacim.pdf541 kBSměrnice č. 2/2013 - pravidla pro zajištění přístupu k informacímVloženo: 11. 05. 2018, 18:44h

Odbor vnitřní správy

Žádost o poskytnutí informace

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Podle článku 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod jsou státní orgány a orgány územní samosprávy povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení ústavního práva na informace podrobněji rozvádí zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který je účinný již od ledna 2000.

DOTČENÉ INSTITUCE - KDO JE "POVINNÝM SUBJEKTEM" DLE ZÁKONA O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM

Zákon o svobodném přístupu k informacím mezi povinné subjekty zařazuje také územně samosprávné celky a jejich orgány a to bez výjimky všechny, bez ohledu na počet obyvatel či skutečnost zda vykonávají státní správu v přenesené působnosti či nikoliv. Informace o své činnosti je proto povinna poskytovat i obec, ve které je jediným "úředníkem" uvolněný starosta obce.

JEDNOTLIVÉ KROKY (POSTUP) ŘEŠENÍ - POSKYTOVÁNÍ INFORMACE NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI

1. Posoudit, zda podaná žádost o informace splňuje zákonem stanovené podmínky

Podat žádost o informaci může jakákoli fyzická či právnická osoba bez jakéhokoliv omezení. Podmínkou podané žádosti o informace není trvalé bydliště či sídlo v dané obci. Žadatel rovněž není povinen jakkoli zdůvodňovat, proč jej konkrétní informace zajímá. Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Pokud jde o formální stránku žádosti je povinna fyzická osoba uvést své jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu (není-li přihlášena k trvalému pobytu, pak adresu bydliště) a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování může být také elektronická adresa.

Pokud žádost o informace nesplňuje některé z formálních požadavků, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění žádosti o informace. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným subjektem odložena. K odložení žádosti o informace může dojít i proto, že se nevztahuje k působnosti povinného subjektu (typicky jsou požadovány informace o činnosti obchodní společnosti vlastněné obcí - zde je však na místě obrátit se s žádostí o informace na obchodní společnost, která je rovněž povinným subjektem). Ze strany žadatele o informaci může být takový postup (odložení žádosti) posouzen jako nečinnost (neposkytnutí informace a zároveň nevydání rozhodnutí o odmítnutí informace). Žadatel může nechat postup obce přezkoumat nadřízený orgán (krajský úřad) na základě včas podané stížnosti.

Pokud je žádost o informace nesrozumitelná, a nebo pokud není zřejmé, jaká informace je požadována, a nebo pokud je formulována příliš obecně, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným odmítnuta. Do rozhodnutí o odmítnutí informace může žadatel podat odvolání.

2. Posoudit, zda je na místě informaci poskytnout nebo odmítnout, případně zároveň částečně poskytnout a částečně odmítnout, a v zákonné lhůtě tak učinit

Pokud žádost o informace splňuje zákonem stanovené předpoklady (viz bod 1), je povinný subjekt povinen žádost o informace vyřídit ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení žádosti o informace (případně od data doplnění žádosti o informace).

Vyřízením žádosti o informace ve lhůtě 15 dnů se rozumí:
a) poskytnutí informace (ve lhůtě 7 dnů lze informaci poskytnout také odkazem na již zveřejněnou informaci, viz § 6 zákona);
b) vydání rozhodnutí o odmítnutí informace;
c) předložení licenční nabídky ve smyslu § 14a. Může se jednat například o uzavření licenční smlouvy k počítačovému programu, ve kterém lze nalézt žadatelem požadované informace. Licenční smlouva může být sjednána i za úplatu, avšak zároveň nesmí požadovaná úplata překročit nárok povinného subjektu na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace dle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím;
d) v určitém smyslu je vyřízením žádosti o informaci také včasné vyčíslení náhrady nákladů spojených s poskytnutím informace, blíže viz bod správní a jiné poplatky.

Lhůtu pro poskytnutí informace lze v odůvodněných případech jednou prodloužit o deset dní. Přípustné důvody stanoví § 14 zákona o svobodném přístupu k informacím.

3. Anonymizovat chráněné informace a zároveň vydat rozhodnutí o odmítnutí informace

Před poskytnutím informace je třeba zajistit znečitelnění chráněných údajů. Chráněnými informacemi jsou zejména tyto informace:
- Utajované informace dle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.
- Osobní údaje o fyzických osobách (s výjimkou osobních údajů o příjemcích veřejných prostředků; o těchto osobách se může uveřejnit jejich jméno, příjmení, rok narození a obec dle trvalého bydliště).
- Obchodní tajemství.
- Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem.
- Další omezení stanovené v § 11 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jestliže povinný subjekt některé informace neposkytne, musí zároveň ve stejném rozsahu a ve stejné lhůtě vydat rozhodnutí o odmítnutí informace, a tam své důvody pro neposkytnutí informace řádně odůvodnit. Žadatel se může do rozhodnutí o odmítnutí informace odvolat k nadřízenému orgánu (krajské úřady). O možnosti podat odvolání ve lhůtě 15 dnů je třeba žadatele poučit ve vydaném rozhodnutí o odmítnutí informace.

4. Zveřejnit poskytnuté informace na webových stránkách obce

Pokud povinný subjekt na základě žádosti o informace poskytne žadateli informaci, je povinen poskytnutou informaci zároveň ve lhůtě 15 dnů zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. V zákonem stanovených případech (§ 5 odst. 3 zákona) postačí zveřejnit tzv. doprovodnou informaci. Osobní údaje o žadateli musí být v případě zveřejnění informace na webových stránkách obce anonymizovány.

SPRÁVNÍ A JINÉ POPLATKY

Poskytování informací veřejnosti je v zásadě bezplatné, neboť se jedná o realizaci ústavou zaručeného práva na informace. Povinný subjekt však má v odůvodněných případech nárok na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace. Bližší podmínky stanoví § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pokud povinný subjekt požaduje za poskytnutí informace úhradu, musí své požadavky sdělit žadateli před poskytnutím informace a to zásadně ve lhůtě pro poskytnutí informace, jinak nárok na náhradu nákladů zaniká. Výzva k úhradě nákladů musí být řádně odůvodněná a musí rovněž obsahovat poučení o možnosti podat proti tomuto vyčíslení stížnost k nadřízenému orgánu. Sazebník úhrad zveřejňuje povinný subjekt na svých webových stránkách.

Povinný subjekt může požadovat uhradit tyto náklady:
a) náklady spojené s pořízením kopií,
b) náklady spojené s opatřením technických nosičů dat,
c) poštovné,
d) mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Pokud je informace poskytována na základě licenční smlouvy, nesmí smluvená úplata překročit náklady, které by jinak povinnému subjektu při vyřizování žádosti o informace vznikly.

Poplatky za poskytnutí informace jsou stanoveny v Sazebníku úhrad za poskytování informací na příslušný kalendářní rok, který naleznete ke stažení v pdf zde.

