Odkazy na další weby

Nejnovější zpravodajství

Nabídka pozemků ve vlastnictví města vhodných k výstavbě rodinného domu
Nabídka pozemků ve vlastnictví města vhodných k výstavbě rodinného domu

Odbor rozvoje a životního prostředí zpracoval vůbec první ucelený přehled všech pozemků ve vlastnictví města, které jsou dle územního plánu vhodné k výstavbě rodinného domu.

Výroční zpráva Odboru rozvoje a životního prostředí městského úřadu Šluknov za rok 2023
Výroční zpráva Odboru rozvoje a životního prostředí městského úřadu Šluknov za rok 2023

Odbor rozvoje a životního prostředí (ORŽP) předkládá výroční zprávu o činnosti odboru za rok 2023. Činnost odboru byla zajišťována v souladu s Organizačním řádem Městského úřadu Šluknov a schváleným rozpočtem. V roce 2023 ORŽP hospodařil s téměř polovinou celkového objemu rozpočtu města Šluknov a jeho pracovníci se přímo podíleli na realizaci hlavních investičních akcí ve městě.

Svoz popela z uhlí

Jako město máme nabídku na svoz popela z uhlí (vzniklý z topení v bytových jednotkách, rodinných domech, rekreačních objektech apod.), který teď odkládáte do černých nádob na směsný komunální odpad.

AKTUALIZOVÁNO - Město Šluknov nabízí k prodeji pozemky z nově zasíťované lokality "Jihozápad" nad rybníkem Zezulák
AKTUALIZOVÁNO - Město Šluknov nabízí k prodeji pozemky z nově zasíťované lokality "Jihozápad" nad rybníkem Zezulák

V minulém roce jsme dokončili výstavbu inženýrských sítí pro výstavbu 29 pozemků nad rybníkem Zezulák (k dispozici je až na hranici pozemků splašková a dešťová kanalizace, přípojka NN a vodovod).

Den otevřených dveří ZUŠ Rumburk
Den otevřených dveří ZUŠ Rumburk

V úterý 28. 5. 2024 od 13 do 17 hodin.

Volby do Evropského parlamentu 2024 - Informace pro občany jiného členského státu EU

Právo volit na území ČR do Evropského parlamentu má každý občan jiného členského státu EU, který alespoň druhý den voleb, tj. 8. 6. 2024, dosáhne věku 18 let a je po dobu nejméně 45 dnů před druhým dnem voleb (tj. 23. 4. 2024) přihlášen k trvalému nebo přechodnému pobytu na území ČR.

Změna otevírací doby v městské knihovně ve Šluknově

V dubnu 2024 bude knihovna otevřená v úterý a ve čtvrtek od 8:00 do 12:00 a od 12:30 do 16:00.

Zobrazit všechny

Vybrané životní situace

Odbor vedení města

Výherní hrací přístroje

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, regulovat, na kterých místech v obci, případně v jakou denní či noční dobu lze provozovat hazardní hry. Obec se může také rozhodnout, že provozování hazardních her bude na jejím území zcela zakázáno. O vydání, změně nebo zrušení vyhlášky může rozhodnout výhradně zastupitelstvo obce nadpoloviční většinou všech svých členů.

K možnosti úplného zákazu hazardních her se v minulosti opakovaně vyslovil Ústavní soud ČR: "Provozování výherních hracích přístrojů a obdobných zařízení se nachází v zásadě na samém okraji společensky akceptovaných aktivit (byť samozřejmě v míře různé podle typu a parametrů té které hry) a je doprovázeno významnými negativními externalitami. Právě proto je žádoucí, aby zastupitelstva obcí v rámci samosprávné pravomoci legitimně prostřednictvím své vyhláškové normotvorby rozhodovala o tom, mají-li být hazardní aktivity na jejich území regulovány." K tomu srovnej například nález Ústavního soudu ze dne 6. 5. 2013, sp. zn. IV. ÚS 2315/12.

Stanovisko Ústavního soudu se nyní promítlo i do nového zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který s účinností od 1. 1. 2017 výslovně obcím dává oprávnění hazardní hry na svém území zcela zakázat.

REGULACE HAZARDNÍCH HER OBECNĚ ZÁVAZNOU VYHLÁŠKOU

Hazardní hry jsou s účinností od 1. 1. 2017 regulovány zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Hazardní hrou se dle tohoto zákona rozumí "hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.". Zákon o hazardních hrách dále definuje konkrétní hazardní hry a to: loterii, kursovou sázku, totalizátorovou hru, bingo, technickou hru, živou hru, tombolu a turnaj malého rozsahu.

Podle § 12 odst. 1 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, mohou obce vydávat obecně závazné vyhlášky, ve kterých mohou určit, že zákonem stanovené hazardní hry mohou být provozovány v dané obci jen na určitých místech, případně jen v určitém čase (a nebo naopak, že na určitých místech či v určitých časech jsou konkrétní hazardní hry v obci zakázány), případně že jsou všechny hazardní hry na území obce zcela zakázány.

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou regulovat provoz čtyř typů hazardních her a to konkrétně bingo, technickou hru, živou hru a nebo turnaj malého rozsahu.

HAZARDNÍ HRY, KTERÉ MOHOU OBCE REGULOVAT

Obecně závaznou vyhláškou bude nejčastěji regulován provoz tzv. technické hry. Za technickou hru se dle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, považuje každá hra, která je provozovaná pomocí jakéhokoliv technického zařízení obsluhovaných přímo účastníky hry. Nově tedy zákon o hazardních hrách nerozlišuje druh či uspořádání použitého technického zařízení. Technickou hru je nově možné provozovat i dálkovým přístupem prostřednictvím veřejné sítě internet.

Mezi další hazardní hry, které obce mohou regulovat obecně závaznými vyhláškami, patří živá hra, turnaj malého rozsahu a bingo, přičemž živou hru a bingo lze provozovat pouze v kasinu. Naproti tomu účelem pořádání turnaje malého rozsahu má být spíše společenská zábava a nikoli dosažení zisku, tak jako tomu je u ostatních hazardních her.

Úspěch ve hře bingo je založen na co nejrychlejším sestavení stanoveného vzorce z čísel uvedených na sázkovém tiketu. Sázkový tiket se nejčastěji skládá z pěti sloupců označených písmeny B-I-N-G-O, a v každém jednom sloupci je stanovený počet polí, které obsahují číslice. Například se může jednat o tiket, na kterém je tabulka o velikosti 5x5 polí, přičemž každé pole obsahuje číslici. Při každé hře jsou náhodně losována čísla, které hráč označuje na svém tiketu. Vyhrává ten hráč, kterému se podaří na svém tiketu označit vylosovaná číslice tak, aby se z nich utvořil určitý vzorec (například aby byl vyplněn celý jeden sloupec, nebo celý jeden řádek, případně jiný provozovatelem určený tvar).

Živá hra je specifická tím, že zahrnuje fyzickou přítomnost krupiéra. Krupiér řídí hru, přerozděluje žetony a v neposlední řadě dohlíží na dodržování pravidel hry. Živá hra probíhá u hracího stolu, nikoli na technickém zařízení. Mezi živé hry patří například ruleta, hra v kostky, karetní hry atp.

Turnaj malého rozsahu je v podstatě živou hrou malého rozsahu, tj. například karetní turnaj, kterého se účastní nejvýše 90 osob a během kterého úhrnná výše vkladu jednoho účastníka hry zároveň nepřesahuje 500 Kč za 24 hodin (do této částky se započítává i případné "startovné", které vybírá organizátor turnaje).

ZAKÁZANÉ PROSTORY PRO PROVOZOVÁNÍ HAZARDNÍCH HER

Hazardní hry nesmí být dle § 13 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách provozovány ve škole či školském zařízení, v zařízeních pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, v zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních, v prostorách církví nebo náboženské společnosti a v zařízení složky integrovaného záchranného systému.

O dalších místech, kde se nesmí hazardní hry provozovat, mohou rozhodovat obce formou Obecně závazné vyhlášky. Může se jednat buď o pozitivní výčet (kde, popřípadě v jakém čase lze provozovat hazardní hry) a nebo negativní výčet (kde, popřípadě v jakém čase je provozování hazardních her zakázáno) a nebo o úplný zákaz provozování hazardních her na celém území obce.

MEZE OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY PRO REGULACI HAZARDNÍCH HER

Obecně závazná vyhláška musí vždy určit, které hazardní hry reguluje. Lze si totiž představit situaci, kdy obec zakáže provozování např. technické hry, ale ostatní hazardní hry regulovat nebude. Podle doporučení Ministerstva vnitra by se však měl výběr regulovaných hazardních her opírat o racionální a zejména nediskriminační důvody, například o záznamy obecní policie, že v souvislosti s provozováním určité hry (případně na určitém místě v obci) dochází opakovaně k narušování veřejného pořádku.

Výčet povolených či zakázaných míst lze provést buď formou obecné regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova) a nebo za určitých okolností i formou individualizované regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova č.p. 56).

Individualizovanou regulaci hazardních her, která byla dříve sporná, totiž připustil ve svém nálezu Ústavní soud při přezkumu obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně: "vymezení míst se musí opírat o racionální důvody, neutrální a nediskriminační ve vztahu ke konkrétním osobám, na něž regulace při aplikaci dopadá". V daném případě považoval Ústavní soud za racionální požadavek města, aby se provozování hazardních her soustředilo pouze v kasinu, jehož provoz byl ve městě již povolen. K tomu srovnej nález Ústavního soudu ze dne 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10.

