Odkazy na další weby

Nejnovější zpravodajství

Od příštího roku participativní rozpočet v novém aneb podílejte se na proměně části města už od počátku

Zastupitelstvo města na svém posledním zasedání rozhodlo o zásadní proměně tzv. participativního rozpočtu, který funguje ve městě už 6 let. Jeho principem je, že občané města mohou svým hlasováním rozhodnout o výběru akce, která se na městě uskuteční. Doposud byl však výběr částečně uzavřený – dostávali jste na výběr z akcí, které již byly předpřipravené ze strany města, a to zejména z důvodu reálné realizovatelnosti a časovému hledisku. Nyní jsme se však rozhodli začít s přípravou participativního rozpočtu rok dopředu, což umožňuje využít možnosti vaší participace naplno.

Nabídka pozemků ve vlastnictví města vhodných k výstavbě rodinného domu
Nabídka pozemků ve vlastnictví města vhodných k výstavbě rodinného domu

Odbor rozvoje a životního prostředí zpracoval vůbec první ucelený přehled všech pozemků ve vlastnictví města, které jsou dle územního plánu vhodné k výstavbě rodinného domu.

Výroční zpráva Odboru rozvoje a životního prostředí městského úřadu Šluknov za rok 2023
Výroční zpráva Odboru rozvoje a životního prostředí městského úřadu Šluknov za rok 2023

Odbor rozvoje a životního prostředí (ORŽP) předkládá výroční zprávu o činnosti odboru za rok 2023. Činnost odboru byla zajišťována v souladu s Organizačním řádem Městského úřadu Šluknov a schváleným rozpočtem. V roce 2023 ORŽP hospodařil s téměř polovinou celkového objemu rozpočtu města Šluknov a jeho pracovníci se přímo podíleli na realizaci hlavních investičních akcí ve městě.

Svoz popela z uhlí

Jako město máme nabídku na svoz popela z uhlí (vzniklý z topení v bytových jednotkách, rodinných domech, rekreačních objektech apod.), který teď odkládáte do černých nádob na směsný komunální odpad.

AKTUALIZOVÁNO - Město Šluknov nabízí k prodeji pozemky z nově zasíťované lokality "Jihozápad" nad rybníkem Zezulák
AKTUALIZOVÁNO - Město Šluknov nabízí k prodeji pozemky z nově zasíťované lokality "Jihozápad" nad rybníkem Zezulák

V minulém roce jsme dokončili výstavbu inženýrských sítí pro výstavbu 29 pozemků nad rybníkem Zezulák (k dispozici je až na hranici pozemků splašková a dešťová kanalizace, přípojka NN a vodovod).

Den otevřených dveří ZUŠ Rumburk
Den otevřených dveří ZUŠ Rumburk

V úterý 28. 5. 2024 od 13 do 17 hodin.

Volby do Evropského parlamentu 2024 - Informace pro občany jiného členského státu EU

Právo volit na území ČR do Evropského parlamentu má každý občan jiného členského státu EU, který alespoň druhý den voleb, tj. 8. 6. 2024, dosáhne věku 18 let a je po dobu nejméně 45 dnů před druhým dnem voleb (tj. 23. 4. 2024) přihlášen k trvalému nebo přechodnému pobytu na území ČR.

Změna otevírací doby v městské knihovně ve Šluknově

V dubnu 2024 bude knihovna otevřená v úterý a ve čtvrtek od 8:00 do 12:00 a od 12:30 do 16:00.

Zobrazit všechny

Vybrané životní situace

Odbor vedení města

Petice

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Právní systém v České republice umožňuje široké zapojení veřejnosti do kontroly fungování veřejné správy. Záleží samozřejmě zejména na iniciativně konkrétních občanů, zda v praxi využijí svého práva a obrátí se na jednotlivé orgány státu či samosprávy s podnětem, stížností či podepsanou peticí na téma, které je v daný okamžik zajímá.

Podání veřejnosti je vždy posuzováno podle jeho obsahu, nikoli podle toho, jakým způsobem je přípis označen, tedy zda je listina považována za petici, stížnost či "jen" podnět ke změně či projednaní některých konkrétních záležitostí.

Zákon stanoví postup a zejména odlišné lhůty pro vyřizování petic ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a pro vyřizování stížností na postup konkrétního správního orgánu či na nevhodné chování konkrétního zaměstnance samosprávy ve správním řízení. Oba zmíněné typy podání se týkají výkonu přenesené působnosti.

Občané obce se mohou na orgány obce obracet také s žádostmi na projednání určité záležitosti, která spadá do samostatné působnosti obce, případně podávat orgánům obce své návrhy, podněty a připomínky (dále jen "podněty") týkající se samostatné působnosti obce. V těchto případech stanoví postup a lhůty pro vyřízení podání zákon o obcích.

Zbývající podání mohou být posouzena jako ostatní stížnosti. Postup pro vyřizování této zbytkové kategorie obdržených podání není upraven zákonem, ale může jej stanovit vnitřní předpis obce . Spadat by sem mohly například stížnosti na postup zaměstnanců obce mimo správní řízení (tj. při výkonu samostatné působnosti obce).

PETICE VE SMYSLU ZÁKONA Č. 85/1990 SB., O PRÁVU PETIČNÍM

Peticí se rozumí jakkoli označené podání, které se týká veřejného nebo jiného společného zájmu, který patří do tzv. přenesené působnosti (například kácení stromů, ochrana ovzduší apod.). Peticí nesmí být zasahováno do nezávislosti soudů, ani nesmí vybízet k porušování zákonů, popírání osobních, politických nebo jiných práv občanů ani k násilí nebo hrubé neslušnosti.

Petice musí být vždy písemná a musí v ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává (respektive následně také všech osob, které petici podepsaly). Pokud petici podává petiční výbor (není podmínkou), pak zde musí být uvedena jména, příjmení a bydliště všech členů petičního výboru a dále i jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat (tento zástupce musí být starší 18 let).