Další účastníci (dotčené osoby)

V některých případech mohou být podanou žádostí o informace dotčeny práva jiných fyzických či právnických osob, které v takovém případě musí být povinným subjektem obeslány, aby se k věci mohly vyjádřit. Typicky se může jednat o žádosti týkající se platových poměrů úředníků, případně o obchodní tajemství obsažené v uzavřené obchodní smlouvě.

Opravné prostředky

Žadatel se může proti způsobu vyřízení podané žádosti o informace bránit opravnými prostředky. Pokud obec na základě podaného opravného prostředku své rozhodnutí sama nezmění, je povinna spis spolu s podaným opravným prostředkem postoupit nadřízenému orgánu (krajský úřad) k rozhodnutí.

Jedná se o tyto možnosti:
a) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. a) - žadatel nesouhlasí s poskytnutím informace odkazem na již zveřejněnou informaci,
b) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. b) - stížnost na nečinnost - v zákonné lhůtě 15 dnů (či prodloužené lhůtě 25 dnů) nebyla poskytnuta informace, ani předložena licenční nabídka a zároveň nebylo vydáno ani rozhodnutí o odmítnutí informace,
c) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. c) - stížnost na nečinnost - informace byla poskytnuta pouze částečně a ve zbytku nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí informace,
d) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. d) - žadatel nesouhlasí s výší úhrady za poskytnutí informace, případně s výší odměny v nabídnuté licenční smlouvě,
e) odvolání do rozhodnutí o odmítnutí informace dle § 16 zákona.

 

Náležitosti žádosti naleznete ve směrnici č. 2/2013.

Za vyřizování žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. odpovídá tajemnice úřadu pí Ing. Bc. Ivana Lukešová. Dle zákona žadateli bude informace poskytnuta do 15 dnů od doručení žádosti.

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K uplatnění žádosti není třeba žádný doklad. Žadatel předloží pouze žádost.

Soubory ke stažení

clanky10384/zadost_o_poskytnuti_informace.doc93 kBŽádost o poskytnutí informaceVloženo: 09. 03. 2020, 13:17h
clanky10384/smernice_c._2_-_2013_-_pravidla_pro_zajisteni_pristupu_k_informacim.pdf541 kBSměrnice č. 2/2013 - pravidla pro zajištění přístupu k informacímVloženo: 11. 05. 2018, 18:44h

Odbor rozvoje a životního prostředí

Žádost o poskytnutí informace

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Podle článku 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod jsou státní orgány a orgány územní samosprávy povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení ústavního práva na informace podrobněji rozvádí zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který je účinný již od ledna 2000.

DOTČENÉ INSTITUCE - KDO JE "POVINNÝM SUBJEKTEM" DLE ZÁKONA O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM

Zákon o svobodném přístupu k informacím mezi povinné subjekty zařazuje také územně samosprávné celky a jejich orgány a to bez výjimky všechny, bez ohledu na počet obyvatel či skutečnost zda vykonávají státní správu v přenesené působnosti či nikoliv. Informace o své činnosti je proto povinna poskytovat i obec, ve které je jediným "úředníkem" uvolněný starosta obce.

JEDNOTLIVÉ KROKY (POSTUP) ŘEŠENÍ - POSKYTOVÁNÍ INFORMACE NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI

1. Posoudit, zda podaná žádost o informace splňuje zákonem stanovené podmínky

Podat žádost o informaci může jakákoli fyzická či právnická osoba bez jakéhokoliv omezení. Podmínkou podané žádosti o informace není trvalé bydliště či sídlo v dané obci. Žadatel rovněž není povinen jakkoli zdůvodňovat, proč jej konkrétní informace zajímá. Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Pokud jde o formální stránku žádosti je povinna fyzická osoba uvést své jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu (není-li přihlášena k trvalému pobytu, pak adresu bydliště) a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování může být také elektronická adresa.

Pokud žádost o informace nesplňuje některé z formálních požadavků, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění žádosti o informace. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným subjektem odložena. K odložení žádosti o informace může dojít i proto, že se nevztahuje k působnosti povinného subjektu (typicky jsou požadovány informace o činnosti obchodní společnosti vlastněné obcí - zde je však na místě obrátit se s žádostí o informace na obchodní společnost, která je rovněž povinným subjektem). Ze strany žadatele o informaci může být takový postup (odložení žádosti) posouzen jako nečinnost (neposkytnutí informace a zároveň nevydání rozhodnutí o odmítnutí informace). Žadatel může nechat postup obce přezkoumat nadřízený orgán (krajský úřad) na základě včas podané stížnosti.

Pokud je žádost o informace nesrozumitelná, a nebo pokud není zřejmé, jaká informace je požadována, a nebo pokud je formulována příliš obecně, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným odmítnuta. Do rozhodnutí o odmítnutí informace může žadatel podat odvolání.

2. Posoudit, zda je na místě informaci poskytnout nebo odmítnout, případně zároveň částečně poskytnout a částečně odmítnout, a v zákonné lhůtě tak učinit

Pokud žádost o informace splňuje zákonem stanovené předpoklady (viz bod 1), je povinný subjekt povinen žádost o informace vyřídit ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení žádosti o informace (případně od data doplnění žádosti o informace).

Vyřízením žádosti o informace ve lhůtě 15 dnů se rozumí:
a) poskytnutí informace (ve lhůtě 7 dnů lze informaci poskytnout také odkazem na již zveřejněnou informaci, viz § 6 zákona);
b) vydání rozhodnutí o odmítnutí informace;
c) předložení licenční nabídky ve smyslu § 14a. Může se jednat například o uzavření licenční smlouvy k počítačovému programu, ve kterém lze nalézt žadatelem požadované informace. Licenční smlouva může být sjednána i za úplatu, avšak zároveň nesmí požadovaná úplata překročit nárok povinného subjektu na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace dle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím;
d) v určitém smyslu je vyřízením žádosti o informaci také včasné vyčíslení náhrady nákladů spojených s poskytnutím informace, blíže viz bod správní a jiné poplatky.

Lhůtu pro poskytnutí informace lze v odůvodněných případech jednou prodloužit o deset dní. Přípustné důvody stanoví § 14 zákona o svobodném přístupu k informacím.

3. Anonymizovat chráněné informace a zároveň vydat rozhodnutí o odmítnutí informace

Před poskytnutím informace je třeba zajistit znečitelnění chráněných údajů. Chráněnými informacemi jsou zejména tyto informace:
- Utajované informace dle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.
- Osobní údaje o fyzických osobách (s výjimkou osobních údajů o příjemcích veřejných prostředků; o těchto osobách se může uveřejnit jejich jméno, příjmení, rok narození a obec dle trvalého bydliště).
- Obchodní tajemství.
- Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem.
- Další omezení stanovené v § 11 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jestliže povinný subjekt některé informace neposkytne, musí zároveň ve stejném rozsahu a ve stejné lhůtě vydat rozhodnutí o odmítnutí informace, a tam své důvody pro neposkytnutí informace řádně odůvodnit. Žadatel se může do rozhodnutí o odmítnutí informace odvolat k nadřízenému orgánu (krajské úřady). O možnosti podat odvolání ve lhůtě 15 dnů je třeba žadatele poučit ve vydaném rozhodnutí o odmítnutí informace.