DALŠÍ POVINNOSTI OBCE V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM VYHLÁŠKY O HAZARDNÍCH HRÁCH

Po vyhlášení vyhlášky (zveřejnění na úřední desce úřadu, viz výše) zašle obec přijatou vyhlášku neprodleně (tj. zpravidla do tří dnů) vždy Ministerstvu vnitra prostřednictvím datové schránky.

Podle § 12 odst. 2 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, je obec povinna zaslat obecně závaznou vyhlášku regulující hazardní hry bez zbytečného odkladu také Ministerstvu financí, nejpozději pak do 5 kalendářních dnů ode dne jejího vyhlášení.

DOZOR MINISTERSTVA VNITRA NAD VYDÁVÁNÍM A OBSAHEM VYHLÁŠKY

Ministerstvo vnitra vykonává na základě § 123 a násl. zákona o obcích dozor nad všemi vyhláškami, které obce vydají. Ministerstvo vyzve obec ke zjednání nápravy, pokud má za to, že přijatá vyhláška odporuje zákonu. Pokud obec této výzvě nevyhoví, je Ministerstvo oprávněno pozastavit účinnost vyhlášky a následně se obrátit na Ústavní soud, který jediný může vyhlášku zrušit.

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor ekonomický (1. patro, dveře č.18)

Libuše Havelková

Tel.: 412 315 324, e-mail: havelkova@mesto-sluknov.cz

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

Jaké doklady je třeba doložit

Společně se žádostí je žadatel povinen předložit občanský průkaz, výpis z obchodního rejstříku (ne starší 1 roku), výpisy z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců) u statutárního orgánu společnosti, a dále u jeho členů,  zajištění odborného servisu; herní plány (s podpisem a razítkem provozovatele), popřípadě herní plán kumulované výhry - jackpot, návody na hru (s podpisem a razítkem provozovatele), řád herny (pokud se jedná o povolení provozování výherního hracího přístroje v herně), výpisy z osvědčení o provozuschopnosti VHP, pokud žadatel není jednatelem společnosti, pak své oprávnění k jednání doložíte plnou mocí, na které je ověřený podpis jednatele. Správnímu orgánu se předkládá k nahlédnutí vždy originál, případně úředně ověřená kopie a předávají se pouze kopie těchto dokladů.

Správní a jiné poplatky

Správní poplatek činí 5 000,- Kč.

Odbor ekonomický

Výherní hrací přístroje

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, regulovat, na kterých místech v obci, případně v jakou denní či noční dobu lze provozovat hazardní hry. Obec se může také rozhodnout, že provozování hazardních her bude na jejím území zcela zakázáno. O vydání, změně nebo zrušení vyhlášky může rozhodnout výhradně zastupitelstvo obce nadpoloviční většinou všech svých členů.

K možnosti úplného zákazu hazardních her se v minulosti opakovaně vyslovil Ústavní soud ČR: "Provozování výherních hracích přístrojů a obdobných zařízení se nachází v zásadě na samém okraji společensky akceptovaných aktivit (byť samozřejmě v míře různé podle typu a parametrů té které hry) a je doprovázeno významnými negativními externalitami. Právě proto je žádoucí, aby zastupitelstva obcí v rámci samosprávné pravomoci legitimně prostřednictvím své vyhláškové normotvorby rozhodovala o tom, mají-li být hazardní aktivity na jejich území regulovány." K tomu srovnej například nález Ústavního soudu ze dne 6. 5. 2013, sp. zn. IV. ÚS 2315/12.

Stanovisko Ústavního soudu se nyní promítlo i do nového zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který s účinností od 1. 1. 2017 výslovně obcím dává oprávnění hazardní hry na svém území zcela zakázat.

REGULACE HAZARDNÍCH HER OBECNĚ ZÁVAZNOU VYHLÁŠKOU

Hazardní hry jsou s účinností od 1. 1. 2017 regulovány zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Hazardní hrou se dle tohoto zákona rozumí "hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.". Zákon o hazardních hrách dále definuje konkrétní hazardní hry a to: loterii, kursovou sázku, totalizátorovou hru, bingo, technickou hru, živou hru, tombolu a turnaj malého rozsahu.

Podle § 12 odst. 1 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, mohou obce vydávat obecně závazné vyhlášky, ve kterých mohou určit, že zákonem stanovené hazardní hry mohou být provozovány v dané obci jen na určitých místech, případně jen v určitém čase (a nebo naopak, že na určitých místech či v určitých časech jsou konkrétní hazardní hry v obci zakázány), případně že jsou všechny hazardní hry na území obce zcela zakázány.

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou regulovat provoz čtyř typů hazardních her a to konkrétně bingo, technickou hru, živou hru a nebo turnaj malého rozsahu.

HAZARDNÍ HRY, KTERÉ MOHOU OBCE REGULOVAT

Obecně závaznou vyhláškou bude nejčastěji regulován provoz tzv. technické hry. Za technickou hru se dle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, považuje každá hra, která je provozovaná pomocí jakéhokoliv technického zařízení obsluhovaných přímo účastníky hry. Nově tedy zákon o hazardních hrách nerozlišuje druh či uspořádání použitého technického zařízení. Technickou hru je nově možné provozovat i dálkovým přístupem prostřednictvím veřejné sítě internet.

Mezi další hazardní hry, které obce mohou regulovat obecně závaznými vyhláškami, patří živá hra, turnaj malého rozsahu a bingo, přičemž živou hru a bingo lze provozovat pouze v kasinu. Naproti tomu účelem pořádání turnaje malého rozsahu má být spíše společenská zábava a nikoli dosažení zisku, tak jako tomu je u ostatních hazardních her.

Úspěch ve hře bingo je založen na co nejrychlejším sestavení stanoveného vzorce z čísel uvedených na sázkovém tiketu. Sázkový tiket se nejčastěji skládá z pěti sloupců označených písmeny B-I-N-G-O, a v každém jednom sloupci je stanovený počet polí, které obsahují číslice. Například se může jednat o tiket, na kterém je tabulka o velikosti 5x5 polí, přičemž každé pole obsahuje číslici. Při každé hře jsou náhodně losována čísla, které hráč označuje na svém tiketu. Vyhrává ten hráč, kterému se podaří na svém tiketu označit vylosovaná číslice tak, aby se z nich utvořil určitý vzorec (například aby byl vyplněn celý jeden sloupec, nebo celý jeden řádek, případně jiný provozovatelem určený tvar).

Živá hra je specifická tím, že zahrnuje fyzickou přítomnost krupiéra. Krupiér řídí hru, přerozděluje žetony a v neposlední řadě dohlíží na dodržování pravidel hry. Živá hra probíhá u hracího stolu, nikoli na technickém zařízení. Mezi živé hry patří například ruleta, hra v kostky, karetní hry atp.

Turnaj malého rozsahu je v podstatě živou hrou malého rozsahu, tj. například karetní turnaj, kterého se účastní nejvýše 90 osob a během kterého úhrnná výše vkladu jednoho účastníka hry zároveň nepřesahuje 500 Kč za 24 hodin (do této částky se započítává i případné "startovné", které vybírá organizátor turnaje).

ZAKÁZANÉ PROSTORY PRO PROVOZOVÁNÍ HAZARDNÍCH HER

Hazardní hry nesmí být dle § 13 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách provozovány ve škole či školském zařízení, v zařízeních pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, v zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních, v prostorách církví nebo náboženské společnosti a v zařízení složky integrovaného záchranného systému.

O dalších místech, kde se nesmí hazardní hry provozovat, mohou rozhodovat obce formou Obecně závazné vyhlášky. Může se jednat buď o pozitivní výčet (kde, popřípadě v jakém čase lze provozovat hazardní hry) a nebo negativní výčet (kde, popřípadě v jakém čase je provozování hazardních her zakázáno) a nebo o úplný zákaz provozování hazardních her na celém území obce.

MEZE OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY PRO REGULACI HAZARDNÍCH HER

Obecně závazná vyhláška musí vždy určit, které hazardní hry reguluje. Lze si totiž představit situaci, kdy obec zakáže provozování např. technické hry, ale ostatní hazardní hry regulovat nebude. Podle doporučení Ministerstva vnitra by se však měl výběr regulovaných hazardních her opírat o racionální a zejména nediskriminační důvody, například o záznamy obecní policie, že v souvislosti s provozováním určité hry (případně na určitém místě v obci) dochází opakovaně k narušování veřejného pořádku.

Výčet povolených či zakázaných míst lze provést buď formou obecné regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova) a nebo za určitých okolností i formou individualizované regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova č.p. 56).

Individualizovanou regulaci hazardních her, která byla dříve sporná, totiž připustil ve svém nálezu Ústavní soud při přezkumu obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně: "vymezení míst se musí opírat o racionální důvody, neutrální a nediskriminační ve vztahu ke konkrétním osobám, na něž regulace při aplikaci dopadá". V daném případě považoval Ústavní soud za racionální požadavek města, aby se provozování hazardních her soustředilo pouze v kasinu, jehož provoz byl ve městě již povolen. K tomu srovnej nález Ústavního soudu ze dne 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10.

DALŠÍ POVINNOSTI OBCE V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM VYHLÁŠKY O HAZARDNÍCH HRÁCH

Po vyhlášení vyhlášky (zveřejnění na úřední desce úřadu, viz výše) zašle obec přijatou vyhlášku neprodleně (tj. zpravidla do tří dnů) vždy Ministerstvu vnitra prostřednictvím datové schránky.