Státní orgán, kterému je petice adresována, je povinen ji přijmout a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo petici podal (a nebo tomu, kdo zastupuje petiční výbor). V odpovědi musí být uvedeno stanovisko k obsahu petice, nicméně samozřejmě není povinností státu petici vyhovět. Pokud obsah petice nepatří do působnosti orgánu, kterému byla adresována (a který ji proto přijmul jen proto, že mu byla adresována), je povinen petici do 5 dnů od podání postoupit příslušnému státnímu orgánu a podatele o tom vyrozumět.

STÍŽNOSTI NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ÚŘEDNÍCH OSOB NEBO NA POSTUP SPRÁVNÍHO ORGÁNU VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ

Účastníci správního řízení mohou ve smyslu § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu podávat stížnosti na postup správního orgánu nebo na nevhodné chování úředních osob. Stížnost může být podána ústně i písemně u orgánu, který správní řízení vede. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne podání stížnosti a stěžovatel musí být o vyřízení stížnosti vyrozuměn. Správní řád upravuje i právo stěžovatele, aby způsob vyřízení stížnosti byl přezkoumán nadřízeným správním orgánem. Pokud byla stížnost shledána i jen částečně důvodnou, je správní orgán povinen přijmout opatření k nápravě. O povaze těchto opatření je učiněn záznam do správního spisu; stěžovatel je o nich ovšem vyrozuměn jen tehdy, pokud o to požádal.

PRÁVO OBČANŮ NA PROJEDNÁNÍ URČITÉ ZÁLEŽITOSTI ORGÁNY OBCE

Občané obce jsou dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích oprávněni obracet se na orgány obce rovněž s žádostí o projednání určité záležitosti spadající do samostatné působnosti obce (například nakládání s určitým majetkem obce). Pokud je žádost o projednání podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být žádost projednána radou obce nebo zastupitelstvem obce na jejich zasedání a to nejpozději do 60 respektive 90 dnů od podání žádosti (podle toho, zda se žádost týká působnosti rady nebo zastupitelstva obce).

Právo na projednání určité záležitosti orgány obce mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

PODNĚTY OBČANŮ ADRESOVANÉ ORGÁNŮM OBCE

Občané obce mají dále dle § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích právo obracet se na orgány obce také se svými návrhy, připomínkami a dalšími podněty (dále zjednodušeně jen podněty). Orgány obce vyřizují tyto podání bezodkladně, nejpozději ve lhůtě 60 (respektive 90) dnů. Stejně jako v případě petic nejsou orgány obce povinny podané žádosti vyhovět, jsou však povinny na každé podání reagovat.

Právo podat podnět mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

Bližší informace naleznete ve směrnici „Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností".

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K podání petice není třeba žádný doklad. Je třeba předložit petici včetně všech zákonných náležitostí.

Správní a jiné poplatky

Nejsou.

 

Odbor ekonomický

Petice

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Právní systém v České republice umožňuje široké zapojení veřejnosti do kontroly fungování veřejné správy. Záleží samozřejmě zejména na iniciativně konkrétních občanů, zda v praxi využijí svého práva a obrátí se na jednotlivé orgány státu či samosprávy s podnětem, stížností či podepsanou peticí na téma, které je v daný okamžik zajímá.

Podání veřejnosti je vždy posuzováno podle jeho obsahu, nikoli podle toho, jakým způsobem je přípis označen, tedy zda je listina považována za petici, stížnost či "jen" podnět ke změně či projednaní některých konkrétních záležitostí.

Zákon stanoví postup a zejména odlišné lhůty pro vyřizování petic ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a pro vyřizování stížností na postup konkrétního správního orgánu či na nevhodné chování konkrétního zaměstnance samosprávy ve správním řízení. Oba zmíněné typy podání se týkají výkonu přenesené působnosti.

Občané obce se mohou na orgány obce obracet také s žádostmi na projednání určité záležitosti, která spadá do samostatné působnosti obce, případně podávat orgánům obce své návrhy, podněty a připomínky (dále jen "podněty") týkající se samostatné působnosti obce. V těchto případech stanoví postup a lhůty pro vyřízení podání zákon o obcích.

Zbývající podání mohou být posouzena jako ostatní stížnosti. Postup pro vyřizování této zbytkové kategorie obdržených podání není upraven zákonem, ale může jej stanovit vnitřní předpis obce . Spadat by sem mohly například stížnosti na postup zaměstnanců obce mimo správní řízení (tj. při výkonu samostatné působnosti obce).

PETICE VE SMYSLU ZÁKONA Č. 85/1990 SB., O PRÁVU PETIČNÍM

Peticí se rozumí jakkoli označené podání, které se týká veřejného nebo jiného společného zájmu, který patří do tzv. přenesené působnosti (například kácení stromů, ochrana ovzduší apod.). Peticí nesmí být zasahováno do nezávislosti soudů, ani nesmí vybízet k porušování zákonů, popírání osobních, politických nebo jiných práv občanů ani k násilí nebo hrubé neslušnosti.

Petice musí být vždy písemná a musí v ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává (respektive následně také všech osob, které petici podepsaly). Pokud petici podává petiční výbor (není podmínkou), pak zde musí být uvedena jména, příjmení a bydliště všech členů petičního výboru a dále i jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat (tento zástupce musí být starší 18 let).

Státní orgán, kterému je petice adresována, je povinen ji přijmout a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo petici podal (a nebo tomu, kdo zastupuje petiční výbor). V odpovědi musí být uvedeno stanovisko k obsahu petice, nicméně samozřejmě není povinností státu petici vyhovět. Pokud obsah petice nepatří do působnosti orgánu, kterému byla adresována (a který ji proto přijmul jen proto, že mu byla adresována), je povinen petici do 5 dnů od podání postoupit příslušnému státnímu orgánu a podatele o tom vyrozumět.