4. Zveřejnit poskytnuté informace na webových stránkách obce

Pokud povinný subjekt na základě žádosti o informace poskytne žadateli informaci, je povinen poskytnutou informaci zároveň ve lhůtě 15 dnů zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. V zákonem stanovených případech (§ 5 odst. 3 zákona) postačí zveřejnit tzv. doprovodnou informaci. Osobní údaje o žadateli musí být v případě zveřejnění informace na webových stránkách obce anonymizovány.

SPRÁVNÍ A JINÉ POPLATKY

Poskytování informací veřejnosti je v zásadě bezplatné, neboť se jedná o realizaci ústavou zaručeného práva na informace. Povinný subjekt však má v odůvodněných případech nárok na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace. Bližší podmínky stanoví § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pokud povinný subjekt požaduje za poskytnutí informace úhradu, musí své požadavky sdělit žadateli před poskytnutím informace a to zásadně ve lhůtě pro poskytnutí informace, jinak nárok na náhradu nákladů zaniká. Výzva k úhradě nákladů musí být řádně odůvodněná a musí rovněž obsahovat poučení o možnosti podat proti tomuto vyčíslení stížnost k nadřízenému orgánu. Sazebník úhrad zveřejňuje povinný subjekt na svých webových stránkách.

Povinný subjekt může požadovat uhradit tyto náklady:
a) náklady spojené s pořízením kopií,
b) náklady spojené s opatřením technických nosičů dat,
c) poštovné,
d) mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Pokud je informace poskytována na základě licenční smlouvy, nesmí smluvená úplata překročit náklady, které by jinak povinnému subjektu při vyřizování žádosti o informace vznikly.

Poplatky za poskytnutí informace jsou stanoveny v Sazebníku úhrad za poskytování informací na příslušný kalendářní rok, který naleznete ke stažení v pdf zde.

Další účastníci (dotčené osoby)

V některých případech mohou být podanou žádostí o informace dotčeny práva jiných fyzických či právnických osob, které v takovém případě musí být povinným subjektem obeslány, aby se k věci mohly vyjádřit. Typicky se může jednat o žádosti týkající se platových poměrů úředníků, případně o obchodní tajemství obsažené v uzavřené obchodní smlouvě.

Opravné prostředky

Žadatel se může proti způsobu vyřízení podané žádosti o informace bránit opravnými prostředky. Pokud obec na základě podaného opravného prostředku své rozhodnutí sama nezmění, je povinna spis spolu s podaným opravným prostředkem postoupit nadřízenému orgánu (krajský úřad) k rozhodnutí.

Jedná se o tyto možnosti:
a) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. a) - žadatel nesouhlasí s poskytnutím informace odkazem na již zveřejněnou informaci,
b) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. b) - stížnost na nečinnost - v zákonné lhůtě 15 dnů (či prodloužené lhůtě 25 dnů) nebyla poskytnuta informace, ani předložena licenční nabídka a zároveň nebylo vydáno ani rozhodnutí o odmítnutí informace,
c) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. c) - stížnost na nečinnost - informace byla poskytnuta pouze částečně a ve zbytku nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí informace,
d) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. d) - žadatel nesouhlasí s výší úhrady za poskytnutí informace, případně s výší odměny v nabídnuté licenční smlouvě,
e) odvolání do rozhodnutí o odmítnutí informace dle § 16 zákona.

 

Náležitosti žádosti naleznete ve směrnici č. 2/2013.

Za vyřizování žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. odpovídá tajemnice úřadu pí Ing. Bc. Ivana Lukešová. Dle zákona žadateli bude informace poskytnuta do 15 dnů od doručení žádosti.

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K uplatnění žádosti není třeba žádný doklad. Žadatel předloží pouze žádost.

Soubory ke stažení

clanky10384/zadost_o_poskytnuti_informace.doc93 kBŽádost o poskytnutí informaceVloženo: 09. 03. 2020, 13:17h
clanky10384/smernice_c._2_-_2013_-_pravidla_pro_zajisteni_pristupu_k_informacim.pdf541 kBSměrnice č. 2/2013 - pravidla pro zajištění přístupu k informacímVloženo: 11. 05. 2018, 18:44h

Odbor správy majetku

Žádost o poskytnutí informace

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Podle článku 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod jsou státní orgány a orgány územní samosprávy povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení ústavního práva na informace podrobněji rozvádí zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který je účinný již od ledna 2000.

DOTČENÉ INSTITUCE - KDO JE "POVINNÝM SUBJEKTEM" DLE ZÁKONA O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM

Zákon o svobodném přístupu k informacím mezi povinné subjekty zařazuje také územně samosprávné celky a jejich orgány a to bez výjimky všechny, bez ohledu na počet obyvatel či skutečnost zda vykonávají státní správu v přenesené působnosti či nikoliv. Informace o své činnosti je proto povinna poskytovat i obec, ve které je jediným "úředníkem" uvolněný starosta obce.

JEDNOTLIVÉ KROKY (POSTUP) ŘEŠENÍ - POSKYTOVÁNÍ INFORMACE NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI

1. Posoudit, zda podaná žádost o informace splňuje zákonem stanovené podmínky

Podat žádost o informaci může jakákoli fyzická či právnická osoba bez jakéhokoliv omezení. Podmínkou podané žádosti o informace není trvalé bydliště či sídlo v dané obci. Žadatel rovněž není povinen jakkoli zdůvodňovat, proč jej konkrétní informace zajímá. Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Pokud jde o formální stránku žádosti je povinna fyzická osoba uvést své jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu (není-li přihlášena k trvalému pobytu, pak adresu bydliště) a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování může být také elektronická adresa.

Pokud žádost o informace nesplňuje některé z formálních požadavků, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění žádosti o informace. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným subjektem odložena. K odložení žádosti o informace může dojít i proto, že se nevztahuje k působnosti povinného subjektu (typicky jsou požadovány informace o činnosti obchodní společnosti vlastněné obcí - zde je však na místě obrátit se s žádostí o informace na obchodní společnost, která je rovněž povinným subjektem). Ze strany žadatele o informaci může být takový postup (odložení žádosti) posouzen jako nečinnost (neposkytnutí informace a zároveň nevydání rozhodnutí o odmítnutí informace). Žadatel může nechat postup obce přezkoumat nadřízený orgán (krajský úřad) na základě včas podané stížnosti.