Podle § 12 odst. 2 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, je obec povinna zaslat obecně závaznou vyhlášku regulující hazardní hry bez zbytečného odkladu také Ministerstvu financí, nejpozději pak do 5 kalendářních dnů ode dne jejího vyhlášení.

DOZOR MINISTERSTVA VNITRA NAD VYDÁVÁNÍM A OBSAHEM VYHLÁŠKY

Ministerstvo vnitra vykonává na základě § 123 a násl. zákona o obcích dozor nad všemi vyhláškami, které obce vydají. Ministerstvo vyzve obec ke zjednání nápravy, pokud má za to, že přijatá vyhláška odporuje zákonu. Pokud obec této výzvě nevyhoví, je Ministerstvo oprávněno pozastavit účinnost vyhlášky a následně se obrátit na Ústavní soud, který jediný může vyhlášku zrušit.

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor ekonomický (1. patro, dveře č.18)

Libuše Havelková

Tel.: 412 315 324, e-mail: havelkova@mesto-sluknov.cz

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

Jaké doklady je třeba doložit

Společně se žádostí je žadatel povinen předložit občanský průkaz, výpis z obchodního rejstříku (ne starší 1 roku), výpisy z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců) u statutárního orgánu společnosti, a dále u jeho členů,  zajištění odborného servisu; herní plány (s podpisem a razítkem provozovatele), popřípadě herní plán kumulované výhry - jackpot, návody na hru (s podpisem a razítkem provozovatele), řád herny (pokud se jedná o povolení provozování výherního hracího přístroje v herně), výpisy z osvědčení o provozuschopnosti VHP, pokud žadatel není jednatelem společnosti, pak své oprávnění k jednání doložíte plnou mocí, na které je ověřený podpis jednatele. Správnímu orgánu se předkládá k nahlédnutí vždy originál, případně úředně ověřená kopie a předávají se pouze kopie těchto dokladů.

Správní a jiné poplatky

Správní poplatek činí 5 000,- Kč.

Odbor vnitřní správy

Výherní hrací přístroje

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, regulovat, na kterých místech v obci, případně v jakou denní či noční dobu lze provozovat hazardní hry. Obec se může také rozhodnout, že provozování hazardních her bude na jejím území zcela zakázáno. O vydání, změně nebo zrušení vyhlášky může rozhodnout výhradně zastupitelstvo obce nadpoloviční většinou všech svých členů.

K možnosti úplného zákazu hazardních her se v minulosti opakovaně vyslovil Ústavní soud ČR: "Provozování výherních hracích přístrojů a obdobných zařízení se nachází v zásadě na samém okraji společensky akceptovaných aktivit (byť samozřejmě v míře různé podle typu a parametrů té které hry) a je doprovázeno významnými negativními externalitami. Právě proto je žádoucí, aby zastupitelstva obcí v rámci samosprávné pravomoci legitimně prostřednictvím své vyhláškové normotvorby rozhodovala o tom, mají-li být hazardní aktivity na jejich území regulovány." K tomu srovnej například nález Ústavního soudu ze dne 6. 5. 2013, sp. zn. IV. ÚS 2315/12.

Stanovisko Ústavního soudu se nyní promítlo i do nového zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který s účinností od 1. 1. 2017 výslovně obcím dává oprávnění hazardní hry na svém území zcela zakázat.

REGULACE HAZARDNÍCH HER OBECNĚ ZÁVAZNOU VYHLÁŠKOU

Hazardní hry jsou s účinností od 1. 1. 2017 regulovány zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Hazardní hrou se dle tohoto zákona rozumí "hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.". Zákon o hazardních hrách dále definuje konkrétní hazardní hry a to: loterii, kursovou sázku, totalizátorovou hru, bingo, technickou hru, živou hru, tombolu a turnaj malého rozsahu.

Podle § 12 odst. 1 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, mohou obce vydávat obecně závazné vyhlášky, ve kterých mohou určit, že zákonem stanovené hazardní hry mohou být provozovány v dané obci jen na určitých místech, případně jen v určitém čase (a nebo naopak, že na určitých místech či v určitých časech jsou konkrétní hazardní hry v obci zakázány), případně že jsou všechny hazardní hry na území obce zcela zakázány.

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou regulovat provoz čtyř typů hazardních her a to konkrétně bingo, technickou hru, živou hru a nebo turnaj malého rozsahu.

HAZARDNÍ HRY, KTERÉ MOHOU OBCE REGULOVAT

Obecně závaznou vyhláškou bude nejčastěji regulován provoz tzv. technické hry. Za technickou hru se dle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, považuje každá hra, která je provozovaná pomocí jakéhokoliv technického zařízení obsluhovaných přímo účastníky hry. Nově tedy zákon o hazardních hrách nerozlišuje druh či uspořádání použitého technického zařízení. Technickou hru je nově možné provozovat i dálkovým přístupem prostřednictvím veřejné sítě internet.

Mezi další hazardní hry, které obce mohou regulovat obecně závaznými vyhláškami, patří živá hra, turnaj malého rozsahu a bingo, přičemž živou hru a bingo lze provozovat pouze v kasinu. Naproti tomu účelem pořádání turnaje malého rozsahu má být spíše společenská zábava a nikoli dosažení zisku, tak jako tomu je u ostatních hazardních her.

Úspěch ve hře bingo je založen na co nejrychlejším sestavení stanoveného vzorce z čísel uvedených na sázkovém tiketu. Sázkový tiket se nejčastěji skládá z pěti sloupců označených písmeny B-I-N-G-O, a v každém jednom sloupci je stanovený počet polí, které obsahují číslice. Například se může jednat o tiket, na kterém je tabulka o velikosti 5x5 polí, přičemž každé pole obsahuje číslici. Při každé hře jsou náhodně losována čísla, které hráč označuje na svém tiketu. Vyhrává ten hráč, kterému se podaří na svém tiketu označit vylosovaná číslice tak, aby se z nich utvořil určitý vzorec (například aby byl vyplněn celý jeden sloupec, nebo celý jeden řádek, případně jiný provozovatelem určený tvar).

Živá hra je specifická tím, že zahrnuje fyzickou přítomnost krupiéra. Krupiér řídí hru, přerozděluje žetony a v neposlední řadě dohlíží na dodržování pravidel hry. Živá hra probíhá u hracího stolu, nikoli na technickém zařízení. Mezi živé hry patří například ruleta, hra v kostky, karetní hry atp.

Turnaj malého rozsahu je v podstatě živou hrou malého rozsahu, tj. například karetní turnaj, kterého se účastní nejvýše 90 osob a během kterého úhrnná výše vkladu jednoho účastníka hry zároveň nepřesahuje 500 Kč za 24 hodin (do této částky se započítává i případné "startovné", které vybírá organizátor turnaje).

ZAKÁZANÉ PROSTORY PRO PROVOZOVÁNÍ HAZARDNÍCH HER

Hazardní hry nesmí být dle § 13 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách provozovány ve škole či školském zařízení, v zařízeních pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, v zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních, v prostorách církví nebo náboženské společnosti a v zařízení složky integrovaného záchranného systému.

O dalších místech, kde se nesmí hazardní hry provozovat, mohou rozhodovat obce formou Obecně závazné vyhlášky. Může se jednat buď o pozitivní výčet (kde, popřípadě v jakém čase lze provozovat hazardní hry) a nebo negativní výčet (kde, popřípadě v jakém čase je provozování hazardních her zakázáno) a nebo o úplný zákaz provozování hazardních her na celém území obce.

MEZE OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY PRO REGULACI HAZARDNÍCH HER

Obecně závazná vyhláška musí vždy určit, které hazardní hry reguluje. Lze si totiž představit situaci, kdy obec zakáže provozování např. technické hry, ale ostatní hazardní hry regulovat nebude. Podle doporučení Ministerstva vnitra by se však měl výběr regulovaných hazardních her opírat o racionální a zejména nediskriminační důvody, například o záznamy obecní policie, že v souvislosti s provozováním určité hry (případně na určitém místě v obci) dochází opakovaně k narušování veřejného pořádku.

Výčet povolených či zakázaných míst lze provést buď formou obecné regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova) a nebo za určitých okolností i formou individualizované regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova č.p. 56).

Individualizovanou regulaci hazardních her, která byla dříve sporná, totiž připustil ve svém nálezu Ústavní soud při přezkumu obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně: "vymezení míst se musí opírat o racionální důvody, neutrální a nediskriminační ve vztahu ke konkrétním osobám, na něž regulace při aplikaci dopadá". V daném případě považoval Ústavní soud za racionální požadavek města, aby se provozování hazardních her soustředilo pouze v kasinu, jehož provoz byl ve městě již povolen. K tomu srovnej nález Ústavního soudu ze dne 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10.

DALŠÍ POVINNOSTI OBCE V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM VYHLÁŠKY O HAZARDNÍCH HRÁCH

Po vyhlášení vyhlášky (zveřejnění na úřední desce úřadu, viz výše) zašle obec přijatou vyhlášku neprodleně (tj. zpravidla do tří dnů) vždy Ministerstvu vnitra prostřednictvím datové schránky.

Podle § 12 odst. 2 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, je obec povinna zaslat obecně závaznou vyhlášku regulující hazardní hry bez zbytečného odkladu také Ministerstvu financí, nejpozději pak do 5 kalendářních dnů ode dne jejího vyhlášení.