STÍŽNOSTI NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ÚŘEDNÍCH OSOB NEBO NA POSTUP SPRÁVNÍHO ORGÁNU VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ

Účastníci správního řízení mohou ve smyslu § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu podávat stížnosti na postup správního orgánu nebo na nevhodné chování úředních osob. Stížnost může být podána ústně i písemně u orgánu, který správní řízení vede. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne podání stížnosti a stěžovatel musí být o vyřízení stížnosti vyrozuměn. Správní řád upravuje i právo stěžovatele, aby způsob vyřízení stížnosti byl přezkoumán nadřízeným správním orgánem. Pokud byla stížnost shledána i jen částečně důvodnou, je správní orgán povinen přijmout opatření k nápravě. O povaze těchto opatření je učiněn záznam do správního spisu; stěžovatel je o nich ovšem vyrozuměn jen tehdy, pokud o to požádal.

PRÁVO OBČANŮ NA PROJEDNÁNÍ URČITÉ ZÁLEŽITOSTI ORGÁNY OBCE

Občané obce jsou dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích oprávněni obracet se na orgány obce rovněž s žádostí o projednání určité záležitosti spadající do samostatné působnosti obce (například nakládání s určitým majetkem obce). Pokud je žádost o projednání podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být žádost projednána radou obce nebo zastupitelstvem obce na jejich zasedání a to nejpozději do 60 respektive 90 dnů od podání žádosti (podle toho, zda se žádost týká působnosti rady nebo zastupitelstva obce).

Právo na projednání určité záležitosti orgány obce mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

PODNĚTY OBČANŮ ADRESOVANÉ ORGÁNŮM OBCE

Občané obce mají dále dle § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích právo obracet se na orgány obce také se svými návrhy, připomínkami a dalšími podněty (dále zjednodušeně jen podněty). Orgány obce vyřizují tyto podání bezodkladně, nejpozději ve lhůtě 60 (respektive 90) dnů. Stejně jako v případě petic nejsou orgány obce povinny podané žádosti vyhovět, jsou však povinny na každé podání reagovat.

Právo podat podnět mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

Bližší informace naleznete ve směrnici „Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností".

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K podání petice není třeba žádný doklad. Je třeba předložit petici včetně všech zákonných náležitostí.

Správní a jiné poplatky

Nejsou.

 

Odbor vnitřní správy

Petice

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Právní systém v České republice umožňuje široké zapojení veřejnosti do kontroly fungování veřejné správy. Záleží samozřejmě zejména na iniciativně konkrétních občanů, zda v praxi využijí svého práva a obrátí se na jednotlivé orgány státu či samosprávy s podnětem, stížností či podepsanou peticí na téma, které je v daný okamžik zajímá.

Podání veřejnosti je vždy posuzováno podle jeho obsahu, nikoli podle toho, jakým způsobem je přípis označen, tedy zda je listina považována za petici, stížnost či "jen" podnět ke změně či projednaní některých konkrétních záležitostí.

Zákon stanoví postup a zejména odlišné lhůty pro vyřizování petic ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a pro vyřizování stížností na postup konkrétního správního orgánu či na nevhodné chování konkrétního zaměstnance samosprávy ve správním řízení. Oba zmíněné typy podání se týkají výkonu přenesené působnosti.

Občané obce se mohou na orgány obce obracet také s žádostmi na projednání určité záležitosti, která spadá do samostatné působnosti obce, případně podávat orgánům obce své návrhy, podněty a připomínky (dále jen "podněty") týkající se samostatné působnosti obce. V těchto případech stanoví postup a lhůty pro vyřízení podání zákon o obcích.

Zbývající podání mohou být posouzena jako ostatní stížnosti. Postup pro vyřizování této zbytkové kategorie obdržených podání není upraven zákonem, ale může jej stanovit vnitřní předpis obce . Spadat by sem mohly například stížnosti na postup zaměstnanců obce mimo správní řízení (tj. při výkonu samostatné působnosti obce).

PETICE VE SMYSLU ZÁKONA Č. 85/1990 SB., O PRÁVU PETIČNÍM

Peticí se rozumí jakkoli označené podání, které se týká veřejného nebo jiného společného zájmu, který patří do tzv. přenesené působnosti (například kácení stromů, ochrana ovzduší apod.). Peticí nesmí být zasahováno do nezávislosti soudů, ani nesmí vybízet k porušování zákonů, popírání osobních, politických nebo jiných práv občanů ani k násilí nebo hrubé neslušnosti.

Petice musí být vždy písemná a musí v ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává (respektive následně také všech osob, které petici podepsaly). Pokud petici podává petiční výbor (není podmínkou), pak zde musí být uvedena jména, příjmení a bydliště všech členů petičního výboru a dále i jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat (tento zástupce musí být starší 18 let).

Státní orgán, kterému je petice adresována, je povinen ji přijmout a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo petici podal (a nebo tomu, kdo zastupuje petiční výbor). V odpovědi musí být uvedeno stanovisko k obsahu petice, nicméně samozřejmě není povinností státu petici vyhovět. Pokud obsah petice nepatří do působnosti orgánu, kterému byla adresována (a který ji proto přijmul jen proto, že mu byla adresována), je povinen petici do 5 dnů od podání postoupit příslušnému státnímu orgánu a podatele o tom vyrozumět.

STÍŽNOSTI NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ÚŘEDNÍCH OSOB NEBO NA POSTUP SPRÁVNÍHO ORGÁNU VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ

Účastníci správního řízení mohou ve smyslu § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu podávat stížnosti na postup správního orgánu nebo na nevhodné chování úředních osob. Stížnost může být podána ústně i písemně u orgánu, který správní řízení vede. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne podání stížnosti a stěžovatel musí být o vyřízení stížnosti vyrozuměn. Správní řád upravuje i právo stěžovatele, aby způsob vyřízení stížnosti byl přezkoumán nadřízeným správním orgánem. Pokud byla stížnost shledána i jen částečně důvodnou, je správní orgán povinen přijmout opatření k nápravě. O povaze těchto opatření je učiněn záznam do správního spisu; stěžovatel je o nich ovšem vyrozuměn jen tehdy, pokud o to požádal.