Pokud je žádost o informace nesrozumitelná, a nebo pokud není zřejmé, jaká informace je požadována, a nebo pokud je formulována příliš obecně, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným odmítnuta. Do rozhodnutí o odmítnutí informace může žadatel podat odvolání.

2. Posoudit, zda je na místě informaci poskytnout nebo odmítnout, případně zároveň částečně poskytnout a částečně odmítnout, a v zákonné lhůtě tak učinit

Pokud žádost o informace splňuje zákonem stanovené předpoklady (viz bod 1), je povinný subjekt povinen žádost o informace vyřídit ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení žádosti o informace (případně od data doplnění žádosti o informace).

Vyřízením žádosti o informace ve lhůtě 15 dnů se rozumí:
a) poskytnutí informace (ve lhůtě 7 dnů lze informaci poskytnout také odkazem na již zveřejněnou informaci, viz § 6 zákona);
b) vydání rozhodnutí o odmítnutí informace;
c) předložení licenční nabídky ve smyslu § 14a. Může se jednat například o uzavření licenční smlouvy k počítačovému programu, ve kterém lze nalézt žadatelem požadované informace. Licenční smlouva může být sjednána i za úplatu, avšak zároveň nesmí požadovaná úplata překročit nárok povinného subjektu na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace dle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím;
d) v určitém smyslu je vyřízením žádosti o informaci také včasné vyčíslení náhrady nákladů spojených s poskytnutím informace, blíže viz bod správní a jiné poplatky.

Lhůtu pro poskytnutí informace lze v odůvodněných případech jednou prodloužit o deset dní. Přípustné důvody stanoví § 14 zákona o svobodném přístupu k informacím.

3. Anonymizovat chráněné informace a zároveň vydat rozhodnutí o odmítnutí informace

Před poskytnutím informace je třeba zajistit znečitelnění chráněných údajů. Chráněnými informacemi jsou zejména tyto informace:
- Utajované informace dle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.
- Osobní údaje o fyzických osobách (s výjimkou osobních údajů o příjemcích veřejných prostředků; o těchto osobách se může uveřejnit jejich jméno, příjmení, rok narození a obec dle trvalého bydliště).
- Obchodní tajemství.
- Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem.
- Další omezení stanovené v § 11 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jestliže povinný subjekt některé informace neposkytne, musí zároveň ve stejném rozsahu a ve stejné lhůtě vydat rozhodnutí o odmítnutí informace, a tam své důvody pro neposkytnutí informace řádně odůvodnit. Žadatel se může do rozhodnutí o odmítnutí informace odvolat k nadřízenému orgánu (krajské úřady). O možnosti podat odvolání ve lhůtě 15 dnů je třeba žadatele poučit ve vydaném rozhodnutí o odmítnutí informace.

4. Zveřejnit poskytnuté informace na webových stránkách obce

Pokud povinný subjekt na základě žádosti o informace poskytne žadateli informaci, je povinen poskytnutou informaci zároveň ve lhůtě 15 dnů zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. V zákonem stanovených případech (§ 5 odst. 3 zákona) postačí zveřejnit tzv. doprovodnou informaci. Osobní údaje o žadateli musí být v případě zveřejnění informace na webových stránkách obce anonymizovány.

SPRÁVNÍ A JINÉ POPLATKY

Poskytování informací veřejnosti je v zásadě bezplatné, neboť se jedná o realizaci ústavou zaručeného práva na informace. Povinný subjekt však má v odůvodněných případech nárok na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace. Bližší podmínky stanoví § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pokud povinný subjekt požaduje za poskytnutí informace úhradu, musí své požadavky sdělit žadateli před poskytnutím informace a to zásadně ve lhůtě pro poskytnutí informace, jinak nárok na náhradu nákladů zaniká. Výzva k úhradě nákladů musí být řádně odůvodněná a musí rovněž obsahovat poučení o možnosti podat proti tomuto vyčíslení stížnost k nadřízenému orgánu. Sazebník úhrad zveřejňuje povinný subjekt na svých webových stránkách.

Povinný subjekt může požadovat uhradit tyto náklady:
a) náklady spojené s pořízením kopií,
b) náklady spojené s opatřením technických nosičů dat,
c) poštovné,
d) mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Pokud je informace poskytována na základě licenční smlouvy, nesmí smluvená úplata překročit náklady, které by jinak povinnému subjektu při vyřizování žádosti o informace vznikly.

Poplatky za poskytnutí informace jsou stanoveny v Sazebníku úhrad za poskytování informací na příslušný kalendářní rok, který naleznete ke stažení v pdf zde.

Další účastníci (dotčené osoby)

V některých případech mohou být podanou žádostí o informace dotčeny práva jiných fyzických či právnických osob, které v takovém případě musí být povinným subjektem obeslány, aby se k věci mohly vyjádřit. Typicky se může jednat o žádosti týkající se platových poměrů úředníků, případně o obchodní tajemství obsažené v uzavřené obchodní smlouvě.

Opravné prostředky

Žadatel se může proti způsobu vyřízení podané žádosti o informace bránit opravnými prostředky. Pokud obec na základě podaného opravného prostředku své rozhodnutí sama nezmění, je povinna spis spolu s podaným opravným prostředkem postoupit nadřízenému orgánu (krajský úřad) k rozhodnutí.

Jedná se o tyto možnosti:
a) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. a) - žadatel nesouhlasí s poskytnutím informace odkazem na již zveřejněnou informaci,
b) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. b) - stížnost na nečinnost - v zákonné lhůtě 15 dnů (či prodloužené lhůtě 25 dnů) nebyla poskytnuta informace, ani předložena licenční nabídka a zároveň nebylo vydáno ani rozhodnutí o odmítnutí informace,
c) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. c) - stížnost na nečinnost - informace byla poskytnuta pouze částečně a ve zbytku nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí informace,
d) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. d) - žadatel nesouhlasí s výší úhrady za poskytnutí informace, případně s výší odměny v nabídnuté licenční smlouvě,
e) odvolání do rozhodnutí o odmítnutí informace dle § 16 zákona.

 

Náležitosti žádosti naleznete ve směrnici č. 2/2013.

Za vyřizování žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. odpovídá tajemnice úřadu pí Ing. Bc. Ivana Lukešová. Dle zákona žadateli bude informace poskytnuta do 15 dnů od doručení žádosti.

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K uplatnění žádosti není třeba žádný doklad. Žadatel předloží pouze žádost.

Soubory ke stažení

clanky10384/zadost_o_poskytnuti_informace.doc93 kBŽádost o poskytnutí informaceVloženo: 09. 03. 2020, 13:17h
clanky10384/smernice_c._2_-_2013_-_pravidla_pro_zajisteni_pristupu_k_informacim.pdf541 kBSměrnice č. 2/2013 - pravidla pro zajištění přístupu k informacímVloženo: 11. 05. 2018, 18:44h

Kultura a cestovní ruch

Žádost o poskytnutí informace

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Podle článku 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod jsou státní orgány a orgány územní samosprávy povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení ústavního práva na informace podrobněji rozvádí zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který je účinný již od ledna 2000.