DOZOR MINISTERSTVA VNITRA NAD VYDÁVÁNÍM A OBSAHEM VYHLÁŠKY

Ministerstvo vnitra vykonává na základě § 123 a násl. zákona o obcích dozor nad všemi vyhláškami, které obce vydají. Ministerstvo vyzve obec ke zjednání nápravy, pokud má za to, že přijatá vyhláška odporuje zákonu. Pokud obec této výzvě nevyhoví, je Ministerstvo oprávněno pozastavit účinnost vyhlášky a následně se obrátit na Ústavní soud, který jediný může vyhlášku zrušit.

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor ekonomický (1. patro, dveře č.18)

Libuše Havelková

Tel.: 412 315 324, e-mail: havelkova@mesto-sluknov.cz

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

Jaké doklady je třeba doložit

Společně se žádostí je žadatel povinen předložit občanský průkaz, výpis z obchodního rejstříku (ne starší 1 roku), výpisy z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců) u statutárního orgánu společnosti, a dále u jeho členů,  zajištění odborného servisu; herní plány (s podpisem a razítkem provozovatele), popřípadě herní plán kumulované výhry - jackpot, návody na hru (s podpisem a razítkem provozovatele), řád herny (pokud se jedná o povolení provozování výherního hracího přístroje v herně), výpisy z osvědčení o provozuschopnosti VHP, pokud žadatel není jednatelem společnosti, pak své oprávnění k jednání doložíte plnou mocí, na které je ověřený podpis jednatele. Správnímu orgánu se předkládá k nahlédnutí vždy originál, případně úředně ověřená kopie a předávají se pouze kopie těchto dokladů.

Správní a jiné poplatky

Správní poplatek činí 5 000,- Kč.

Odbor rozvoje a životního prostředí

Výherní hrací přístroje

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, regulovat, na kterých místech v obci, případně v jakou denní či noční dobu lze provozovat hazardní hry. Obec se může také rozhodnout, že provozování hazardních her bude na jejím území zcela zakázáno. O vydání, změně nebo zrušení vyhlášky může rozhodnout výhradně zastupitelstvo obce nadpoloviční většinou všech svých členů.

K možnosti úplného zákazu hazardních her se v minulosti opakovaně vyslovil Ústavní soud ČR: "Provozování výherních hracích přístrojů a obdobných zařízení se nachází v zásadě na samém okraji společensky akceptovaných aktivit (byť samozřejmě v míře různé podle typu a parametrů té které hry) a je doprovázeno významnými negativními externalitami. Právě proto je žádoucí, aby zastupitelstva obcí v rámci samosprávné pravomoci legitimně prostřednictvím své vyhláškové normotvorby rozhodovala o tom, mají-li být hazardní aktivity na jejich území regulovány." K tomu srovnej například nález Ústavního soudu ze dne 6. 5. 2013, sp. zn. IV. ÚS 2315/12.

Stanovisko Ústavního soudu se nyní promítlo i do nového zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který s účinností od 1. 1. 2017 výslovně obcím dává oprávnění hazardní hry na svém území zcela zakázat.

REGULACE HAZARDNÍCH HER OBECNĚ ZÁVAZNOU VYHLÁŠKOU

Hazardní hry jsou s účinností od 1. 1. 2017 regulovány zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Hazardní hrou se dle tohoto zákona rozumí "hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.". Zákon o hazardních hrách dále definuje konkrétní hazardní hry a to: loterii, kursovou sázku, totalizátorovou hru, bingo, technickou hru, živou hru, tombolu a turnaj malého rozsahu.

Podle § 12 odst. 1 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, mohou obce vydávat obecně závazné vyhlášky, ve kterých mohou určit, že zákonem stanovené hazardní hry mohou být provozovány v dané obci jen na určitých místech, případně jen v určitém čase (a nebo naopak, že na určitých místech či v určitých časech jsou konkrétní hazardní hry v obci zakázány), případně že jsou všechny hazardní hry na území obce zcela zakázány.

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou regulovat provoz čtyř typů hazardních her a to konkrétně bingo, technickou hru, živou hru a nebo turnaj malého rozsahu.

HAZARDNÍ HRY, KTERÉ MOHOU OBCE REGULOVAT

Obecně závaznou vyhláškou bude nejčastěji regulován provoz tzv. technické hry. Za technickou hru se dle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, považuje každá hra, která je provozovaná pomocí jakéhokoliv technického zařízení obsluhovaných přímo účastníky hry. Nově tedy zákon o hazardních hrách nerozlišuje druh či uspořádání použitého technického zařízení. Technickou hru je nově možné provozovat i dálkovým přístupem prostřednictvím veřejné sítě internet.

Mezi další hazardní hry, které obce mohou regulovat obecně závaznými vyhláškami, patří živá hra, turnaj malého rozsahu a bingo, přičemž živou hru a bingo lze provozovat pouze v kasinu. Naproti tomu účelem pořádání turnaje malého rozsahu má být spíše společenská zábava a nikoli dosažení zisku, tak jako tomu je u ostatních hazardních her.

Úspěch ve hře bingo je založen na co nejrychlejším sestavení stanoveného vzorce z čísel uvedených na sázkovém tiketu. Sázkový tiket se nejčastěji skládá z pěti sloupců označených písmeny B-I-N-G-O, a v každém jednom sloupci je stanovený počet polí, které obsahují číslice. Například se může jednat o tiket, na kterém je tabulka o velikosti 5x5 polí, přičemž každé pole obsahuje číslici. Při každé hře jsou náhodně losována čísla, které hráč označuje na svém tiketu. Vyhrává ten hráč, kterému se podaří na svém tiketu označit vylosovaná číslice tak, aby se z nich utvořil určitý vzorec (například aby byl vyplněn celý jeden sloupec, nebo celý jeden řádek, případně jiný provozovatelem určený tvar).

Živá hra je specifická tím, že zahrnuje fyzickou přítomnost krupiéra. Krupiér řídí hru, přerozděluje žetony a v neposlední řadě dohlíží na dodržování pravidel hry. Živá hra probíhá u hracího stolu, nikoli na technickém zařízení. Mezi živé hry patří například ruleta, hra v kostky, karetní hry atp.

Turnaj malého rozsahu je v podstatě živou hrou malého rozsahu, tj. například karetní turnaj, kterého se účastní nejvýše 90 osob a během kterého úhrnná výše vkladu jednoho účastníka hry zároveň nepřesahuje 500 Kč za 24 hodin (do této částky se započítává i případné "startovné", které vybírá organizátor turnaje).

ZAKÁZANÉ PROSTORY PRO PROVOZOVÁNÍ HAZARDNÍCH HER

Hazardní hry nesmí být dle § 13 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách provozovány ve škole či školském zařízení, v zařízeních pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, v zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních, v prostorách církví nebo náboženské společnosti a v zařízení složky integrovaného záchranného systému.

O dalších místech, kde se nesmí hazardní hry provozovat, mohou rozhodovat obce formou Obecně závazné vyhlášky. Může se jednat buď o pozitivní výčet (kde, popřípadě v jakém čase lze provozovat hazardní hry) a nebo negativní výčet (kde, popřípadě v jakém čase je provozování hazardních her zakázáno) a nebo o úplný zákaz provozování hazardních her na celém území obce.

MEZE OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY PRO REGULACI HAZARDNÍCH HER

Obecně závazná vyhláška musí vždy určit, které hazardní hry reguluje. Lze si totiž představit situaci, kdy obec zakáže provozování např. technické hry, ale ostatní hazardní hry regulovat nebude. Podle doporučení Ministerstva vnitra by se však měl výběr regulovaných hazardních her opírat o racionální a zejména nediskriminační důvody, například o záznamy obecní policie, že v souvislosti s provozováním určité hry (případně na určitém místě v obci) dochází opakovaně k narušování veřejného pořádku.

Výčet povolených či zakázaných míst lze provést buď formou obecné regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova) a nebo za určitých okolností i formou individualizované regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova č.p. 56).

Individualizovanou regulaci hazardních her, která byla dříve sporná, totiž připustil ve svém nálezu Ústavní soud při přezkumu obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně: "vymezení míst se musí opírat o racionální důvody, neutrální a nediskriminační ve vztahu ke konkrétním osobám, na něž regulace při aplikaci dopadá". V daném případě považoval Ústavní soud za racionální požadavek města, aby se provozování hazardních her soustředilo pouze v kasinu, jehož provoz byl ve městě již povolen. K tomu srovnej nález Ústavního soudu ze dne 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10.

DALŠÍ POVINNOSTI OBCE V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM VYHLÁŠKY O HAZARDNÍCH HRÁCH

Po vyhlášení vyhlášky (zveřejnění na úřední desce úřadu, viz výše) zašle obec přijatou vyhlášku neprodleně (tj. zpravidla do tří dnů) vždy Ministerstvu vnitra prostřednictvím datové schránky.

Podle § 12 odst. 2 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, je obec povinna zaslat obecně závaznou vyhlášku regulující hazardní hry bez zbytečného odkladu také Ministerstvu financí, nejpozději pak do 5 kalendářních dnů ode dne jejího vyhlášení.

DOZOR MINISTERSTVA VNITRA NAD VYDÁVÁNÍM A OBSAHEM VYHLÁŠKY

Ministerstvo vnitra vykonává na základě § 123 a násl. zákona o obcích dozor nad všemi vyhláškami, které obce vydají. Ministerstvo vyzve obec ke zjednání nápravy, pokud má za to, že přijatá vyhláška odporuje zákonu. Pokud obec této výzvě nevyhoví, je Ministerstvo oprávněno pozastavit účinnost vyhlášky a následně se obrátit na Ústavní soud, který jediný může vyhlášku zrušit.