PRÁVO OBČANŮ NA PROJEDNÁNÍ URČITÉ ZÁLEŽITOSTI ORGÁNY OBCE

Občané obce jsou dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích oprávněni obracet se na orgány obce rovněž s žádostí o projednání určité záležitosti spadající do samostatné působnosti obce (například nakládání s určitým majetkem obce). Pokud je žádost o projednání podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být žádost projednána radou obce nebo zastupitelstvem obce na jejich zasedání a to nejpozději do 60 respektive 90 dnů od podání žádosti (podle toho, zda se žádost týká působnosti rady nebo zastupitelstva obce).

Právo na projednání určité záležitosti orgány obce mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

PODNĚTY OBČANŮ ADRESOVANÉ ORGÁNŮM OBCE

Občané obce mají dále dle § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích právo obracet se na orgány obce také se svými návrhy, připomínkami a dalšími podněty (dále zjednodušeně jen podněty). Orgány obce vyřizují tyto podání bezodkladně, nejpozději ve lhůtě 60 (respektive 90) dnů. Stejně jako v případě petic nejsou orgány obce povinny podané žádosti vyhovět, jsou však povinny na každé podání reagovat.

Právo podat podnět mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

Bližší informace naleznete ve směrnici „Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností".

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K podání petice není třeba žádný doklad. Je třeba předložit petici včetně všech zákonných náležitostí.

Správní a jiné poplatky

Nejsou.

 

Odbor rozvoje a životního prostředí

Petice

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Právní systém v České republice umožňuje široké zapojení veřejnosti do kontroly fungování veřejné správy. Záleží samozřejmě zejména na iniciativně konkrétních občanů, zda v praxi využijí svého práva a obrátí se na jednotlivé orgány státu či samosprávy s podnětem, stížností či podepsanou peticí na téma, které je v daný okamžik zajímá.

Podání veřejnosti je vždy posuzováno podle jeho obsahu, nikoli podle toho, jakým způsobem je přípis označen, tedy zda je listina považována za petici, stížnost či "jen" podnět ke změně či projednaní některých konkrétních záležitostí.

Zákon stanoví postup a zejména odlišné lhůty pro vyřizování petic ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a pro vyřizování stížností na postup konkrétního správního orgánu či na nevhodné chování konkrétního zaměstnance samosprávy ve správním řízení. Oba zmíněné typy podání se týkají výkonu přenesené působnosti.

Občané obce se mohou na orgány obce obracet také s žádostmi na projednání určité záležitosti, která spadá do samostatné působnosti obce, případně podávat orgánům obce své návrhy, podněty a připomínky (dále jen "podněty") týkající se samostatné působnosti obce. V těchto případech stanoví postup a lhůty pro vyřízení podání zákon o obcích.

Zbývající podání mohou být posouzena jako ostatní stížnosti. Postup pro vyřizování této zbytkové kategorie obdržených podání není upraven zákonem, ale může jej stanovit vnitřní předpis obce . Spadat by sem mohly například stížnosti na postup zaměstnanců obce mimo správní řízení (tj. při výkonu samostatné působnosti obce).

PETICE VE SMYSLU ZÁKONA Č. 85/1990 SB., O PRÁVU PETIČNÍM

Peticí se rozumí jakkoli označené podání, které se týká veřejného nebo jiného společného zájmu, který patří do tzv. přenesené působnosti (například kácení stromů, ochrana ovzduší apod.). Peticí nesmí být zasahováno do nezávislosti soudů, ani nesmí vybízet k porušování zákonů, popírání osobních, politických nebo jiných práv občanů ani k násilí nebo hrubé neslušnosti.

Petice musí být vždy písemná a musí v ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává (respektive následně také všech osob, které petici podepsaly). Pokud petici podává petiční výbor (není podmínkou), pak zde musí být uvedena jména, příjmení a bydliště všech členů petičního výboru a dále i jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat (tento zástupce musí být starší 18 let).

Státní orgán, kterému je petice adresována, je povinen ji přijmout a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo petici podal (a nebo tomu, kdo zastupuje petiční výbor). V odpovědi musí být uvedeno stanovisko k obsahu petice, nicméně samozřejmě není povinností státu petici vyhovět. Pokud obsah petice nepatří do působnosti orgánu, kterému byla adresována (a který ji proto přijmul jen proto, že mu byla adresována), je povinen petici do 5 dnů od podání postoupit příslušnému státnímu orgánu a podatele o tom vyrozumět.

STÍŽNOSTI NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ÚŘEDNÍCH OSOB NEBO NA POSTUP SPRÁVNÍHO ORGÁNU VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ

Účastníci správního řízení mohou ve smyslu § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu podávat stížnosti na postup správního orgánu nebo na nevhodné chování úředních osob. Stížnost může být podána ústně i písemně u orgánu, který správní řízení vede. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne podání stížnosti a stěžovatel musí být o vyřízení stížnosti vyrozuměn. Správní řád upravuje i právo stěžovatele, aby způsob vyřízení stížnosti byl přezkoumán nadřízeným správním orgánem. Pokud byla stížnost shledána i jen částečně důvodnou, je správní orgán povinen přijmout opatření k nápravě. O povaze těchto opatření je učiněn záznam do správního spisu; stěžovatel je o nich ovšem vyrozuměn jen tehdy, pokud o to požádal.