DOTČENÉ INSTITUCE - KDO JE "POVINNÝM SUBJEKTEM" DLE ZÁKONA O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM

Zákon o svobodném přístupu k informacím mezi povinné subjekty zařazuje také územně samosprávné celky a jejich orgány a to bez výjimky všechny, bez ohledu na počet obyvatel či skutečnost zda vykonávají státní správu v přenesené působnosti či nikoliv. Informace o své činnosti je proto povinna poskytovat i obec, ve které je jediným "úředníkem" uvolněný starosta obce.

JEDNOTLIVÉ KROKY (POSTUP) ŘEŠENÍ - POSKYTOVÁNÍ INFORMACE NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI

1. Posoudit, zda podaná žádost o informace splňuje zákonem stanovené podmínky

Podat žádost o informaci může jakákoli fyzická či právnická osoba bez jakéhokoliv omezení. Podmínkou podané žádosti o informace není trvalé bydliště či sídlo v dané obci. Žadatel rovněž není povinen jakkoli zdůvodňovat, proč jej konkrétní informace zajímá. Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Pokud jde o formální stránku žádosti je povinna fyzická osoba uvést své jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu (není-li přihlášena k trvalému pobytu, pak adresu bydliště) a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování může být také elektronická adresa.

Pokud žádost o informace nesplňuje některé z formálních požadavků, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění žádosti o informace. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným subjektem odložena. K odložení žádosti o informace může dojít i proto, že se nevztahuje k působnosti povinného subjektu (typicky jsou požadovány informace o činnosti obchodní společnosti vlastněné obcí - zde je však na místě obrátit se s žádostí o informace na obchodní společnost, která je rovněž povinným subjektem). Ze strany žadatele o informaci může být takový postup (odložení žádosti) posouzen jako nečinnost (neposkytnutí informace a zároveň nevydání rozhodnutí o odmítnutí informace). Žadatel může nechat postup obce přezkoumat nadřízený orgán (krajský úřad) na základě včas podané stížnosti.

Pokud je žádost o informace nesrozumitelná, a nebo pokud není zřejmé, jaká informace je požadována, a nebo pokud je formulována příliš obecně, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným odmítnuta. Do rozhodnutí o odmítnutí informace může žadatel podat odvolání.

2. Posoudit, zda je na místě informaci poskytnout nebo odmítnout, případně zároveň částečně poskytnout a částečně odmítnout, a v zákonné lhůtě tak učinit

Pokud žádost o informace splňuje zákonem stanovené předpoklady (viz bod 1), je povinný subjekt povinen žádost o informace vyřídit ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení žádosti o informace (případně od data doplnění žádosti o informace).

Vyřízením žádosti o informace ve lhůtě 15 dnů se rozumí:
a) poskytnutí informace (ve lhůtě 7 dnů lze informaci poskytnout také odkazem na již zveřejněnou informaci, viz § 6 zákona);
b) vydání rozhodnutí o odmítnutí informace;
c) předložení licenční nabídky ve smyslu § 14a. Může se jednat například o uzavření licenční smlouvy k počítačovému programu, ve kterém lze nalézt žadatelem požadované informace. Licenční smlouva může být sjednána i za úplatu, avšak zároveň nesmí požadovaná úplata překročit nárok povinného subjektu na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace dle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím;
d) v určitém smyslu je vyřízením žádosti o informaci také včasné vyčíslení náhrady nákladů spojených s poskytnutím informace, blíže viz bod správní a jiné poplatky.

Lhůtu pro poskytnutí informace lze v odůvodněných případech jednou prodloužit o deset dní. Přípustné důvody stanoví § 14 zákona o svobodném přístupu k informacím.

3. Anonymizovat chráněné informace a zároveň vydat rozhodnutí o odmítnutí informace

Před poskytnutím informace je třeba zajistit znečitelnění chráněných údajů. Chráněnými informacemi jsou zejména tyto informace:
- Utajované informace dle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.
- Osobní údaje o fyzických osobách (s výjimkou osobních údajů o příjemcích veřejných prostředků; o těchto osobách se může uveřejnit jejich jméno, příjmení, rok narození a obec dle trvalého bydliště).
- Obchodní tajemství.
- Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem.
- Další omezení stanovené v § 11 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jestliže povinný subjekt některé informace neposkytne, musí zároveň ve stejném rozsahu a ve stejné lhůtě vydat rozhodnutí o odmítnutí informace, a tam své důvody pro neposkytnutí informace řádně odůvodnit. Žadatel se může do rozhodnutí o odmítnutí informace odvolat k nadřízenému orgánu (krajské úřady). O možnosti podat odvolání ve lhůtě 15 dnů je třeba žadatele poučit ve vydaném rozhodnutí o odmítnutí informace.

4. Zveřejnit poskytnuté informace na webových stránkách obce

Pokud povinný subjekt na základě žádosti o informace poskytne žadateli informaci, je povinen poskytnutou informaci zároveň ve lhůtě 15 dnů zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. V zákonem stanovených případech (§ 5 odst. 3 zákona) postačí zveřejnit tzv. doprovodnou informaci. Osobní údaje o žadateli musí být v případě zveřejnění informace na webových stránkách obce anonymizovány.

SPRÁVNÍ A JINÉ POPLATKY

Poskytování informací veřejnosti je v zásadě bezplatné, neboť se jedná o realizaci ústavou zaručeného práva na informace. Povinný subjekt však má v odůvodněných případech nárok na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace. Bližší podmínky stanoví § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pokud povinný subjekt požaduje za poskytnutí informace úhradu, musí své požadavky sdělit žadateli před poskytnutím informace a to zásadně ve lhůtě pro poskytnutí informace, jinak nárok na náhradu nákladů zaniká. Výzva k úhradě nákladů musí být řádně odůvodněná a musí rovněž obsahovat poučení o možnosti podat proti tomuto vyčíslení stížnost k nadřízenému orgánu. Sazebník úhrad zveřejňuje povinný subjekt na svých webových stránkách.

Povinný subjekt může požadovat uhradit tyto náklady:
a) náklady spojené s pořízením kopií,
b) náklady spojené s opatřením technických nosičů dat,
c) poštovné,
d) mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Pokud je informace poskytována na základě licenční smlouvy, nesmí smluvená úplata překročit náklady, které by jinak povinnému subjektu při vyřizování žádosti o informace vznikly.

Poplatky za poskytnutí informace jsou stanoveny v Sazebníku úhrad za poskytování informací na příslušný kalendářní rok, který naleznete ke stažení v pdf zde.