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor ekonomický (1. patro, dveře č.18)

Libuše Havelková

Tel.: 412 315 324, e-mail: havelkova@mesto-sluknov.cz

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

Jaké doklady je třeba doložit

Společně se žádostí je žadatel povinen předložit občanský průkaz, výpis z obchodního rejstříku (ne starší 1 roku), výpisy z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců) u statutárního orgánu společnosti, a dále u jeho členů,  zajištění odborného servisu; herní plány (s podpisem a razítkem provozovatele), popřípadě herní plán kumulované výhry - jackpot, návody na hru (s podpisem a razítkem provozovatele), řád herny (pokud se jedná o povolení provozování výherního hracího přístroje v herně), výpisy z osvědčení o provozuschopnosti VHP, pokud žadatel není jednatelem společnosti, pak své oprávnění k jednání doložíte plnou mocí, na které je ověřený podpis jednatele. Správnímu orgánu se předkládá k nahlédnutí vždy originál, případně úředně ověřená kopie a předávají se pouze kopie těchto dokladů.

Správní a jiné poplatky

Správní poplatek činí 5 000,- Kč.

Odbor správy majetku

Výherní hrací přístroje

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, regulovat, na kterých místech v obci, případně v jakou denní či noční dobu lze provozovat hazardní hry. Obec se může také rozhodnout, že provozování hazardních her bude na jejím území zcela zakázáno. O vydání, změně nebo zrušení vyhlášky může rozhodnout výhradně zastupitelstvo obce nadpoloviční většinou všech svých členů.

K možnosti úplného zákazu hazardních her se v minulosti opakovaně vyslovil Ústavní soud ČR: "Provozování výherních hracích přístrojů a obdobných zařízení se nachází v zásadě na samém okraji společensky akceptovaných aktivit (byť samozřejmě v míře různé podle typu a parametrů té které hry) a je doprovázeno významnými negativními externalitami. Právě proto je žádoucí, aby zastupitelstva obcí v rámci samosprávné pravomoci legitimně prostřednictvím své vyhláškové normotvorby rozhodovala o tom, mají-li být hazardní aktivity na jejich území regulovány." K tomu srovnej například nález Ústavního soudu ze dne 6. 5. 2013, sp. zn. IV. ÚS 2315/12.

Stanovisko Ústavního soudu se nyní promítlo i do nového zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který s účinností od 1. 1. 2017 výslovně obcím dává oprávnění hazardní hry na svém území zcela zakázat.

REGULACE HAZARDNÍCH HER OBECNĚ ZÁVAZNOU VYHLÁŠKOU

Hazardní hry jsou s účinností od 1. 1. 2017 regulovány zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Hazardní hrou se dle tohoto zákona rozumí "hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.". Zákon o hazardních hrách dále definuje konkrétní hazardní hry a to: loterii, kursovou sázku, totalizátorovou hru, bingo, technickou hru, živou hru, tombolu a turnaj malého rozsahu.

Podle § 12 odst. 1 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, mohou obce vydávat obecně závazné vyhlášky, ve kterých mohou určit, že zákonem stanovené hazardní hry mohou být provozovány v dané obci jen na určitých místech, případně jen v určitém čase (a nebo naopak, že na určitých místech či v určitých časech jsou konkrétní hazardní hry v obci zakázány), případně že jsou všechny hazardní hry na území obce zcela zakázány.

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou regulovat provoz čtyř typů hazardních her a to konkrétně bingo, technickou hru, živou hru a nebo turnaj malého rozsahu.

HAZARDNÍ HRY, KTERÉ MOHOU OBCE REGULOVAT

Obecně závaznou vyhláškou bude nejčastěji regulován provoz tzv. technické hry. Za technickou hru se dle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, považuje každá hra, která je provozovaná pomocí jakéhokoliv technického zařízení obsluhovaných přímo účastníky hry. Nově tedy zákon o hazardních hrách nerozlišuje druh či uspořádání použitého technického zařízení. Technickou hru je nově možné provozovat i dálkovým přístupem prostřednictvím veřejné sítě internet.

Mezi další hazardní hry, které obce mohou regulovat obecně závaznými vyhláškami, patří živá hra, turnaj malého rozsahu a bingo, přičemž živou hru a bingo lze provozovat pouze v kasinu. Naproti tomu účelem pořádání turnaje malého rozsahu má být spíše společenská zábava a nikoli dosažení zisku, tak jako tomu je u ostatních hazardních her.

Úspěch ve hře bingo je založen na co nejrychlejším sestavení stanoveného vzorce z čísel uvedených na sázkovém tiketu. Sázkový tiket se nejčastěji skládá z pěti sloupců označených písmeny B-I-N-G-O, a v každém jednom sloupci je stanovený počet polí, které obsahují číslice. Například se může jednat o tiket, na kterém je tabulka o velikosti 5x5 polí, přičemž každé pole obsahuje číslici. Při každé hře jsou náhodně losována čísla, které hráč označuje na svém tiketu. Vyhrává ten hráč, kterému se podaří na svém tiketu označit vylosovaná číslice tak, aby se z nich utvořil určitý vzorec (například aby byl vyplněn celý jeden sloupec, nebo celý jeden řádek, případně jiný provozovatelem určený tvar).

Živá hra je specifická tím, že zahrnuje fyzickou přítomnost krupiéra. Krupiér řídí hru, přerozděluje žetony a v neposlední řadě dohlíží na dodržování pravidel hry. Živá hra probíhá u hracího stolu, nikoli na technickém zařízení. Mezi živé hry patří například ruleta, hra v kostky, karetní hry atp.

Turnaj malého rozsahu je v podstatě živou hrou malého rozsahu, tj. například karetní turnaj, kterého se účastní nejvýše 90 osob a během kterého úhrnná výše vkladu jednoho účastníka hry zároveň nepřesahuje 500 Kč za 24 hodin (do této částky se započítává i případné "startovné", které vybírá organizátor turnaje).

ZAKÁZANÉ PROSTORY PRO PROVOZOVÁNÍ HAZARDNÍCH HER

Hazardní hry nesmí být dle § 13 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách provozovány ve škole či školském zařízení, v zařízeních pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, v zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních, v prostorách církví nebo náboženské společnosti a v zařízení složky integrovaného záchranného systému.

O dalších místech, kde se nesmí hazardní hry provozovat, mohou rozhodovat obce formou Obecně závazné vyhlášky. Může se jednat buď o pozitivní výčet (kde, popřípadě v jakém čase lze provozovat hazardní hry) a nebo negativní výčet (kde, popřípadě v jakém čase je provozování hazardních her zakázáno) a nebo o úplný zákaz provozování hazardních her na celém území obce.

MEZE OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY PRO REGULACI HAZARDNÍCH HER

Obecně závazná vyhláška musí vždy určit, které hazardní hry reguluje. Lze si totiž představit situaci, kdy obec zakáže provozování např. technické hry, ale ostatní hazardní hry regulovat nebude. Podle doporučení Ministerstva vnitra by se však měl výběr regulovaných hazardních her opírat o racionální a zejména nediskriminační důvody, například o záznamy obecní policie, že v souvislosti s provozováním určité hry (případně na určitém místě v obci) dochází opakovaně k narušování veřejného pořádku.

Výčet povolených či zakázaných míst lze provést buď formou obecné regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova) a nebo za určitých okolností i formou individualizované regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova č.p. 56).

Individualizovanou regulaci hazardních her, která byla dříve sporná, totiž připustil ve svém nálezu Ústavní soud při přezkumu obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně: "vymezení míst se musí opírat o racionální důvody, neutrální a nediskriminační ve vztahu ke konkrétním osobám, na něž regulace při aplikaci dopadá". V daném případě považoval Ústavní soud za racionální požadavek města, aby se provozování hazardních her soustředilo pouze v kasinu, jehož provoz byl ve městě již povolen. K tomu srovnej nález Ústavního soudu ze dne 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10.

DALŠÍ POVINNOSTI OBCE V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM VYHLÁŠKY O HAZARDNÍCH HRÁCH

Po vyhlášení vyhlášky (zveřejnění na úřední desce úřadu, viz výše) zašle obec přijatou vyhlášku neprodleně (tj. zpravidla do tří dnů) vždy Ministerstvu vnitra prostřednictvím datové schránky.

Podle § 12 odst. 2 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, je obec povinna zaslat obecně závaznou vyhlášku regulující hazardní hry bez zbytečného odkladu také Ministerstvu financí, nejpozději pak do 5 kalendářních dnů ode dne jejího vyhlášení.

DOZOR MINISTERSTVA VNITRA NAD VYDÁVÁNÍM A OBSAHEM VYHLÁŠKY

Ministerstvo vnitra vykonává na základě § 123 a násl. zákona o obcích dozor nad všemi vyhláškami, které obce vydají. Ministerstvo vyzve obec ke zjednání nápravy, pokud má za to, že přijatá vyhláška odporuje zákonu. Pokud obec této výzvě nevyhoví, je Ministerstvo oprávněno pozastavit účinnost vyhlášky a následně se obrátit na Ústavní soud, který jediný může vyhlášku zrušit.