PRÁVO OBČANŮ NA PROJEDNÁNÍ URČITÉ ZÁLEŽITOSTI ORGÁNY OBCE

Občané obce jsou dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích oprávněni obracet se na orgány obce rovněž s žádostí o projednání určité záležitosti spadající do samostatné působnosti obce (například nakládání s určitým majetkem obce). Pokud je žádost o projednání podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být žádost projednána radou obce nebo zastupitelstvem obce na jejich zasedání a to nejpozději do 60 respektive 90 dnů od podání žádosti (podle toho, zda se žádost týká působnosti rady nebo zastupitelstva obce).

Právo na projednání určité záležitosti orgány obce mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

PODNĚTY OBČANŮ ADRESOVANÉ ORGÁNŮM OBCE

Občané obce mají dále dle § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích právo obracet se na orgány obce také se svými návrhy, připomínkami a dalšími podněty (dále zjednodušeně jen podněty). Orgány obce vyřizují tyto podání bezodkladně, nejpozději ve lhůtě 60 (respektive 90) dnů. Stejně jako v případě petic nejsou orgány obce povinny podané žádosti vyhovět, jsou však povinny na každé podání reagovat.

Právo podat podnět mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

Bližší informace naleznete ve směrnici „Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností".

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K podání petice není třeba žádný doklad. Je třeba předložit petici včetně všech zákonných náležitostí.

Správní a jiné poplatky

Nejsou.

 

Odbor správy majetku

Petice

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Právní systém v České republice umožňuje široké zapojení veřejnosti do kontroly fungování veřejné správy. Záleží samozřejmě zejména na iniciativně konkrétních občanů, zda v praxi využijí svého práva a obrátí se na jednotlivé orgány státu či samosprávy s podnětem, stížností či podepsanou peticí na téma, které je v daný okamžik zajímá.

Podání veřejnosti je vždy posuzováno podle jeho obsahu, nikoli podle toho, jakým způsobem je přípis označen, tedy zda je listina považována za petici, stížnost či "jen" podnět ke změně či projednaní některých konkrétních záležitostí.

Zákon stanoví postup a zejména odlišné lhůty pro vyřizování petic ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a pro vyřizování stížností na postup konkrétního správního orgánu či na nevhodné chování konkrétního zaměstnance samosprávy ve správním řízení. Oba zmíněné typy podání se týkají výkonu přenesené působnosti.

Občané obce se mohou na orgány obce obracet také s žádostmi na projednání určité záležitosti, která spadá do samostatné působnosti obce, případně podávat orgánům obce své návrhy, podněty a připomínky (dále jen "podněty") týkající se samostatné působnosti obce. V těchto případech stanoví postup a lhůty pro vyřízení podání zákon o obcích.

Zbývající podání mohou být posouzena jako ostatní stížnosti. Postup pro vyřizování této zbytkové kategorie obdržených podání není upraven zákonem, ale může jej stanovit vnitřní předpis obce . Spadat by sem mohly například stížnosti na postup zaměstnanců obce mimo správní řízení (tj. při výkonu samostatné působnosti obce).

PETICE VE SMYSLU ZÁKONA Č. 85/1990 SB., O PRÁVU PETIČNÍM

Peticí se rozumí jakkoli označené podání, které se týká veřejného nebo jiného společného zájmu, který patří do tzv. přenesené působnosti (například kácení stromů, ochrana ovzduší apod.). Peticí nesmí být zasahováno do nezávislosti soudů, ani nesmí vybízet k porušování zákonů, popírání osobních, politických nebo jiných práv občanů ani k násilí nebo hrubé neslušnosti.

Petice musí být vždy písemná a musí v ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává (respektive následně také všech osob, které petici podepsaly). Pokud petici podává petiční výbor (není podmínkou), pak zde musí být uvedena jména, příjmení a bydliště všech členů petičního výboru a dále i jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat (tento zástupce musí být starší 18 let).

Státní orgán, kterému je petice adresována, je povinen ji přijmout a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo petici podal (a nebo tomu, kdo zastupuje petiční výbor). V odpovědi musí být uvedeno stanovisko k obsahu petice, nicméně samozřejmě není povinností státu petici vyhovět. Pokud obsah petice nepatří do působnosti orgánu, kterému byla adresována (a který ji proto přijmul jen proto, že mu byla adresována), je povinen petici do 5 dnů od podání postoupit příslušnému státnímu orgánu a podatele o tom vyrozumět.

STÍŽNOSTI NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ÚŘEDNÍCH OSOB NEBO NA POSTUP SPRÁVNÍHO ORGÁNU VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ

Účastníci správního řízení mohou ve smyslu § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu podávat stížnosti na postup správního orgánu nebo na nevhodné chování úředních osob. Stížnost může být podána ústně i písemně u orgánu, který správní řízení vede. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne podání stížnosti a stěžovatel musí být o vyřízení stížnosti vyrozuměn. Správní řád upravuje i právo stěžovatele, aby způsob vyřízení stížnosti byl přezkoumán nadřízeným správním orgánem. Pokud byla stížnost shledána i jen částečně důvodnou, je správní orgán povinen přijmout opatření k nápravě. O povaze těchto opatření je učiněn záznam do správního spisu; stěžovatel je o nich ovšem vyrozuměn jen tehdy, pokud o to požádal.

PRÁVO OBČANŮ NA PROJEDNÁNÍ URČITÉ ZÁLEŽITOSTI ORGÁNY OBCE

Občané obce jsou dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích oprávněni obracet se na orgány obce rovněž s žádostí o projednání určité záležitosti spadající do samostatné působnosti obce (například nakládání s určitým majetkem obce). Pokud je žádost o projednání podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být žádost projednána radou obce nebo zastupitelstvem obce na jejich zasedání a to nejpozději do 60 respektive 90 dnů od podání žádosti (podle toho, zda se žádost týká působnosti rady nebo zastupitelstva obce).