Další účastníci (dotčené osoby)

V některých případech mohou být podanou žádostí o informace dotčeny práva jiných fyzických či právnických osob, které v takovém případě musí být povinným subjektem obeslány, aby se k věci mohly vyjádřit. Typicky se může jednat o žádosti týkající se platových poměrů úředníků, případně o obchodní tajemství obsažené v uzavřené obchodní smlouvě.

Opravné prostředky

Žadatel se může proti způsobu vyřízení podané žádosti o informace bránit opravnými prostředky. Pokud obec na základě podaného opravného prostředku své rozhodnutí sama nezmění, je povinna spis spolu s podaným opravným prostředkem postoupit nadřízenému orgánu (krajský úřad) k rozhodnutí.

Jedná se o tyto možnosti:
a) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. a) - žadatel nesouhlasí s poskytnutím informace odkazem na již zveřejněnou informaci,
b) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. b) - stížnost na nečinnost - v zákonné lhůtě 15 dnů (či prodloužené lhůtě 25 dnů) nebyla poskytnuta informace, ani předložena licenční nabídka a zároveň nebylo vydáno ani rozhodnutí o odmítnutí informace,
c) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. c) - stížnost na nečinnost - informace byla poskytnuta pouze částečně a ve zbytku nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí informace,
d) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. d) - žadatel nesouhlasí s výší úhrady za poskytnutí informace, případně s výší odměny v nabídnuté licenční smlouvě,
e) odvolání do rozhodnutí o odmítnutí informace dle § 16 zákona.

 

Náležitosti žádosti naleznete ve směrnici č. 2/2013.

Za vyřizování žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. odpovídá tajemnice úřadu pí Ing. Bc. Ivana Lukešová. Dle zákona žadateli bude informace poskytnuta do 15 dnů od doručení žádosti.

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K uplatnění žádosti není třeba žádný doklad. Žadatel předloží pouze žádost.

Soubory ke stažení

clanky10384/zadost_o_poskytnuti_informace.doc93 kBŽádost o poskytnutí informaceVloženo: 09. 03. 2020, 13:17h
clanky10384/smernice_c._2_-_2013_-_pravidla_pro_zajisteni_pristupu_k_informacim.pdf541 kBSměrnice č. 2/2013 - pravidla pro zajištění přístupu k informacímVloženo: 11. 05. 2018, 18:44h

Odbor stavební úřad

Žádost o poskytnutí informace

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Podle článku 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod jsou státní orgány a orgány územní samosprávy povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení ústavního práva na informace podrobněji rozvádí zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který je účinný již od ledna 2000.

DOTČENÉ INSTITUCE - KDO JE "POVINNÝM SUBJEKTEM" DLE ZÁKONA O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM

Zákon o svobodném přístupu k informacím mezi povinné subjekty zařazuje také územně samosprávné celky a jejich orgány a to bez výjimky všechny, bez ohledu na počet obyvatel či skutečnost zda vykonávají státní správu v přenesené působnosti či nikoliv. Informace o své činnosti je proto povinna poskytovat i obec, ve které je jediným "úředníkem" uvolněný starosta obce.

JEDNOTLIVÉ KROKY (POSTUP) ŘEŠENÍ - POSKYTOVÁNÍ INFORMACE NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI

1. Posoudit, zda podaná žádost o informace splňuje zákonem stanovené podmínky

Podat žádost o informaci může jakákoli fyzická či právnická osoba bez jakéhokoliv omezení. Podmínkou podané žádosti o informace není trvalé bydliště či sídlo v dané obci. Žadatel rovněž není povinen jakkoli zdůvodňovat, proč jej konkrétní informace zajímá. Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Pokud jde o formální stránku žádosti je povinna fyzická osoba uvést své jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu (není-li přihlášena k trvalému pobytu, pak adresu bydliště) a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování může být také elektronická adresa.

Pokud žádost o informace nesplňuje některé z formálních požadavků, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění žádosti o informace. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným subjektem odložena. K odložení žádosti o informace může dojít i proto, že se nevztahuje k působnosti povinného subjektu (typicky jsou požadovány informace o činnosti obchodní společnosti vlastněné obcí - zde je však na místě obrátit se s žádostí o informace na obchodní společnost, která je rovněž povinným subjektem). Ze strany žadatele o informaci může být takový postup (odložení žádosti) posouzen jako nečinnost (neposkytnutí informace a zároveň nevydání rozhodnutí o odmítnutí informace). Žadatel může nechat postup obce přezkoumat nadřízený orgán (krajský úřad) na základě včas podané stížnosti.

Pokud je žádost o informace nesrozumitelná, a nebo pokud není zřejmé, jaká informace je požadována, a nebo pokud je formulována příliš obecně, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným odmítnuta. Do rozhodnutí o odmítnutí informace může žadatel podat odvolání.

2. Posoudit, zda je na místě informaci poskytnout nebo odmítnout, případně zároveň částečně poskytnout a částečně odmítnout, a v zákonné lhůtě tak učinit

Pokud žádost o informace splňuje zákonem stanovené předpoklady (viz bod 1), je povinný subjekt povinen žádost o informace vyřídit ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení žádosti o informace (případně od data doplnění žádosti o informace).

Vyřízením žádosti o informace ve lhůtě 15 dnů se rozumí:
a) poskytnutí informace (ve lhůtě 7 dnů lze informaci poskytnout také odkazem na již zveřejněnou informaci, viz § 6 zákona);
b) vydání rozhodnutí o odmítnutí informace;
c) předložení licenční nabídky ve smyslu § 14a. Může se jednat například o uzavření licenční smlouvy k počítačovému programu, ve kterém lze nalézt žadatelem požadované informace. Licenční smlouva může být sjednána i za úplatu, avšak zároveň nesmí požadovaná úplata překročit nárok povinného subjektu na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace dle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím;
d) v určitém smyslu je vyřízením žádosti o informaci také včasné vyčíslení náhrady nákladů spojených s poskytnutím informace, blíže viz bod správní a jiné poplatky.

Lhůtu pro poskytnutí informace lze v odůvodněných případech jednou prodloužit o deset dní. Přípustné důvody stanoví § 14 zákona o svobodném přístupu k informacím.

3. Anonymizovat chráněné informace a zároveň vydat rozhodnutí o odmítnutí informace

Před poskytnutím informace je třeba zajistit znečitelnění chráněných údajů. Chráněnými informacemi jsou zejména tyto informace:
- Utajované informace dle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.
- Osobní údaje o fyzických osobách (s výjimkou osobních údajů o příjemcích veřejných prostředků; o těchto osobách se může uveřejnit jejich jméno, příjmení, rok narození a obec dle trvalého bydliště).
- Obchodní tajemství.
- Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem.
- Další omezení stanovené v § 11 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jestliže povinný subjekt některé informace neposkytne, musí zároveň ve stejném rozsahu a ve stejné lhůtě vydat rozhodnutí o odmítnutí informace, a tam své důvody pro neposkytnutí informace řádně odůvodnit. Žadatel se může do rozhodnutí o odmítnutí informace odvolat k nadřízenému orgánu (krajské úřady). O možnosti podat odvolání ve lhůtě 15 dnů je třeba žadatele poučit ve vydaném rozhodnutí o odmítnutí informace.