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor ekonomický (1. patro, dveře č.18)

Libuše Havelková

Tel.: 412 315 324, e-mail: havelkova@mesto-sluknov.cz

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

Jaké doklady je třeba doložit

Společně se žádostí je žadatel povinen předložit občanský průkaz, výpis z obchodního rejstříku (ne starší 1 roku), výpisy z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců) u statutárního orgánu společnosti, a dále u jeho členů,  zajištění odborného servisu; herní plány (s podpisem a razítkem provozovatele), popřípadě herní plán kumulované výhry - jackpot, návody na hru (s podpisem a razítkem provozovatele), řád herny (pokud se jedná o povolení provozování výherního hracího přístroje v herně), výpisy z osvědčení o provozuschopnosti VHP, pokud žadatel není jednatelem společnosti, pak své oprávnění k jednání doložíte plnou mocí, na které je ověřený podpis jednatele. Správnímu orgánu se předkládá k nahlédnutí vždy originál, případně úředně ověřená kopie a předávají se pouze kopie těchto dokladů.

Správní a jiné poplatky

Správní poplatek činí 5 000,- Kč.

Kultura a cestovní ruch

Výherní hrací přístroje

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, regulovat, na kterých místech v obci, případně v jakou denní či noční dobu lze provozovat hazardní hry. Obec se může také rozhodnout, že provozování hazardních her bude na jejím území zcela zakázáno. O vydání, změně nebo zrušení vyhlášky může rozhodnout výhradně zastupitelstvo obce nadpoloviční většinou všech svých členů.

K možnosti úplného zákazu hazardních her se v minulosti opakovaně vyslovil Ústavní soud ČR: "Provozování výherních hracích přístrojů a obdobných zařízení se nachází v zásadě na samém okraji společensky akceptovaných aktivit (byť samozřejmě v míře různé podle typu a parametrů té které hry) a je doprovázeno významnými negativními externalitami. Právě proto je žádoucí, aby zastupitelstva obcí v rámci samosprávné pravomoci legitimně prostřednictvím své vyhláškové normotvorby rozhodovala o tom, mají-li být hazardní aktivity na jejich území regulovány." K tomu srovnej například nález Ústavního soudu ze dne 6. 5. 2013, sp. zn. IV. ÚS 2315/12.

Stanovisko Ústavního soudu se nyní promítlo i do nového zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který s účinností od 1. 1. 2017 výslovně obcím dává oprávnění hazardní hry na svém území zcela zakázat.

REGULACE HAZARDNÍCH HER OBECNĚ ZÁVAZNOU VYHLÁŠKOU

Hazardní hry jsou s účinností od 1. 1. 2017 regulovány zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Hazardní hrou se dle tohoto zákona rozumí "hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.". Zákon o hazardních hrách dále definuje konkrétní hazardní hry a to: loterii, kursovou sázku, totalizátorovou hru, bingo, technickou hru, živou hru, tombolu a turnaj malého rozsahu.

Podle § 12 odst. 1 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, mohou obce vydávat obecně závazné vyhlášky, ve kterých mohou určit, že zákonem stanovené hazardní hry mohou být provozovány v dané obci jen na určitých místech, případně jen v určitém čase (a nebo naopak, že na určitých místech či v určitých časech jsou konkrétní hazardní hry v obci zakázány), případně že jsou všechny hazardní hry na území obce zcela zakázány.

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou regulovat provoz čtyř typů hazardních her a to konkrétně bingo, technickou hru, živou hru a nebo turnaj malého rozsahu.

HAZARDNÍ HRY, KTERÉ MOHOU OBCE REGULOVAT

Obecně závaznou vyhláškou bude nejčastěji regulován provoz tzv. technické hry. Za technickou hru se dle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, považuje každá hra, která je provozovaná pomocí jakéhokoliv technického zařízení obsluhovaných přímo účastníky hry. Nově tedy zákon o hazardních hrách nerozlišuje druh či uspořádání použitého technického zařízení. Technickou hru je nově možné provozovat i dálkovým přístupem prostřednictvím veřejné sítě internet.

Mezi další hazardní hry, které obce mohou regulovat obecně závaznými vyhláškami, patří živá hra, turnaj malého rozsahu a bingo, přičemž živou hru a bingo lze provozovat pouze v kasinu. Naproti tomu účelem pořádání turnaje malého rozsahu má být spíše společenská zábava a nikoli dosažení zisku, tak jako tomu je u ostatních hazardních her.

Úspěch ve hře bingo je založen na co nejrychlejším sestavení stanoveného vzorce z čísel uvedených na sázkovém tiketu. Sázkový tiket se nejčastěji skládá z pěti sloupců označených písmeny B-I-N-G-O, a v každém jednom sloupci je stanovený počet polí, které obsahují číslice. Například se může jednat o tiket, na kterém je tabulka o velikosti 5x5 polí, přičemž každé pole obsahuje číslici. Při každé hře jsou náhodně losována čísla, které hráč označuje na svém tiketu. Vyhrává ten hráč, kterému se podaří na svém tiketu označit vylosovaná číslice tak, aby se z nich utvořil určitý vzorec (například aby byl vyplněn celý jeden sloupec, nebo celý jeden řádek, případně jiný provozovatelem určený tvar).

Živá hra je specifická tím, že zahrnuje fyzickou přítomnost krupiéra. Krupiér řídí hru, přerozděluje žetony a v neposlední řadě dohlíží na dodržování pravidel hry. Živá hra probíhá u hracího stolu, nikoli na technickém zařízení. Mezi živé hry patří například ruleta, hra v kostky, karetní hry atp.

Turnaj malého rozsahu je v podstatě živou hrou malého rozsahu, tj. například karetní turnaj, kterého se účastní nejvýše 90 osob a během kterého úhrnná výše vkladu jednoho účastníka hry zároveň nepřesahuje 500 Kč za 24 hodin (do této částky se započítává i případné "startovné", které vybírá organizátor turnaje).

ZAKÁZANÉ PROSTORY PRO PROVOZOVÁNÍ HAZARDNÍCH HER

Hazardní hry nesmí být dle § 13 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách provozovány ve škole či školském zařízení, v zařízeních pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, v zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních, v prostorách církví nebo náboženské společnosti a v zařízení složky integrovaného záchranného systému.

O dalších místech, kde se nesmí hazardní hry provozovat, mohou rozhodovat obce formou Obecně závazné vyhlášky. Může se jednat buď o pozitivní výčet (kde, popřípadě v jakém čase lze provozovat hazardní hry) a nebo negativní výčet (kde, popřípadě v jakém čase je provozování hazardních her zakázáno) a nebo o úplný zákaz provozování hazardních her na celém území obce.

MEZE OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY PRO REGULACI HAZARDNÍCH HER

Obecně závazná vyhláška musí vždy určit, které hazardní hry reguluje. Lze si totiž představit situaci, kdy obec zakáže provozování např. technické hry, ale ostatní hazardní hry regulovat nebude. Podle doporučení Ministerstva vnitra by se však měl výběr regulovaných hazardních her opírat o racionální a zejména nediskriminační důvody, například o záznamy obecní policie, že v souvislosti s provozováním určité hry (případně na určitém místě v obci) dochází opakovaně k narušování veřejného pořádku.

Výčet povolených či zakázaných míst lze provést buď formou obecné regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova) a nebo za určitých okolností i formou individualizované regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova č.p. 56).

Individualizovanou regulaci hazardních her, která byla dříve sporná, totiž připustil ve svém nálezu Ústavní soud při přezkumu obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně: "vymezení míst se musí opírat o racionální důvody, neutrální a nediskriminační ve vztahu ke konkrétním osobám, na něž regulace při aplikaci dopadá". V daném případě považoval Ústavní soud za racionální požadavek města, aby se provozování hazardních her soustředilo pouze v kasinu, jehož provoz byl ve městě již povolen. K tomu srovnej nález Ústavního soudu ze dne 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10.

DALŠÍ POVINNOSTI OBCE V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM VYHLÁŠKY O HAZARDNÍCH HRÁCH

Po vyhlášení vyhlášky (zveřejnění na úřední desce úřadu, viz výše) zašle obec přijatou vyhlášku neprodleně (tj. zpravidla do tří dnů) vždy Ministerstvu vnitra prostřednictvím datové schránky.

Podle § 12 odst. 2 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, je obec povinna zaslat obecně závaznou vyhlášku regulující hazardní hry bez zbytečného odkladu také Ministerstvu financí, nejpozději pak do 5 kalendářních dnů ode dne jejího vyhlášení.

DOZOR MINISTERSTVA VNITRA NAD VYDÁVÁNÍM A OBSAHEM VYHLÁŠKY

Ministerstvo vnitra vykonává na základě § 123 a násl. zákona o obcích dozor nad všemi vyhláškami, které obce vydají. Ministerstvo vyzve obec ke zjednání nápravy, pokud má za to, že přijatá vyhláška odporuje zákonu. Pokud obec této výzvě nevyhoví, je Ministerstvo oprávněno pozastavit účinnost vyhlášky a následně se obrátit na Ústavní soud, který jediný může vyhlášku zrušit.

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor ekonomický (1. patro, dveře č.18)

Libuše Havelková

Tel.: 412 315 324, e-mail: havelkova@mesto-sluknov.cz

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

Jaké doklady je třeba doložit

Společně se žádostí je žadatel povinen předložit občanský průkaz, výpis z obchodního rejstříku (ne starší 1 roku), výpisy z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců) u statutárního orgánu společnosti, a dále u jeho členů,  zajištění odborného servisu; herní plány (s podpisem a razítkem provozovatele), popřípadě herní plán kumulované výhry - jackpot, návody na hru (s podpisem a razítkem provozovatele), řád herny (pokud se jedná o povolení provozování výherního hracího přístroje v herně), výpisy z osvědčení o provozuschopnosti VHP, pokud žadatel není jednatelem společnosti, pak své oprávnění k jednání doložíte plnou mocí, na které je ověřený podpis jednatele. Správnímu orgánu se předkládá k nahlédnutí vždy originál, případně úředně ověřená kopie a předávají se pouze kopie těchto dokladů.