Právo na projednání určité záležitosti orgány obce mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

PODNĚTY OBČANŮ ADRESOVANÉ ORGÁNŮM OBCE

Občané obce mají dále dle § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích právo obracet se na orgány obce také se svými návrhy, připomínkami a dalšími podněty (dále zjednodušeně jen podněty). Orgány obce vyřizují tyto podání bezodkladně, nejpozději ve lhůtě 60 (respektive 90) dnů. Stejně jako v případě petic nejsou orgány obce povinny podané žádosti vyhovět, jsou však povinny na každé podání reagovat.

Právo podat podnět mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

Bližší informace naleznete ve směrnici „Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností".

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K podání petice není třeba žádný doklad. Je třeba předložit petici včetně všech zákonných náležitostí.

Správní a jiné poplatky

Nejsou.

 

Kultura a cestovní ruch

Petice

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Právní systém v České republice umožňuje široké zapojení veřejnosti do kontroly fungování veřejné správy. Záleží samozřejmě zejména na iniciativně konkrétních občanů, zda v praxi využijí svého práva a obrátí se na jednotlivé orgány státu či samosprávy s podnětem, stížností či podepsanou peticí na téma, které je v daný okamžik zajímá.

Podání veřejnosti je vždy posuzováno podle jeho obsahu, nikoli podle toho, jakým způsobem je přípis označen, tedy zda je listina považována za petici, stížnost či "jen" podnět ke změně či projednaní některých konkrétních záležitostí.

Zákon stanoví postup a zejména odlišné lhůty pro vyřizování petic ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a pro vyřizování stížností na postup konkrétního správního orgánu či na nevhodné chování konkrétního zaměstnance samosprávy ve správním řízení. Oba zmíněné typy podání se týkají výkonu přenesené působnosti.

Občané obce se mohou na orgány obce obracet také s žádostmi na projednání určité záležitosti, která spadá do samostatné působnosti obce, případně podávat orgánům obce své návrhy, podněty a připomínky (dále jen "podněty") týkající se samostatné působnosti obce. V těchto případech stanoví postup a lhůty pro vyřízení podání zákon o obcích.

Zbývající podání mohou být posouzena jako ostatní stížnosti. Postup pro vyřizování této zbytkové kategorie obdržených podání není upraven zákonem, ale může jej stanovit vnitřní předpis obce . Spadat by sem mohly například stížnosti na postup zaměstnanců obce mimo správní řízení (tj. při výkonu samostatné působnosti obce).

PETICE VE SMYSLU ZÁKONA Č. 85/1990 SB., O PRÁVU PETIČNÍM

Peticí se rozumí jakkoli označené podání, které se týká veřejného nebo jiného společného zájmu, který patří do tzv. přenesené působnosti (například kácení stromů, ochrana ovzduší apod.). Peticí nesmí být zasahováno do nezávislosti soudů, ani nesmí vybízet k porušování zákonů, popírání osobních, politických nebo jiných práv občanů ani k násilí nebo hrubé neslušnosti.

Petice musí být vždy písemná a musí v ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává (respektive následně také všech osob, které petici podepsaly). Pokud petici podává petiční výbor (není podmínkou), pak zde musí být uvedena jména, příjmení a bydliště všech členů petičního výboru a dále i jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat (tento zástupce musí být starší 18 let).

Státní orgán, kterému je petice adresována, je povinen ji přijmout a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo petici podal (a nebo tomu, kdo zastupuje petiční výbor). V odpovědi musí být uvedeno stanovisko k obsahu petice, nicméně samozřejmě není povinností státu petici vyhovět. Pokud obsah petice nepatří do působnosti orgánu, kterému byla adresována (a který ji proto přijmul jen proto, že mu byla adresována), je povinen petici do 5 dnů od podání postoupit příslušnému státnímu orgánu a podatele o tom vyrozumět.

STÍŽNOSTI NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ÚŘEDNÍCH OSOB NEBO NA POSTUP SPRÁVNÍHO ORGÁNU VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ

Účastníci správního řízení mohou ve smyslu § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu podávat stížnosti na postup správního orgánu nebo na nevhodné chování úředních osob. Stížnost může být podána ústně i písemně u orgánu, který správní řízení vede. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne podání stížnosti a stěžovatel musí být o vyřízení stížnosti vyrozuměn. Správní řád upravuje i právo stěžovatele, aby způsob vyřízení stížnosti byl přezkoumán nadřízeným správním orgánem. Pokud byla stížnost shledána i jen částečně důvodnou, je správní orgán povinen přijmout opatření k nápravě. O povaze těchto opatření je učiněn záznam do správního spisu; stěžovatel je o nich ovšem vyrozuměn jen tehdy, pokud o to požádal.

PRÁVO OBČANŮ NA PROJEDNÁNÍ URČITÉ ZÁLEŽITOSTI ORGÁNY OBCE

Občané obce jsou dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích oprávněni obracet se na orgány obce rovněž s žádostí o projednání určité záležitosti spadající do samostatné působnosti obce (například nakládání s určitým majetkem obce). Pokud je žádost o projednání podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být žádost projednána radou obce nebo zastupitelstvem obce na jejich zasedání a to nejpozději do 60 respektive 90 dnů od podání žádosti (podle toho, zda se žádost týká působnosti rady nebo zastupitelstva obce).

Právo na projednání určité záležitosti orgány obce mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

PODNĚTY OBČANŮ ADRESOVANÉ ORGÁNŮM OBCE

Občané obce mají dále dle § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích právo obracet se na orgány obce také se svými návrhy, připomínkami a dalšími podněty (dále zjednodušeně jen podněty). Orgány obce vyřizují tyto podání bezodkladně, nejpozději ve lhůtě 60 (respektive 90) dnů. Stejně jako v případě petic nejsou orgány obce povinny podané žádosti vyhovět, jsou však povinny na každé podání reagovat.

Právo podat podnět mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

Bližší informace naleznete ve směrnici „Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností".