4. Zveřejnit poskytnuté informace na webových stránkách obce

Pokud povinný subjekt na základě žádosti o informace poskytne žadateli informaci, je povinen poskytnutou informaci zároveň ve lhůtě 15 dnů zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. V zákonem stanovených případech (§ 5 odst. 3 zákona) postačí zveřejnit tzv. doprovodnou informaci. Osobní údaje o žadateli musí být v případě zveřejnění informace na webových stránkách obce anonymizovány.

SPRÁVNÍ A JINÉ POPLATKY

Poskytování informací veřejnosti je v zásadě bezplatné, neboť se jedná o realizaci ústavou zaručeného práva na informace. Povinný subjekt však má v odůvodněných případech nárok na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace. Bližší podmínky stanoví § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pokud povinný subjekt požaduje za poskytnutí informace úhradu, musí své požadavky sdělit žadateli před poskytnutím informace a to zásadně ve lhůtě pro poskytnutí informace, jinak nárok na náhradu nákladů zaniká. Výzva k úhradě nákladů musí být řádně odůvodněná a musí rovněž obsahovat poučení o možnosti podat proti tomuto vyčíslení stížnost k nadřízenému orgánu. Sazebník úhrad zveřejňuje povinný subjekt na svých webových stránkách.

Povinný subjekt může požadovat uhradit tyto náklady:
a) náklady spojené s pořízením kopií,
b) náklady spojené s opatřením technických nosičů dat,
c) poštovné,
d) mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Pokud je informace poskytována na základě licenční smlouvy, nesmí smluvená úplata překročit náklady, které by jinak povinnému subjektu při vyřizování žádosti o informace vznikly.

Poplatky za poskytnutí informace jsou stanoveny v Sazebníku úhrad za poskytování informací na příslušný kalendářní rok, který naleznete ke stažení v pdf zde.

Další účastníci (dotčené osoby)

V některých případech mohou být podanou žádostí o informace dotčeny práva jiných fyzických či právnických osob, které v takovém případě musí být povinným subjektem obeslány, aby se k věci mohly vyjádřit. Typicky se může jednat o žádosti týkající se platových poměrů úředníků, případně o obchodní tajemství obsažené v uzavřené obchodní smlouvě.

Opravné prostředky

Žadatel se může proti způsobu vyřízení podané žádosti o informace bránit opravnými prostředky. Pokud obec na základě podaného opravného prostředku své rozhodnutí sama nezmění, je povinna spis spolu s podaným opravným prostředkem postoupit nadřízenému orgánu (krajský úřad) k rozhodnutí.

Jedná se o tyto možnosti:
a) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. a) - žadatel nesouhlasí s poskytnutím informace odkazem na již zveřejněnou informaci,
b) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. b) - stížnost na nečinnost - v zákonné lhůtě 15 dnů (či prodloužené lhůtě 25 dnů) nebyla poskytnuta informace, ani předložena licenční nabídka a zároveň nebylo vydáno ani rozhodnutí o odmítnutí informace,
c) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. c) - stížnost na nečinnost - informace byla poskytnuta pouze částečně a ve zbytku nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí informace,
d) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. d) - žadatel nesouhlasí s výší úhrady za poskytnutí informace, případně s výší odměny v nabídnuté licenční smlouvě,
e) odvolání do rozhodnutí o odmítnutí informace dle § 16 zákona.

 

Náležitosti žádosti naleznete ve směrnici č. 2/2013.

Za vyřizování žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. odpovídá tajemnice úřadu pí Ing. Bc. Ivana Lukešová. Dle zákona žadateli bude informace poskytnuta do 15 dnů od doručení žádosti.

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K uplatnění žádosti není třeba žádný doklad. Žadatel předloží pouze žádost.

Soubory ke stažení

clanky10384/zadost_o_poskytnuti_informace.doc93 kBŽádost o poskytnutí informaceVloženo: 09. 03. 2020, 13:17h
clanky10384/smernice_c._2_-_2013_-_pravidla_pro_zajisteni_pristupu_k_informacim.pdf541 kBSměrnice č. 2/2013 - pravidla pro zajištění přístupu k informacímVloženo: 11. 05. 2018, 18:44h

Odbor sociálních věcí

Žádost o poskytnutí informace

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Podle článku 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod jsou státní orgány a orgány územní samosprávy povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení ústavního práva na informace podrobněji rozvádí zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který je účinný již od ledna 2000.

DOTČENÉ INSTITUCE - KDO JE "POVINNÝM SUBJEKTEM" DLE ZÁKONA O SVOBODNÉM PŘÍSTUPU K INFORMACÍM

Zákon o svobodném přístupu k informacím mezi povinné subjekty zařazuje také územně samosprávné celky a jejich orgány a to bez výjimky všechny, bez ohledu na počet obyvatel či skutečnost zda vykonávají státní správu v přenesené působnosti či nikoliv. Informace o své činnosti je proto povinna poskytovat i obec, ve které je jediným "úředníkem" uvolněný starosta obce.

JEDNOTLIVÉ KROKY (POSTUP) ŘEŠENÍ - POSKYTOVÁNÍ INFORMACE NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI

1. Posoudit, zda podaná žádost o informace splňuje zákonem stanovené podmínky

Podat žádost o informaci může jakákoli fyzická či právnická osoba bez jakéhokoliv omezení. Podmínkou podané žádosti o informace není trvalé bydliště či sídlo v dané obci. Žadatel rovněž není povinen jakkoli zdůvodňovat, proč jej konkrétní informace zajímá. Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Pokud jde o formální stránku žádosti je povinna fyzická osoba uvést své jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu (není-li přihlášena k trvalému pobytu, pak adresu bydliště) a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování může být také elektronická adresa.

Pokud žádost o informace nesplňuje některé z formálních požadavků, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění žádosti o informace. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným subjektem odložena. K odložení žádosti o informace může dojít i proto, že se nevztahuje k působnosti povinného subjektu (typicky jsou požadovány informace o činnosti obchodní společnosti vlastněné obcí - zde je však na místě obrátit se s žádostí o informace na obchodní společnost, která je rovněž povinným subjektem). Ze strany žadatele o informaci může být takový postup (odložení žádosti) posouzen jako nečinnost (neposkytnutí informace a zároveň nevydání rozhodnutí o odmítnutí informace). Žadatel může nechat postup obce přezkoumat nadřízený orgán (krajský úřad) na základě včas podané stížnosti.

Pokud je žádost o informace nesrozumitelná, a nebo pokud není zřejmé, jaká informace je požadována, a nebo pokud je formulována příliš obecně, vyzve obec žadatele ve lhůtě 7 dnů k doplnění. Pokud žádost doplněna nebude, bude povinným odmítnuta. Do rozhodnutí o odmítnutí informace může žadatel podat odvolání.