Správní a jiné poplatky

Správní poplatek činí 5 000,- Kč.

Odbor stavební úřad

Výherní hrací přístroje

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, regulovat, na kterých místech v obci, případně v jakou denní či noční dobu lze provozovat hazardní hry. Obec se může také rozhodnout, že provozování hazardních her bude na jejím území zcela zakázáno. O vydání, změně nebo zrušení vyhlášky může rozhodnout výhradně zastupitelstvo obce nadpoloviční většinou všech svých členů.

K možnosti úplného zákazu hazardních her se v minulosti opakovaně vyslovil Ústavní soud ČR: "Provozování výherních hracích přístrojů a obdobných zařízení se nachází v zásadě na samém okraji společensky akceptovaných aktivit (byť samozřejmě v míře různé podle typu a parametrů té které hry) a je doprovázeno významnými negativními externalitami. Právě proto je žádoucí, aby zastupitelstva obcí v rámci samosprávné pravomoci legitimně prostřednictvím své vyhláškové normotvorby rozhodovala o tom, mají-li být hazardní aktivity na jejich území regulovány." K tomu srovnej například nález Ústavního soudu ze dne 6. 5. 2013, sp. zn. IV. ÚS 2315/12.

Stanovisko Ústavního soudu se nyní promítlo i do nového zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který s účinností od 1. 1. 2017 výslovně obcím dává oprávnění hazardní hry na svém území zcela zakázat.

REGULACE HAZARDNÍCH HER OBECNĚ ZÁVAZNOU VYHLÁŠKOU

Hazardní hry jsou s účinností od 1. 1. 2017 regulovány zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Hazardní hrou se dle tohoto zákona rozumí "hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.". Zákon o hazardních hrách dále definuje konkrétní hazardní hry a to: loterii, kursovou sázku, totalizátorovou hru, bingo, technickou hru, živou hru, tombolu a turnaj malého rozsahu.

Podle § 12 odst. 1 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, mohou obce vydávat obecně závazné vyhlášky, ve kterých mohou určit, že zákonem stanovené hazardní hry mohou být provozovány v dané obci jen na určitých místech, případně jen v určitém čase (a nebo naopak, že na určitých místech či v určitých časech jsou konkrétní hazardní hry v obci zakázány), případně že jsou všechny hazardní hry na území obce zcela zakázány.

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou regulovat provoz čtyř typů hazardních her a to konkrétně bingo, technickou hru, živou hru a nebo turnaj malého rozsahu.

HAZARDNÍ HRY, KTERÉ MOHOU OBCE REGULOVAT

Obecně závaznou vyhláškou bude nejčastěji regulován provoz tzv. technické hry. Za technickou hru se dle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, považuje každá hra, která je provozovaná pomocí jakéhokoliv technického zařízení obsluhovaných přímo účastníky hry. Nově tedy zákon o hazardních hrách nerozlišuje druh či uspořádání použitého technického zařízení. Technickou hru je nově možné provozovat i dálkovým přístupem prostřednictvím veřejné sítě internet.

Mezi další hazardní hry, které obce mohou regulovat obecně závaznými vyhláškami, patří živá hra, turnaj malého rozsahu a bingo, přičemž živou hru a bingo lze provozovat pouze v kasinu. Naproti tomu účelem pořádání turnaje malého rozsahu má být spíše společenská zábava a nikoli dosažení zisku, tak jako tomu je u ostatních hazardních her.

Úspěch ve hře bingo je založen na co nejrychlejším sestavení stanoveného vzorce z čísel uvedených na sázkovém tiketu. Sázkový tiket se nejčastěji skládá z pěti sloupců označených písmeny B-I-N-G-O, a v každém jednom sloupci je stanovený počet polí, které obsahují číslice. Například se může jednat o tiket, na kterém je tabulka o velikosti 5x5 polí, přičemž každé pole obsahuje číslici. Při každé hře jsou náhodně losována čísla, které hráč označuje na svém tiketu. Vyhrává ten hráč, kterému se podaří na svém tiketu označit vylosovaná číslice tak, aby se z nich utvořil určitý vzorec (například aby byl vyplněn celý jeden sloupec, nebo celý jeden řádek, případně jiný provozovatelem určený tvar).

Živá hra je specifická tím, že zahrnuje fyzickou přítomnost krupiéra. Krupiér řídí hru, přerozděluje žetony a v neposlední řadě dohlíží na dodržování pravidel hry. Živá hra probíhá u hracího stolu, nikoli na technickém zařízení. Mezi živé hry patří například ruleta, hra v kostky, karetní hry atp.

Turnaj malého rozsahu je v podstatě živou hrou malého rozsahu, tj. například karetní turnaj, kterého se účastní nejvýše 90 osob a během kterého úhrnná výše vkladu jednoho účastníka hry zároveň nepřesahuje 500 Kč za 24 hodin (do této částky se započítává i případné "startovné", které vybírá organizátor turnaje).

ZAKÁZANÉ PROSTORY PRO PROVOZOVÁNÍ HAZARDNÍCH HER

Hazardní hry nesmí být dle § 13 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách provozovány ve škole či školském zařízení, v zařízeních pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, v zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních, v prostorách církví nebo náboženské společnosti a v zařízení složky integrovaného záchranného systému.

O dalších místech, kde se nesmí hazardní hry provozovat, mohou rozhodovat obce formou Obecně závazné vyhlášky. Může se jednat buď o pozitivní výčet (kde, popřípadě v jakém čase lze provozovat hazardní hry) a nebo negativní výčet (kde, popřípadě v jakém čase je provozování hazardních her zakázáno) a nebo o úplný zákaz provozování hazardních her na celém území obce.

MEZE OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY PRO REGULACI HAZARDNÍCH HER

Obecně závazná vyhláška musí vždy určit, které hazardní hry reguluje. Lze si totiž představit situaci, kdy obec zakáže provozování např. technické hry, ale ostatní hazardní hry regulovat nebude. Podle doporučení Ministerstva vnitra by se však měl výběr regulovaných hazardních her opírat o racionální a zejména nediskriminační důvody, například o záznamy obecní policie, že v souvislosti s provozováním určité hry (případně na určitém místě v obci) dochází opakovaně k narušování veřejného pořádku.

Výčet povolených či zakázaných míst lze provést buď formou obecné regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova) a nebo za určitých okolností i formou individualizované regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova č.p. 56).

Individualizovanou regulaci hazardních her, která byla dříve sporná, totiž připustil ve svém nálezu Ústavní soud při přezkumu obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně: "vymezení míst se musí opírat o racionální důvody, neutrální a nediskriminační ve vztahu ke konkrétním osobám, na něž regulace při aplikaci dopadá". V daném případě považoval Ústavní soud za racionální požadavek města, aby se provozování hazardních her soustředilo pouze v kasinu, jehož provoz byl ve městě již povolen. K tomu srovnej nález Ústavního soudu ze dne 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10.

DALŠÍ POVINNOSTI OBCE V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM VYHLÁŠKY O HAZARDNÍCH HRÁCH

Po vyhlášení vyhlášky (zveřejnění na úřední desce úřadu, viz výše) zašle obec přijatou vyhlášku neprodleně (tj. zpravidla do tří dnů) vždy Ministerstvu vnitra prostřednictvím datové schránky.

Podle § 12 odst. 2 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, je obec povinna zaslat obecně závaznou vyhlášku regulující hazardní hry bez zbytečného odkladu také Ministerstvu financí, nejpozději pak do 5 kalendářních dnů ode dne jejího vyhlášení.

DOZOR MINISTERSTVA VNITRA NAD VYDÁVÁNÍM A OBSAHEM VYHLÁŠKY

Ministerstvo vnitra vykonává na základě § 123 a násl. zákona o obcích dozor nad všemi vyhláškami, které obce vydají. Ministerstvo vyzve obec ke zjednání nápravy, pokud má za to, že přijatá vyhláška odporuje zákonu. Pokud obec této výzvě nevyhoví, je Ministerstvo oprávněno pozastavit účinnost vyhlášky a následně se obrátit na Ústavní soud, který jediný může vyhlášku zrušit.

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor ekonomický (1. patro, dveře č.18)

Libuše Havelková

Tel.: 412 315 324, e-mail: havelkova@mesto-sluknov.cz

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

Jaké doklady je třeba doložit

Společně se žádostí je žadatel povinen předložit občanský průkaz, výpis z obchodního rejstříku (ne starší 1 roku), výpisy z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců) u statutárního orgánu společnosti, a dále u jeho členů,  zajištění odborného servisu; herní plány (s podpisem a razítkem provozovatele), popřípadě herní plán kumulované výhry - jackpot, návody na hru (s podpisem a razítkem provozovatele), řád herny (pokud se jedná o povolení provozování výherního hracího přístroje v herně), výpisy z osvědčení o provozuschopnosti VHP, pokud žadatel není jednatelem společnosti, pak své oprávnění k jednání doložíte plnou mocí, na které je ověřený podpis jednatele. Správnímu orgánu se předkládá k nahlédnutí vždy originál, případně úředně ověřená kopie a předávají se pouze kopie těchto dokladů.