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K podání petice není třeba žádný doklad. Je třeba předložit petici včetně všech zákonných náležitostí.

Správní a jiné poplatky

Nejsou.

 

Odbor stavební úřad

Petice

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Právní systém v České republice umožňuje široké zapojení veřejnosti do kontroly fungování veřejné správy. Záleží samozřejmě zejména na iniciativně konkrétních občanů, zda v praxi využijí svého práva a obrátí se na jednotlivé orgány státu či samosprávy s podnětem, stížností či podepsanou peticí na téma, které je v daný okamžik zajímá.

Podání veřejnosti je vždy posuzováno podle jeho obsahu, nikoli podle toho, jakým způsobem je přípis označen, tedy zda je listina považována za petici, stížnost či "jen" podnět ke změně či projednaní některých konkrétních záležitostí.

Zákon stanoví postup a zejména odlišné lhůty pro vyřizování petic ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a pro vyřizování stížností na postup konkrétního správního orgánu či na nevhodné chování konkrétního zaměstnance samosprávy ve správním řízení. Oba zmíněné typy podání se týkají výkonu přenesené působnosti.

Občané obce se mohou na orgány obce obracet také s žádostmi na projednání určité záležitosti, která spadá do samostatné působnosti obce, případně podávat orgánům obce své návrhy, podněty a připomínky (dále jen "podněty") týkající se samostatné působnosti obce. V těchto případech stanoví postup a lhůty pro vyřízení podání zákon o obcích.

Zbývající podání mohou být posouzena jako ostatní stížnosti. Postup pro vyřizování této zbytkové kategorie obdržených podání není upraven zákonem, ale může jej stanovit vnitřní předpis obce . Spadat by sem mohly například stížnosti na postup zaměstnanců obce mimo správní řízení (tj. při výkonu samostatné působnosti obce).

PETICE VE SMYSLU ZÁKONA Č. 85/1990 SB., O PRÁVU PETIČNÍM

Peticí se rozumí jakkoli označené podání, které se týká veřejného nebo jiného společného zájmu, který patří do tzv. přenesené působnosti (například kácení stromů, ochrana ovzduší apod.). Peticí nesmí být zasahováno do nezávislosti soudů, ani nesmí vybízet k porušování zákonů, popírání osobních, politických nebo jiných práv občanů ani k násilí nebo hrubé neslušnosti.

Petice musí být vždy písemná a musí v ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává (respektive následně také všech osob, které petici podepsaly). Pokud petici podává petiční výbor (není podmínkou), pak zde musí být uvedena jména, příjmení a bydliště všech členů petičního výboru a dále i jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat (tento zástupce musí být starší 18 let).

Státní orgán, kterému je petice adresována, je povinen ji přijmout a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo petici podal (a nebo tomu, kdo zastupuje petiční výbor). V odpovědi musí být uvedeno stanovisko k obsahu petice, nicméně samozřejmě není povinností státu petici vyhovět. Pokud obsah petice nepatří do působnosti orgánu, kterému byla adresována (a který ji proto přijmul jen proto, že mu byla adresována), je povinen petici do 5 dnů od podání postoupit příslušnému státnímu orgánu a podatele o tom vyrozumět.

STÍŽNOSTI NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ÚŘEDNÍCH OSOB NEBO NA POSTUP SPRÁVNÍHO ORGÁNU VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ

Účastníci správního řízení mohou ve smyslu § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu podávat stížnosti na postup správního orgánu nebo na nevhodné chování úředních osob. Stížnost může být podána ústně i písemně u orgánu, který správní řízení vede. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne podání stížnosti a stěžovatel musí být o vyřízení stížnosti vyrozuměn. Správní řád upravuje i právo stěžovatele, aby způsob vyřízení stížnosti byl přezkoumán nadřízeným správním orgánem. Pokud byla stížnost shledána i jen částečně důvodnou, je správní orgán povinen přijmout opatření k nápravě. O povaze těchto opatření je učiněn záznam do správního spisu; stěžovatel je o nich ovšem vyrozuměn jen tehdy, pokud o to požádal.

PRÁVO OBČANŮ NA PROJEDNÁNÍ URČITÉ ZÁLEŽITOSTI ORGÁNY OBCE

Občané obce jsou dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích oprávněni obracet se na orgány obce rovněž s žádostí o projednání určité záležitosti spadající do samostatné působnosti obce (například nakládání s určitým majetkem obce). Pokud je žádost o projednání podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být žádost projednána radou obce nebo zastupitelstvem obce na jejich zasedání a to nejpozději do 60 respektive 90 dnů od podání žádosti (podle toho, zda se žádost týká působnosti rady nebo zastupitelstva obce).

Právo na projednání určité záležitosti orgány obce mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

PODNĚTY OBČANŮ ADRESOVANÉ ORGÁNŮM OBCE

Občané obce mají dále dle § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích právo obracet se na orgány obce také se svými návrhy, připomínkami a dalšími podněty (dále zjednodušeně jen podněty). Orgány obce vyřizují tyto podání bezodkladně, nejpozději ve lhůtě 60 (respektive 90) dnů. Stejně jako v případě petic nejsou orgány obce povinny podané žádosti vyhovět, jsou však povinny na každé podání reagovat.

Právo podat podnět mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

Bližší informace naleznete ve směrnici „Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností".

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K podání petice není třeba žádný doklad. Je třeba předložit petici včetně všech zákonných náležitostí.

Správní a jiné poplatky

Nejsou.

 

Odbor sociálních věcí

Petice

ZÁKLADNÍ INFORMACE, POPIS PROBLÉMU

Právní systém v České republice umožňuje široké zapojení veřejnosti do kontroly fungování veřejné správy. Záleží samozřejmě zejména na iniciativně konkrétních občanů, zda v praxi využijí svého práva a obrátí se na jednotlivé orgány státu či samosprávy s podnětem, stížností či podepsanou peticí na téma, které je v daný okamžik zajímá.