2. Posoudit, zda je na místě informaci poskytnout nebo odmítnout, případně zároveň částečně poskytnout a částečně odmítnout, a v zákonné lhůtě tak učinit

Pokud žádost o informace splňuje zákonem stanovené předpoklady (viz bod 1), je povinný subjekt povinen žádost o informace vyřídit ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení žádosti o informace (případně od data doplnění žádosti o informace).

Vyřízením žádosti o informace ve lhůtě 15 dnů se rozumí:
a) poskytnutí informace (ve lhůtě 7 dnů lze informaci poskytnout také odkazem na již zveřejněnou informaci, viz § 6 zákona);
b) vydání rozhodnutí o odmítnutí informace;
c) předložení licenční nabídky ve smyslu § 14a. Může se jednat například o uzavření licenční smlouvy k počítačovému programu, ve kterém lze nalézt žadatelem požadované informace. Licenční smlouva může být sjednána i za úplatu, avšak zároveň nesmí požadovaná úplata překročit nárok povinného subjektu na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace dle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím;
d) v určitém smyslu je vyřízením žádosti o informaci také včasné vyčíslení náhrady nákladů spojených s poskytnutím informace, blíže viz bod správní a jiné poplatky.

Lhůtu pro poskytnutí informace lze v odůvodněných případech jednou prodloužit o deset dní. Přípustné důvody stanoví § 14 zákona o svobodném přístupu k informacím.

3. Anonymizovat chráněné informace a zároveň vydat rozhodnutí o odmítnutí informace

Před poskytnutím informace je třeba zajistit znečitelnění chráněných údajů. Chráněnými informacemi jsou zejména tyto informace:
- Utajované informace dle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností.
- Osobní údaje o fyzických osobách (s výjimkou osobních údajů o příjemcích veřejných prostředků; o těchto osobách se může uveřejnit jejich jméno, příjmení, rok narození a obec dle trvalého bydliště).
- Obchodní tajemství.
- Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem.
- Další omezení stanovené v § 11 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jestliže povinný subjekt některé informace neposkytne, musí zároveň ve stejném rozsahu a ve stejné lhůtě vydat rozhodnutí o odmítnutí informace, a tam své důvody pro neposkytnutí informace řádně odůvodnit. Žadatel se může do rozhodnutí o odmítnutí informace odvolat k nadřízenému orgánu (krajské úřady). O možnosti podat odvolání ve lhůtě 15 dnů je třeba žadatele poučit ve vydaném rozhodnutí o odmítnutí informace.

4. Zveřejnit poskytnuté informace na webových stránkách obce

Pokud povinný subjekt na základě žádosti o informace poskytne žadateli informaci, je povinen poskytnutou informaci zároveň ve lhůtě 15 dnů zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. V zákonem stanovených případech (§ 5 odst. 3 zákona) postačí zveřejnit tzv. doprovodnou informaci. Osobní údaje o žadateli musí být v případě zveřejnění informace na webových stránkách obce anonymizovány.

SPRÁVNÍ A JINÉ POPLATKY

Poskytování informací veřejnosti je v zásadě bezplatné, neboť se jedná o realizaci ústavou zaručeného práva na informace. Povinný subjekt však má v odůvodněných případech nárok na úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace. Bližší podmínky stanoví § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pokud povinný subjekt požaduje za poskytnutí informace úhradu, musí své požadavky sdělit žadateli před poskytnutím informace a to zásadně ve lhůtě pro poskytnutí informace, jinak nárok na náhradu nákladů zaniká. Výzva k úhradě nákladů musí být řádně odůvodněná a musí rovněž obsahovat poučení o možnosti podat proti tomuto vyčíslení stížnost k nadřízenému orgánu. Sazebník úhrad zveřejňuje povinný subjekt na svých webových stránkách.

Povinný subjekt může požadovat uhradit tyto náklady:
a) náklady spojené s pořízením kopií,
b) náklady spojené s opatřením technických nosičů dat,
c) poštovné,
d) mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Pokud je informace poskytována na základě licenční smlouvy, nesmí smluvená úplata překročit náklady, které by jinak povinnému subjektu při vyřizování žádosti o informace vznikly.

Poplatky za poskytnutí informace jsou stanoveny v Sazebníku úhrad za poskytování informací na příslušný kalendářní rok, který naleznete ke stažení v pdf zde.

Další účastníci (dotčené osoby)

V některých případech mohou být podanou žádostí o informace dotčeny práva jiných fyzických či právnických osob, které v takovém případě musí být povinným subjektem obeslány, aby se k věci mohly vyjádřit. Typicky se může jednat o žádosti týkající se platových poměrů úředníků, případně o obchodní tajemství obsažené v uzavřené obchodní smlouvě.

Opravné prostředky

Žadatel se může proti způsobu vyřízení podané žádosti o informace bránit opravnými prostředky. Pokud obec na základě podaného opravného prostředku své rozhodnutí sama nezmění, je povinna spis spolu s podaným opravným prostředkem postoupit nadřízenému orgánu (krajský úřad) k rozhodnutí.

Jedná se o tyto možnosti:
a) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. a) - žadatel nesouhlasí s poskytnutím informace odkazem na již zveřejněnou informaci,
b) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. b) - stížnost na nečinnost - v zákonné lhůtě 15 dnů (či prodloužené lhůtě 25 dnů) nebyla poskytnuta informace, ani předložena licenční nabídka a zároveň nebylo vydáno ani rozhodnutí o odmítnutí informace,
c) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. c) - stížnost na nečinnost - informace byla poskytnuta pouze částečně a ve zbytku nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí informace,
d) stížnost dle § 16a odst. 1 písm. d) - žadatel nesouhlasí s výší úhrady za poskytnutí informace, případně s výší odměny v nabídnuté licenční smlouvě,
e) odvolání do rozhodnutí o odmítnutí informace dle § 16 zákona.

 

Náležitosti žádosti naleznete ve směrnici č. 2/2013.

Za vyřizování žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. odpovídá tajemnice úřadu pí Ing. Bc. Ivana Lukešová. Dle zákona žadateli bude informace poskytnuta do 15 dnů od doručení žádosti.

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K uplatnění žádosti není třeba žádný doklad. Žadatel předloží pouze žádost.

Soubory ke stažení

clanky10384/zadost_o_poskytnuti_informace.doc93 kBŽádost o poskytnutí informaceVloženo: 09. 03. 2020, 13:17h
clanky10384/smernice_c._2_-_2013_-_pravidla_pro_zajisteni_pristupu_k_informacim.pdf541 kBSměrnice č. 2/2013 - pravidla pro zajištění přístupu k informacímVloženo: 11. 05. 2018, 18:44h

Buďte s námi ve spojení