Správní a jiné poplatky

Správní poplatek činí 5 000,- Kč.

Odbor sociálních věcí

Výherní hrací přístroje

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, regulovat, na kterých místech v obci, případně v jakou denní či noční dobu lze provozovat hazardní hry. Obec se může také rozhodnout, že provozování hazardních her bude na jejím území zcela zakázáno. O vydání, změně nebo zrušení vyhlášky může rozhodnout výhradně zastupitelstvo obce nadpoloviční většinou všech svých členů.

K možnosti úplného zákazu hazardních her se v minulosti opakovaně vyslovil Ústavní soud ČR: "Provozování výherních hracích přístrojů a obdobných zařízení se nachází v zásadě na samém okraji společensky akceptovaných aktivit (byť samozřejmě v míře různé podle typu a parametrů té které hry) a je doprovázeno významnými negativními externalitami. Právě proto je žádoucí, aby zastupitelstva obcí v rámci samosprávné pravomoci legitimně prostřednictvím své vyhláškové normotvorby rozhodovala o tom, mají-li být hazardní aktivity na jejich území regulovány." K tomu srovnej například nález Ústavního soudu ze dne 6. 5. 2013, sp. zn. IV. ÚS 2315/12.

Stanovisko Ústavního soudu se nyní promítlo i do nového zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který s účinností od 1. 1. 2017 výslovně obcím dává oprávnění hazardní hry na svém území zcela zakázat.

REGULACE HAZARDNÍCH HER OBECNĚ ZÁVAZNOU VYHLÁŠKOU

Hazardní hry jsou s účinností od 1. 1. 2017 regulovány zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Hazardní hrou se dle tohoto zákona rozumí "hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.". Zákon o hazardních hrách dále definuje konkrétní hazardní hry a to: loterii, kursovou sázku, totalizátorovou hru, bingo, technickou hru, živou hru, tombolu a turnaj malého rozsahu.

Podle § 12 odst. 1 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, mohou obce vydávat obecně závazné vyhlášky, ve kterých mohou určit, že zákonem stanovené hazardní hry mohou být provozovány v dané obci jen na určitých místech, případně jen v určitém čase (a nebo naopak, že na určitých místech či v určitých časech jsou konkrétní hazardní hry v obci zakázány), případně že jsou všechny hazardní hry na území obce zcela zakázány.

Obce mohou obecně závaznou vyhláškou regulovat provoz čtyř typů hazardních her a to konkrétně bingo, technickou hru, živou hru a nebo turnaj malého rozsahu.

HAZARDNÍ HRY, KTERÉ MOHOU OBCE REGULOVAT

Obecně závaznou vyhláškou bude nejčastěji regulován provoz tzv. technické hry. Za technickou hru se dle zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, považuje každá hra, která je provozovaná pomocí jakéhokoliv technického zařízení obsluhovaných přímo účastníky hry. Nově tedy zákon o hazardních hrách nerozlišuje druh či uspořádání použitého technického zařízení. Technickou hru je nově možné provozovat i dálkovým přístupem prostřednictvím veřejné sítě internet.

Mezi další hazardní hry, které obce mohou regulovat obecně závaznými vyhláškami, patří živá hra, turnaj malého rozsahu a bingo, přičemž živou hru a bingo lze provozovat pouze v kasinu. Naproti tomu účelem pořádání turnaje malého rozsahu má být spíše společenská zábava a nikoli dosažení zisku, tak jako tomu je u ostatních hazardních her.

Úspěch ve hře bingo je založen na co nejrychlejším sestavení stanoveného vzorce z čísel uvedených na sázkovém tiketu. Sázkový tiket se nejčastěji skládá z pěti sloupců označených písmeny B-I-N-G-O, a v každém jednom sloupci je stanovený počet polí, které obsahují číslice. Například se může jednat o tiket, na kterém je tabulka o velikosti 5x5 polí, přičemž každé pole obsahuje číslici. Při každé hře jsou náhodně losována čísla, které hráč označuje na svém tiketu. Vyhrává ten hráč, kterému se podaří na svém tiketu označit vylosovaná číslice tak, aby se z nich utvořil určitý vzorec (například aby byl vyplněn celý jeden sloupec, nebo celý jeden řádek, případně jiný provozovatelem určený tvar).

Živá hra je specifická tím, že zahrnuje fyzickou přítomnost krupiéra. Krupiér řídí hru, přerozděluje žetony a v neposlední řadě dohlíží na dodržování pravidel hry. Živá hra probíhá u hracího stolu, nikoli na technickém zařízení. Mezi živé hry patří například ruleta, hra v kostky, karetní hry atp.

Turnaj malého rozsahu je v podstatě živou hrou malého rozsahu, tj. například karetní turnaj, kterého se účastní nejvýše 90 osob a během kterého úhrnná výše vkladu jednoho účastníka hry zároveň nepřesahuje 500 Kč za 24 hodin (do této částky se započítává i případné "startovné", které vybírá organizátor turnaje).

ZAKÁZANÉ PROSTORY PRO PROVOZOVÁNÍ HAZARDNÍCH HER

Hazardní hry nesmí být dle § 13 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách provozovány ve škole či školském zařízení, v zařízeních pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, v zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních, v prostorách církví nebo náboženské společnosti a v zařízení složky integrovaného záchranného systému.

O dalších místech, kde se nesmí hazardní hry provozovat, mohou rozhodovat obce formou Obecně závazné vyhlášky. Může se jednat buď o pozitivní výčet (kde, popřípadě v jakém čase lze provozovat hazardní hry) a nebo negativní výčet (kde, popřípadě v jakém čase je provozování hazardních her zakázáno) a nebo o úplný zákaz provozování hazardních her na celém území obce.

MEZE OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY PRO REGULACI HAZARDNÍCH HER

Obecně závazná vyhláška musí vždy určit, které hazardní hry reguluje. Lze si totiž představit situaci, kdy obec zakáže provozování např. technické hry, ale ostatní hazardní hry regulovat nebude. Podle doporučení Ministerstva vnitra by se však měl výběr regulovaných hazardních her opírat o racionální a zejména nediskriminační důvody, například o záznamy obecní policie, že v souvislosti s provozováním určité hry (případně na určitém místě v obci) dochází opakovaně k narušování veřejného pořádku.

Výčet povolených či zakázaných míst lze provést buď formou obecné regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova) a nebo za určitých okolností i formou individualizované regulace (hazardní hry lze provozovat v ulici Patočkova č.p. 56).

Individualizovanou regulaci hazardních her, která byla dříve sporná, totiž připustil ve svém nálezu Ústavní soud při přezkumu obecně závazné vyhlášky města Františkovy Lázně: "vymezení míst se musí opírat o racionální důvody, neutrální a nediskriminační ve vztahu ke konkrétním osobám, na něž regulace při aplikaci dopadá". V daném případě považoval Ústavní soud za racionální požadavek města, aby se provozování hazardních her soustředilo pouze v kasinu, jehož provoz byl ve městě již povolen. K tomu srovnej nález Ústavního soudu ze dne 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10.

DALŠÍ POVINNOSTI OBCE V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM VYHLÁŠKY O HAZARDNÍCH HRÁCH

Po vyhlášení vyhlášky (zveřejnění na úřední desce úřadu, viz výše) zašle obec přijatou vyhlášku neprodleně (tj. zpravidla do tří dnů) vždy Ministerstvu vnitra prostřednictvím datové schránky.

Podle § 12 odst. 2 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, je obec povinna zaslat obecně závaznou vyhlášku regulující hazardní hry bez zbytečného odkladu také Ministerstvu financí, nejpozději pak do 5 kalendářních dnů ode dne jejího vyhlášení.

DOZOR MINISTERSTVA VNITRA NAD VYDÁVÁNÍM A OBSAHEM VYHLÁŠKY

Ministerstvo vnitra vykonává na základě § 123 a násl. zákona o obcích dozor nad všemi vyhláškami, které obce vydají. Ministerstvo vyzve obec ke zjednání nápravy, pokud má za to, že přijatá vyhláška odporuje zákonu. Pokud obec této výzvě nevyhoví, je Ministerstvo oprávněno pozastavit účinnost vyhlášky a následně se obrátit na Ústavní soud, který jediný může vyhlášku zrušit.

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor ekonomický (1. patro, dveře č.18)

Libuše Havelková

Tel.: 412 315 324, e-mail: havelkova@mesto-sluknov.cz

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

Jaké doklady je třeba doložit

Společně se žádostí je žadatel povinen předložit občanský průkaz, výpis z obchodního rejstříku (ne starší 1 roku), výpisy z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců) u statutárního orgánu společnosti, a dále u jeho členů,  zajištění odborného servisu; herní plány (s podpisem a razítkem provozovatele), popřípadě herní plán kumulované výhry - jackpot, návody na hru (s podpisem a razítkem provozovatele), řád herny (pokud se jedná o povolení provozování výherního hracího přístroje v herně), výpisy z osvědčení o provozuschopnosti VHP, pokud žadatel není jednatelem společnosti, pak své oprávnění k jednání doložíte plnou mocí, na které je ověřený podpis jednatele. Správnímu orgánu se předkládá k nahlédnutí vždy originál, případně úředně ověřená kopie a předávají se pouze kopie těchto dokladů.

Správní a jiné poplatky

Správní poplatek činí 5 000,- Kč.

Buďte s námi ve spojení