Podání veřejnosti je vždy posuzováno podle jeho obsahu, nikoli podle toho, jakým způsobem je přípis označen, tedy zda je listina považována za petici, stížnost či "jen" podnět ke změně či projednaní některých konkrétních záležitostí.

Zákon stanoví postup a zejména odlišné lhůty pro vyřizování petic ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a pro vyřizování stížností na postup konkrétního správního orgánu či na nevhodné chování konkrétního zaměstnance samosprávy ve správním řízení. Oba zmíněné typy podání se týkají výkonu přenesené působnosti.

Občané obce se mohou na orgány obce obracet také s žádostmi na projednání určité záležitosti, která spadá do samostatné působnosti obce, případně podávat orgánům obce své návrhy, podněty a připomínky (dále jen "podněty") týkající se samostatné působnosti obce. V těchto případech stanoví postup a lhůty pro vyřízení podání zákon o obcích.

Zbývající podání mohou být posouzena jako ostatní stížnosti. Postup pro vyřizování této zbytkové kategorie obdržených podání není upraven zákonem, ale může jej stanovit vnitřní předpis obce . Spadat by sem mohly například stížnosti na postup zaměstnanců obce mimo správní řízení (tj. při výkonu samostatné působnosti obce).

PETICE VE SMYSLU ZÁKONA Č. 85/1990 SB., O PRÁVU PETIČNÍM

Peticí se rozumí jakkoli označené podání, které se týká veřejného nebo jiného společného zájmu, který patří do tzv. přenesené působnosti (například kácení stromů, ochrana ovzduší apod.). Peticí nesmí být zasahováno do nezávislosti soudů, ani nesmí vybízet k porušování zákonů, popírání osobních, politických nebo jiných práv občanů ani k násilí nebo hrubé neslušnosti.

Petice musí být vždy písemná a musí v ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává (respektive následně také všech osob, které petici podepsaly). Pokud petici podává petiční výbor (není podmínkou), pak zde musí být uvedena jména, příjmení a bydliště všech členů petičního výboru a dále i jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat (tento zástupce musí být starší 18 let).

Státní orgán, kterému je petice adresována, je povinen ji přijmout a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo petici podal (a nebo tomu, kdo zastupuje petiční výbor). V odpovědi musí být uvedeno stanovisko k obsahu petice, nicméně samozřejmě není povinností státu petici vyhovět. Pokud obsah petice nepatří do působnosti orgánu, kterému byla adresována (a který ji proto přijmul jen proto, že mu byla adresována), je povinen petici do 5 dnů od podání postoupit příslušnému státnímu orgánu a podatele o tom vyrozumět.

STÍŽNOSTI NA NEVHODNÉ CHOVÁNÍ ÚŘEDNÍCH OSOB NEBO NA POSTUP SPRÁVNÍHO ORGÁNU VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ

Účastníci správního řízení mohou ve smyslu § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu podávat stížnosti na postup správního orgánu nebo na nevhodné chování úředních osob. Stížnost může být podána ústně i písemně u orgánu, který správní řízení vede. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne podání stížnosti a stěžovatel musí být o vyřízení stížnosti vyrozuměn. Správní řád upravuje i právo stěžovatele, aby způsob vyřízení stížnosti byl přezkoumán nadřízeným správním orgánem. Pokud byla stížnost shledána i jen částečně důvodnou, je správní orgán povinen přijmout opatření k nápravě. O povaze těchto opatření je učiněn záznam do správního spisu; stěžovatel je o nich ovšem vyrozuměn jen tehdy, pokud o to požádal.

PRÁVO OBČANŮ NA PROJEDNÁNÍ URČITÉ ZÁLEŽITOSTI ORGÁNY OBCE

Občané obce jsou dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích oprávněni obracet se na orgány obce rovněž s žádostí o projednání určité záležitosti spadající do samostatné působnosti obce (například nakládání s určitým majetkem obce). Pokud je žádost o projednání podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být žádost projednána radou obce nebo zastupitelstvem obce na jejich zasedání a to nejpozději do 60 respektive 90 dnů od podání žádosti (podle toho, zda se žádost týká působnosti rady nebo zastupitelstva obce).

Právo na projednání určité záležitosti orgány obce mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

PODNĚTY OBČANŮ ADRESOVANÉ ORGÁNŮM OBCE

Občané obce mají dále dle § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích právo obracet se na orgány obce také se svými návrhy, připomínkami a dalšími podněty (dále zjednodušeně jen podněty). Orgány obce vyřizují tyto podání bezodkladně, nejpozději ve lhůtě 60 (respektive 90) dnů. Stejně jako v případě petic nejsou orgány obce povinny podané žádosti vyhovět, jsou však povinny na každé podání reagovat.

Právo podat podnět mají kromě občanů obce také další osoby, které jsou starší 18 let a vlastní na území obce nemovitost, jakož i občané jiných států, pokud jsou starší 18 let a zároveň jsou v obci hlášeni k trvalému pobytu (a pokud tak zároveň stanoví mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána).

Bližší informace naleznete ve směrnici „Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností".

 

Kde, s kým a kdy můžete tuto situaci řešit

MěÚ Šluknov, nám. Míru 1, 407 77 Šluknov

Odbor vedení města

Sekretariát (1. patro, dveře č. 15)

Jaroslava Filipová, DiS.

Tel.: 412 315 304, e-mail: podatelna@mesto-sluknov.cz, filipova@mesto-sluknov.cz, DS: 8jkbbf3

Po a St: 7:30 - 11:30 a 12:30 - 16:30, ostatní dny po telefonické domluvě

 

Jaké doklady je třeba doložit

K podání petice není třeba žádný doklad. Je třeba předložit petici včetně všech zákonných náležitostí.

Správní a jiné poplatky

Nejsou.

 

Buďte s námi ve spojení